September 01, 2003

نقش احتمالي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قتل آيت الله محمد باقر حکيم،


نقش احتمالي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قتل آيت الله محمد باقر حکيم، از ديد يک روزنامه عربي
در گزارش عليرضا نوري زاده، روزنامه نگار ايراني که در صفحه نخست الشرق الاوسط به چاپ رسيده، آمده است: قتل آيت الله محمد باقر حکيم باعث نگراني هاي عميقي در ميان شيعيان عراقي نزديک به ايران شده است.

عليرضا نوري زاده مي افزايد: در اين رويداد انگشت اتهام متوجه بقاياي رژيم سرنگون شده بعث عراق و گروه هاي تندرو شيعه نزديک به مقتدي صدر شده است. همچنين اتهام قتل آيت الله حکيم، متوجه فيلق قدس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز شده است که چندي پيش يکي از رهبران آن به حکيم و رهبري حزب الدعوه عراق هشدار داده بود از آمريکا يا آنگونه که مسئولان تهران مي گويند، شيطان بزرگ، دوري جويند و با پال برمر، مسئول غير نظامي اداره امور عراق همکاري نکنند، وگرنه سرنوشتي مانند سرنوشت عبدالمجيد خوئي در انتظار آنها خواهد بود.
عليرضا نوري زاده در گزارش خود مي نويسد: از مدتها پيش به ويژه در هفته هاي اخير، اختلافاتي ميان آيت الله حکيم و مسئولان ايراني مربوط به عراق مانند اطلاعات سپاه پاسداران و فيلق قدس و اطلاعات دفتر رهبري جمهوري اسلامي پديد آمده بود. اين اختلافات زماني بيشتر شد که روشن گرديد سيد حسين خميني، نوه آيت الله خميني که به عراق پناهنده شده، از حمايت مجلس اعلاق انقلاب اسلامي عراق برخوردارشده است، به خصوص آنکه وي دوست صميمي و نزديک رياض الحکيم، فرزند آيت الله حکيم است که نوه خميني را در اقداماتش در عراق ياري داده است.

عليرضا نوري زاده در گزارش خود در الشرق الاوسط مي نويسد: آيت الله حکيم در بازگشت خود به عراق ديگر نخواست مهره اي در دست اطلاعات سپاه پاسداران و فيلق قدس باشد و به طرح هاي آنها عمل کند که مي دانست براي مصالح ملي عراق فاجعه بارند. در اين گزارش گفته مي شود: دو هفته پيش آيت الله حکيم از يکي از دوستان خود در وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي نامه اي دريافت کرد که در آن نسبت به وجود طرحي براي قتل چهار آيت الله بزرگ و مستقل در نجف: سيستاني، فياضي، سعيد حکيم و بشير نجفي، هشدار داده شده بود. عليرضا نوري زاده مي نويسد: در اين نامه همچنين به آيت الله محمد باقر حکيم نيز توصيه شده بود براي مدتي به جاي خود، نماينده اي را براي امامت نماز جمعه به حرم امام اول شيعيان بفرستد. محمد باقر حکيم به اين توصيه عمل نکرد.

جمشيد چالنگي، بر اساس گزارش عليرضا نوري زاده در الشرق الاوسط

رر

September 1, 2003 01:40 AM






advertise at nourizadeh . com