December 11, 2003

شدآنكه اهل نظر بر كناره ميرفتند

سه شنبه 2 تا جمعه 5 دسامبر

پيشدرآمد: دوستي از عراق آمده بود، به ديدنش رفتم، در زماني كمتر از دو ساعت، سي سال نامها و شمارهها از سينه دفترهاي قديميام، خط خورد و گم شد. هر دو كيف مرا از صندوق عقب اتومبيلم ربودند. گذرنامه، تصديق، كارتهاي بانكي، حتي كامپيوتر و سه چهار شيئي بهاردار، قابل جايگزيني است. با صدها نام و آدرس و تلفن چه كنم كه بيش از سي سال زندگي حرفهايام و يادها و يادوارهها و دوستيها، در حروف و ارقامش خلاصه ميشود. سه چهار روز است مثل آدمهاي كور و كر، در جستجوي نامها و شمارهها و اوراقي هستم كه به لحظهاي، ديگر با من نبود.

تازه داشتم نامها را به كامپيوتري ميدادم كه آن را هم ربودند.
اين چند خط را نوشتم كه از آن جمع هزاران، آنهايي كه نوشته مرا ميخوانند، عنايتي كنند و اگر در جمع احباب و آشنايان، اينهمه ماه و سال رفتة من بودهاند، به خطي يا تلفني بار ديگر حضور خود را در دفتر تازه من ثبت كنند. ساده بگويم جز آنچه بر نوار ذهن ثبت كردهام، شماره تلفن و آدرسهاي ثابت و الكترونيك از كسي ندارم. ياران به دادم برسيد كه داد از اين بيدادي كه به خرمن اوراقم زد.

تحريم به چه قيمت

1 ــ انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي موضوع داغ اين روزهاست. با آنكه دو ماه و نيم تا انتخابات دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي باقي است، هنوز درگيري وزارت كشور و شوراي نگهبان بر سر حدود نظارت هر يك بر انتخابات و ميزان اختيارات و صلاحيت وزارت كشور و هيأتهاي نظارت و بررسي شوراي نگهبان در امر تشخيص صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس، در شديدترين شكل ادامه دارد. شوراي نگهبان با استخدام 200 هزار تن از عوامل وابسته به مافيا، در نقاط مختلف كشور مشغول بررسي صلاحيت نامزدهاي بالقوه و بالفعل مجلس است. در حاليكه وزارت كشور اين شوراها را قبول ندارد و به استانداران و فرمانداران نيز دستور داده شده هيچ نوع امكاناتي در اختيار اين دفاتر نظارتي و تحقيق، قرار ندهند. در اين ميان ستاد انتخابات مافيا تحت اشراف علياكبر ناطق نوري و با ميدانداري علي لاريجاني مدير صدا و سيما و علي آغامحمدي قائم مقامش، و نوچههاي مقام ولايت عظمي مثل حسين شريعتمداري و محمد باقر ذوالقدر و... مشغول به كار شده است و خياط مخصوص آقا، رداي رياست مجلس را نيز بر قامت حسن روحاني دوخته است. و شيخ مهدي كروبي كه در راه تضمين رياست خود بر دوره آينده مجلس تا مرحله پابوسي اماميراد و غلامعلي حداد عادل از ذوب شدگان در ولايت جهل و جور سقوط كرده است در واقع عرض خود ميبرد و زحمت ملت ميدارد.
در اين ميان اصلاح طلبان كه مدتي به صورت انفعالي عمل كردند و حتي بحث تحريم انتخابات به عنوان بهترين راه براي عريان كردن رژيم از برگ توت مشروعيت انتخاباتي، به صورت جدي در ميانشان مطرح بود، با يك تجديدنظر كلي، به احتمال زياد با نگاه به جو بينالمللي و فشارهاي خارجي بر رژيم، تصميم گرفتهاند به جاي عقبنشيني، سياست تهاجمي را برگزينند. آنچه در جريان سخنرانيهاي محسن ميردامادي، احمد شيرزاد، علي اكبر موسوي خوئيني، محسن آرمين، فاطمه حقيقت جو و... رخ داد، نشانه عزم اصلاحطلبان درون حاكميت براي جنگيدن با حريف تا آخرين لحظه است. به قول يكي از نمايندگان مشاركتي مجلس، مافيا يا مجبور ميشود به قبول حضور تعدادي از نامزدهاي اصلاحطلب تن در دهد كه در اين صورت «تحريم» بدترين راه حل و موجب از دست شدن سنگر مجلس به دنبال سنگر شوراها و شهرداريها خواهد شد، يا در صورتي كه مافيا كار را يكسره ميكند و راه را به روي نامزدهاي جناح اصلاحطلب ميبندد كه در اين صورت ميتوان تحريم را به عنوان آخرين چاره توصيه كرد. آنچه را يادآور شدم متكي بر اظهارات آشكار و خصوصي شماري از چهرههاي فعال فراكسيون اكثريت در مجلس و شخصيتهاي سياسي نزديك به جناح اصلاحطلب است. حال بايد اين نقطه نظرها را با توجه به اوضاع امروز ايران و منطقه و جهان از زاويهاي ديگر بررسي كرد.
الف: در انتخابات شوراها در اسفندماه گذشته تحريم اشتباه بزرگي بود كه بهاي آن را نيروهاي مترقي و آزاديخواه جامعه بيش از هر كس پرداخت كردند. اين آزادترين انتخابات در سالهاي اخير بود چون شوراي نگهبان نميتوانست نظارتي بر آن داشته باشد. شماري از شخصيتهاي سرشناس مبارز، در اين انتخابات نامزد شدند و طبيعي است در صورت مشاركت مردم، امروز شهرداري تهران با آنهمه امكانات مالي و سياسي و فرهنگي در اختيار مافيا قرار نميگرفت. در دوم خرداد نقش غلامحسين كرباسچي، روزنامه همشهري و مراكز فرهنگي شهرداري در عرضه خاتمي و انديشههاي او، از ديگر نهادها چشمگيرتر بود به همين دليل نيز كرباسچي اولين كسي بود كه با پيروزي خاتمي، توسط مافيا مجازات شد. حالا اما شهردار تهران با سابقه درخشان آدمكشي و نوحه خواني براي ولي فقيه، فرهنگسراها را به حسينيه تبديل كرده است و به جاي جوانان پرشور آزاديخواه لشكر انصار و بسيجيها و اوباش را به ميدان فرستاده است تا عليه اصلاحطلبان و به نفع نامزدهاي مافيا فعاليت كنند.
با اينهمه نتايج انتخابات شوراها اگر چه در عرصه زندگي شهروندان و به ويژه در تهران، تأثير مستقيم وسلبي داشته است اما در عرصه بينالمللي و به ويژه در كشورهاي غربي كه داراي نظامهاي مردمسالار هستند مشاركت محدود مردم در انتخابات شوراها يك امر عادي است. در همين بريتانيا نيز درصد مشاركت هيچگاه بالاتر از سي چهل درصد نبوده است. انتخابات پارلماني اما مسأله ديگري است. مردم در انتخابات شوراها با عدم مشاركت خود و امتناع از رأي دادن به كساني كه حادترين مواضع را در برابر مافيا داشتند و بعضيشان هم چون محسن سازگارا بعد از انتخابات ماهها زندان، نصيبشان شد، پيامي روشن را حداقل به گوش جناحهاي حاكم رساندند. اينكه ما از همة شما خسته شدهايم و خواستار نظمي تازه و عهدي ديگر هستيم. اكبر گنجي هشيارتر از ديگر دوستانش كه هنوز در درون يا حاشيه قدرت ميپلكند از زندان در مانيفست خود گفته بود از اين پس نبايد در بازيهاي رژيم چه به صورت نامزد شدن و چه به شكل انتخاب كردن و رأي دادن شركت كرد. اهميت توصيههاي گنجي زماني بيشتر آشكار ميشود كه ميبينيم يكسال پس از انتشار مانيفست حالا اپوزيسيون قائل به تحول تدريجي و با استفاده از ابزارها و عوامل داخلي حاكميت نيز به اين نتيجه رسيدهاند كه نبايد به رژيم امكان داد از انتخابات، يك سكوي پرتاب تازه براي كسب مشروعيت بسازد.
ب: انتخابات دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي با ديگر انتخابات تفاوتهاي آشكار دارد. به معناي ديگر اگر انتخابات دوره ششم مجلس بعد از انتخابات رياست جمهوري موجب پررنگتر شدن مشروعيت مردمي نظام، حداقل نزد دولتهاي اروپائي شد، نتايج انتخابات دوره هفتم و ميزان مشاركت مردمي در آن ميتواند نقش اساسي و تعيين كننده در سرنوشت نظام داشته باشد.
پرزيدنت جورج بوش چندي پيش با اشاره به خواستهاي ملت ايران و تجلي آن در شعارهائي كه در مراسم استقبال از دكتر شيرين عبادي سر دادند ظاهر شد، به رژيم هشدار داد در صورتيكه به خواستها و اراده مردم ايران تسليم نشود، مشروعيت خود را از دست خواهد داد. هم اكنون علاوه بر بعضي از دولتهاي اروپائي كه معتقدند ميتوان با دادن امتيازاتي به رژيم ايران و تقويت نيروهاي اصلاحطلب يك بديل اسلامي معتدل شيعه ايجاد كرد. در ميان دولتمردان آمريكائي نيز كساني هم چون آرميتاژ معاون وزير خارجه هنوز اميدوارند، از طريق گفتگو، بتوانند با بزك كردن جمهوري ولايت فقيه، يك نوع دمكراسي نيم بند اسلامي را در منطقه ترويج كنند.
اگر در انتخابات دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي رژيم موفق شود حداقل سي درصد و حداكثر چهل درصد از رأي دهندگان را به پاي صندوقهاي رأي بكشاند، عملاً موقعيت گروه سوم در آمريكا تقويت خواهد شد كه مدعياند رژيم داراي پايگاههاي مردمي است و در مقايسه با رژيمهاي حاكم در منطقه مشروعيت بيشتري دارد. اما اگر تحريم به صورت عملي تحقق پذيرد و ميزان رأي دهندگان زير سي درصد باشد، رژيم برگ توت مشروعيتش را از دست خواهد داد و آقاي خامنهاي ديگر نميتواند مدعي شود رژيم ولايت فقيه مردميترين و دمكرات ترين رژيم جهان است.
همزمان اگر نيروي خواستار دگرگوني بنيادين در داخل و خارج كشور، بتواند از موفقيت طرح تحريم، زمينهاي براي مشروعيت خود بسازد، ميتوان اميدوار بود كه آقاي جك استراو يوشكافيشر و ديگر همتايان اروپائيشان، با آن قهقهههاي از ته دل، دست در گردن نماينده ولي فقيه نيندازند و كساني مثل آرميتاژ كه بيشتر شبيه كشتيگيران آمريكائي است و هيچ يك از مظاهر يك دولتمرد و يا يك ديپلمات برجسته را ندارد، از اين پس نسخه سازش با رژيم را صادر نكند.
تحريم موفق به تنهائي البته اعتبار رژيم را يكشبه به باد خواهد داد اما كار ما بايد عرضه بديل باشد. به معناي ديگر در روز انتخابات نبايد فقط به تحريم صندوقهاي رأي قناعت كرد بلكه لازم است همزمان، آنچه را اكثريت مردم ايران خواستارش هستند يعني برگذاري يك رفراندوم ساختار شكن و آزاد ساختن ايران از مصيبتي به نام ولايت فقيه و حكومت مذهبي را به اطلاع جهاني رساند كه با دقت به پيامدهاي انتخابات ايران چشم دوخته است.
ج: رژيم از هم اكنون با توجه به دو گزارش بسيار دقيق كه مركز تحقيقات استراتژيك، و بخش پژوهش و تحقيقات وزارت اطلاعات از نگاه مردم به انتخابات تهيه كرده است، راههاي كشاندن مردم به صحنه را مورد بررسي قرار داده است. هفتهاي دو جلسه در دفتر رهبري و دو سه جلسه در ستاد لاريجاني ــ ناطق نوري و تشكيلات مؤتلفه برپاست كه محور بحثهاي آن چگونگي كشاندن مردم به صحنه ميباشد. يكي از راهكارهاي مورد توجه اعلام نامزدي تني چند از زنان هنرپيشه خوبروي و مردان بازيگر محبوب سينما، و تعدادي از ورزشكاران صاحب نام و آبروي گذشته و حال است. همچنين از گندم نمايان جوفروش نيز قرار است استفاده ابزاري به عمل آيد. آمادگي ما ميتواند تلاشهاي رژيم را بياثر كند. همچنين گفته ميشود امكان دارد با دستگيري دو سه تن از آقازادههاي فاسد، مردمي را كه از عملكرد و فساد اين آقازادهها خشمگينند، به نوعي راضي كنند كه سياستي تازه در حال پياده شده است.
دو هفته پيش در يك مصاحبه اشاره كردم آقاي خامنهاي به توصيه لاريجاني، تعداد زيادي از زندانيان مالي را آزاد خواهد كرد و اين زندانيان متعهد ميشوند خود و حداقل 15 تن از اعضاي خانواده و نزديكانشان در انتخابات به نامزدهاي مورد نظر مافيا رأي دهند. اين هفته با اعلام آزادي 15 هزار زنداني در تهران، صحت گفته من آشكار شد. مجموعههاي ديگري نيز به مناسبت دهه فجر آزاد خواهند شد.
مافيا اميدوار است از اين طريق حدود دو ميليون رأي تضمين شده را از هم اكنون در صندوقها داشته باشد.

شنبه 6 تا دوشنبه 8 دسامبر

گزارشي از عراق

1 ــ دوستي از عراق آمده است با انبوهي از گزارش و اطلاعات. پيش از اين مطالبي را از او نقل كردهام كه يكايك بعد از چندي آشكار شده است. به بعضي از گزارشهاي اين دوست توجه كنيد.
ــ نوري بدران وزير كشور در دولت موقت انتقالي عراق، شخصيت برجسته اي است كه اگر چه مذهب شيعه دارد ولي از سرسختترين مخالفان ولايت فقيه و حكومت ديني است.
او و تني ديگر از شخصيتهاي شيعه در كنار رهبران برجسته كردها و ديگر اقليتهاي مذهبي و عراقي در عراق، همعهد شدهاند كه با تمام قوا مانع مؤثر افتادن تحريكات و توطئههاي اهل ولايت فقيه و جاسوسان و عواملشان در عراق شوند. به گفته نوري بدران هم اكنون بيش از سي هزار تن از عوامل جمهوري اسلامي، ايراني و عراقي و لبناني در كنار وابستگان گروههائي مثل انصار الاسلام و جندالاسلام كه پول و سلاح و عتادشان را نيروهاي قدس سپاه پاسداران تأمين ميكند، در عراق در دو زمينه فعاليت ميكنند. يكي در عرصه عمليات تروريستي كه نقش عوامل رژيم در اغلب موارد، نقش پنهان و پشت پرده است. يعني پول را ميدهند و ديوانگان ذوب شده در ولايت بن لادن را به عمليات خرابكاري و انتحاري تشويق ميكنند. در زمينه دوم اما نقش عوامل رژيم مستقيم است. اين عوامل در گروههاي مختلف (طلاب، روحانيون، خبرنگاران، نمايندگان ولي فقيه و ارگانهاي نظام) وارد عراق شدهاند و يا از جانب نمايندگان مافياي قدرت و دفتر ولايت عظما دفتر و دستكي در عراق برپا كردهاند و به استخدام مزدور مشغولند. كساني مثل سيدعلي حائري و مقتدي صدر و شيخكهايي كه در اطراف او هستند از جمله اين نمايندگانند.
ــ نيروهاي ائتلاف در برخورد با مقتدي صدر، بسيار قاطع عمل كردهاند به گونهاي كه او امروز نفس بريده و وحشتزده كمتر در مجامع ظاهر ميشود. سيدعلي حائري نيز اخطاري دريافت كرده كه اگر به تحريكات خود ادامه دهد، از عراق اخراج خواهد شد.
به سيدكاظم حائري ارباب مقتدي صدر و استاد آقاي خامنهاي نيز هنوز اجازه ورود به عراق را ندادهاند.
ــ تسخيري يعني همان ابوالمشاغل معروف كه به علت بيماري نفسش به سختي بيرون ميآيد، با يك چمدان پول به بهانه افتتاح نمايشگاه عكسهاي فرهنگي ايران به عراق رفت و در سخناني خواستار برپائي جمهوري اسلامي در عراق شد. روز بعد به او اخطار داده شد كه شيخنا همان تحفهاي را كه بر دامان ملت ايران گذاشتهايد حفظ كنيد لازم نيست در انديشه صدور نكبت ولايت جهل و جور و فساد به عراق باشيد.
ــ به نقل از آقاي سيستاني بعضي وقتها، كساني از بستگان و نمايندگان ايشان كه دستي در بيعت مرجع اعلا و دست ديگر در بيعت معاونت اطلاعات رهبري و دادگاه ويژه دارند، مطالبي ميگويند كه نبايد آن را جدي گرفت. سيستاني استوارتر از هميشه مخالف حكومت آخوندي و ولايت فقيه است.

2 ــ ديدار شد ميسّر و بوس...
ملاقات عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلا و عضو شوراي حكومتي عراق با رامسفيلد وزير دفاع آمريكا از هر جهت تماشايي بود. تلويزيون العربيه دقايقي از اين ديدار را پخش كرد. عبدالعزيز كه روي زانوي اطلاعات ولي فقيه بزرگ شده است چنان از ته دل ميخنديد و عشوههاي پنهاني و غمزههاي آشكار ميكرد كه انسان بهتزده ميشد چگونه است كه حضرت حكيم بدون توجه به القابي كه ولي فقيه و نمايندهاش حسين شريعتمداري به وزير دفاع آمريكا و رئيسش جورج بوش بخشيدهاند كه «سگ زنجيري و لات وحشي چاقوكش» بهترين آنهاست، اين گونه مؤدب و دست به سينه در برابر رامسفيلد گوش جان به مطالب او سپرده است.
خدا را شكر كه زنده مانديم و شرفيابي يكي از ذوب شدگان در ولايت جهل و جور و فساد را به پيشگاه عاليجاه برادر دانلد رامسفيلد وزير دفاع ينگه دنيا ديديم.

December 11, 2003 02:06 PM






advertise at nourizadeh . com