February 05, 2004

رسانه هاي بريتانيا و انتخابات ايران

همانطورى كه پيش بينى ميشد بحران سياسى ايران در پى استعفاى حداقل ۱۲۰ تن از نمايندگان اصلاح طلب كه در ميانشان شمارى از نامزدهاى تاييد شده در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراى اسلامى نيز حضور دارند، به سرعت به حادثه اى تبديل مى شود كه اصل جمهوريت نظام را زير سوال برده است.

در طول ۲۴ ساعت گذشته اخبار تمرد نمايندگان مجلس ايران عليه نهاد غيرمنتخبى كه صدها تن از اصلاح طلبان را رد صلاحيت كرده است، در صدر اخبار رسانه هاى جمعى بريتانيا قرار گرفته است. راديو تلويزيونهاى بريتانيا ۲۴ ساعت آينده را بسيار مهم توصيف مى كنند.

كمردرد ناگهانى محمد خاتمى بر سر مزار بنيان گزار جمهورى اسلامى كه به خانه نشينى او و لغو جلسه فوق العاده ى هيات دولت منجر شد، از نگاه اغلب ناظران امور ايران در لندن بهانه اى براى گريز از رويارويى مستقيم با آيت اله خامنه اى رهبر جمهورى اسلامى تلقى شد، به ويژه آنكه يكروز بعد رييس جمهورى ايران با شركت در مراسم افتتاح فاز اول فرودگاه امام خمينى، عملا آشكار ساخت كه خود را به تمارض زده است.

روزنامه هاى صبح لندن، بحران اخير را كه در سالروز بازگشت آيت اله خمينى و آغاز دهه ى فجر اتفاق افتاده، بدون تسليم شدن يكى از دو جناح حاكميت به ديگرى قابل حل نمى دانند و در حاليكه مفسر «گاردين »خروج اصلاح طلبان را از حاكميت، به منزل از مشروعيت افتادن نظامى مى داند كه در طول ۷ سال اخير با اتكا به مشروعيت رييس جمهورى و همكاران اصلاح طلبش در برابر فشارهاى بين المللى مقاومت كرده است، در «اينديپندت» و «تايمز» هم چون تلويزيون بين المللى بريتانيا، بى اعتنايى مردم به نزاع دو جناح مورد توجه قرار گرفته است. و اينكه اين بى اعتنايى، با وضعى كه از ديروز با استعفاى نمايندگان به وجود آمده مى تواند به يك تمرد گسترده تبديل شود.

گزارشگران انگليسى در گزارشهاى خود از تهران همگى بر اين نكته تاكيد كرده اند كه خاتمى نمى خواهد خط درگيرى را تا آنجا بالا ببرد كه مستقيما با شخص رهبر درگير شود. اما همكاران او كه از روش رييس جمهورى در اداره ى بحران اخير آزرده اند، ممكن است با مواضع حاد خود، خاتمى را ناچار به گزينش بين نظام و يا مردم كنند.

وزير كشور موسوى لارى كه با قاطعيت در برابر شوراى نگهبان ايستاده و خواستار به تعويق افتادن انتخابات است در ديدار با نمايندگان متحصنين مجلس گفته است به هيچ روى نمى توان انتخابات غيرقانونى مورد نظر شوراى نگهبان را برگزار كرد و به مصلحت نظام است كه انتخابات به تعويق افتد.

آيت اله خامنه اى كه در مواردى به عنوان حكم عمل كرده است، در نزاع اخير خود يكى از طرفين دعوا است، چون به گفته ناظران امور ايران شوراى نگهبان بدون نظر او نمى توانست اميران لشگر اصلاحات هم چون بهزاد نبوى و محمدرضا خاتمى دو نايب رييس مجلس را رد صلاحيت كند.

عليرضا نورى زاده ؛ صداي آلمان

February 5, 2004 04:48 AM






advertise at nourizadeh . com