April 15, 2004

پربيننده‌ترين سايت‌هاي فارسي

(سايت رويداد با انتشار گزارشي آماري ميزان جايگاه سايتهاي اينترنتي فارسي زبان در دنياي سايتها و ميزان مراجعه به آنها را بر پايه گزارش سايت بين المللي (آلكس) منتشر كرده است .اين گزارش را در اين بخش به نقل از بازتاب مي خوانيد.)
<اولين گزارش جامع مقايسه‌اي از بينندگان سايت‌هاي فارسي >

سايت «عليرضا نوري‌زاده» با رتبه 160 هزار در جايگاه دوم قرار دارد، ركورد اين سايت، رتبه 65 هزار بوده و هر بيننده اين سايت به طور متوسط، به 6/0 صفحه داخلي مراجعه مي‌كند....


اين گزارش كه بر اساس اطلاعات ارايه شده، توسط سايت بين‌المللي Alexa ـ معتبرترين سايت‌ شمارشگر در اينترنت ـ تهيه شده، سايت‌هاي اينترنتي فارسي در موضوعات مختلف را به اين شرح مورد بررسي قرار داده است:پربيننده‌ترين سايت‌هاي ايراني عبارتند از: پرشين بلاگ، گويا، بي‌.بي.‌سي فارسي، پيك ايران و بازتاب.سايت «پرشين بلاگ» ـ كه ميزبان بيش از 15 هزار وبلاگ فارسي فعال مي‌باشد ـ در ميان سايت‌هاي اينترنتي سراسر دنيا، رتبه 6800 را از نظر خواننده به خود اختصاص داده است، هرچند اين سايت، رسيدن به رتبه 5000‌ام سايت‌هاي اينترنتي را به عنوان ركورد خود ثبت كرده است. هر بيننده «پرشين بلاگ» به طور متوسط، 6/3 صفحه داخلي را مشاهده مي‌كند. در ميان سايت‌هاي خبري، سايت‌هاي بي.بي.سي فارسي، بازتاب، پيك‌ايران، خبرنامه گويا، راديو فردا، ايرنا،‌ ايسنا، اخبار امروز، پيك‌نت، امروز، فارس، مهر، دريچه، ايلنا، صبحانه، بي‌عنوان، گوياآ، ملي‌مذهبي، مهديس و رويداد به ترتيب پربيننده‌ترين سايت‌هاي خبري فارسي به شمار مي‌روند.
البته ميزان بينندگان «بي.بي.سي فارسي» به دليل آنكه اين سايت، يك صفحه داخلي از سايت اصلي «بي.بي.سي» به شمار مي‌رود، از سوي Alexa اعلام نشده است. رتبه جهاني خبرنامه گويا نيز به دليل آنكه مراجعان به سايت لينك (gooya) و خبرنامه گويا، مجموعا اعلام شده‌ است، ‌قابل تفكيك نيست، اما مجموع بينندگان اين دو سايت، رتبه 10 هزار و 500 را به خود اختصاص داده‌اند كه در اين ميان، سهم سايت «گويا»، 60 درصد و «خبرنامه گويا» 40 درصد مي‌باشد. ركورد رتبه اين دو سايت، رتبه 5300 جهاني است و هر بيننده آنها به طور متوسط، 7/1 صفحه داخلي اين سايت را مي‌بينند.
مراجعان مستقيم به سايت «پيك ايران» نيز، از آنجا كه بينندگان سايت «تكتاز»، جزو مراجعان سايت «پيك‌ايران» به شمار مي‌روند، اعلام نشده است، اما رتبه بينندگان مجموع سايت «پيك‌ايران» و «تكتاز» برابر 14700 بوده كه اين سايت به ركورد رتبه 8500 نيز دست يافته است كه در آن هر بيننده به طور متوسط، 2/3 صفحه داخلي را مشاهده كرده است. رتبه اختصاصي سايت «تكتاز» برابر 20500 مي‌باشد كه حدود 70 درصد مراجعين به «پيك‌ايران»، بينندگان «تكتاز» بوده‌اند.
سايت «بازتاب» ـ كه پربيننده‌ترين سايت خبري داخلي به شمار مي‌رود ـ رتبه 26500 را در ميان سايت‌هاي اينترنتي جهان از آن خود كرده است. ركورد رتبه بينندگان اين سايت، رتبه 9 هزار بوده كه در زمان ناآرامي‌هاي خرداد گذشته ثبت شده است. هر بيننده «بازتاب» به طور متوسط، 5 صفحه داخلي را مشاهده كرده است.
«راديو فردا» نيز در ميان سايت‌هاي اينترنتي رتبه 28400 را به خود اختصاص داده است، ركورد «راديو فردا»، رتبه 16 هزار بوده است، اما از آنجا كه بخش قابل توجهي از بينندگان اين سايت، برنامه‌هاي راديو فردا را از طريق اين سايت دريافت مي‌كنند، ميانگين صفحه داخلي مشاهده شده، برابر 6/0 صفحه براي هر بيننده مي‌باشد. سايت صداوسيما (IRIB) نيز با رتبه 31 هزارمين سايت و ركورد 20 هزار، از ديگر سايت‌هاي اينترنتي پربيننده به شمار مي رود.
در ميان خبرگزاري‌هاي رسمي كشور، «ايرنا» با رتبه 31250، بهترين رتبه را داراست. ركورد «ايرنا»، رتبه 12 هزارمين سايت جهاني بوده كه هر بيننده اين سايت به طور متوسط، 4/1 صفحه داخلي را مشاهده كرده است.
خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) نيز با رتبه 38 هزارمين سايت پربيننده، دومين خبرگزاري ايراني به لحاظ مراجعه به شمار مي‌رود. ركورد رتبه «ايسنا»، رتبه 16 هزار بوده كه هر بيننده اين سايت، به طور متوسط 3 صفحه داخلي را مشاهده كرده است. «واحد مركزي خبر» با رتبه 100 هزار، ركورد رتبه 45 هزار را به دست آورده است.
خبرگزاري‌هاي «فارس» با رتبه 136 هزار، «مهر» با رتبه 146 هزار، «ايلنا» با رتبه 173 هزار و خبرگزاري «ميراث فرهنگي»، با رتبه 468 هزار از ديگر خبرگزاري‌هاي ايراني در اين رتبه‌بندي هستند.
در ميان سايت‌هاي خبري فارسي، «ايران امروز» با رتبه 31200، «پيك نت» با رتبه 41400، «اخبار روز» با رتبه 41800، «ايران و جهان» با رتبه 121 هزار، سايت «دريچه» با رتبه 147800، سايت «صبحانه» با رتبه 201700، سايت «بي‌عنوان» با رتبه 389 هزار، خبرنامه «گوياآ» با رتبه 390 هزار، سايت «ملي مذهبي» با رتبه 399 هزار و سايت «مهديس» با رتبه 486 هزار به همراه سايت «رويداد» با رتبه 601 هزار از ديگر سايت‌هاي خبري فارسي در اينترنت به شمار مي‌روند.
در ميان نسخه اينترنتي روزنامه‌هاي فارسي نيز، روزنامه «همشهري» با رتبه 46 هزار، در جايگاه اول و نسخه اينترنتي «شرق» با رتبه 50700 در جايگاه دوم، قرار دارند. «كيهان» و «ايران» با رتبه 75 هزار، «جام‌جم آنلاين» با رتبه 97 هزار و «اطلاعات» با رتبه 144 هزار، «خانه ملت» (فقط به صورت اينترنتي منتشر مي‌شود) با رتبه 146 هزار، و «اعتماد» ‌نيز با رتبه 246 هزارمين سايت پربيننده را در اينترنت به خود اختصاص داده‌اند.
در ميان سايت‌هاي شخصي، سايت «محمدعلي ابطحي» با رتبه 107 هزار، پربيننده‌ترين سايت به شمار مي‌رود. همچنين ركورد رتبه «وب‌نوشت»، رتبه 42 هزار مي‌باشد و هر بيننده اين سايت به طور متوسط، 1/1 صفحه داخلي را مشاهده مي‌كند.

سايت «عليرضا نوري‌زاده» نيز با رتبه 160 هزار در جايگاه دوم قرار دارد، ركورد اين سايت، رتبه 65 هزار بوده و هر بيننده اين سايت به طور متوسط، به 6/0 صفحه داخلي مراجعه مي‌كند.

سايت شخصي «بهنود» با رتبه 354 هزار، سومين سايت پربيننده شخصي و سايت «بني‌صدر» با رتبه 428 هزار از ديگر سايت‌هاي شخصي به شمار مي‌روند.
در زمينه اقتصادي نيز سايت «خودرو وب» با رتبه 271 هزار، سايت «پارس سدز» با رتبه 352 هزار، سايت «اتاق بازرگاني» با رتبه 449 هزار و سايت «سخن» با رتبه 459 هزار از ديگر سايت‌هاي اقتصادي به شمار مي‌رود.
در ميان سايت‌هاي آموزشي و علمي نيز «پايگاه مدارك علمي» با رتبه 177 هزار، «دانشگاه بوعلي همدان» با رتبه 180 هزار، «سازمان سنجش» با رتبه 195 هزار و «سايت دانشگاه تهران» با رتبه 261 هزار، از سايت‌هاي پربيننده در اين موضوع به شمار مي‌روند.
در موضوع فرهنگي، سايت «مركز آل‌بيت» (الشيعه) وابسته به آيت‌الله سيستاني با رتبه 52 هزار جهاني در مكان اول قرار دارد. ركورد اين سايت، رتبه 21 هزار بوده و هر بيننده به طور متوسط به 7/2 صفحه داخلي مراجعه كرده است.
سايت «تبيان» با رتبه 125 هزار، ركورد رتبه 55 هزار، سايت «لطيفه‌ها و جوك‌هاي فارسي» با رتبه 95 هزار، سايت «30نما» با رتبه 246 هزار از ديگر سايت‌ها در زمينه فرهنگي مي‌باشند.
در سايت‌هايي با موضوع خدمات كامپيوتري و اينترنتي فارسي، «جستجوگر» با رتبه 79 هزار، سايت «نوآور» با رتبه 82 هزار و سايت «پارسيك» با رتبه 102 هزار، رتبه‌هاي اول تا چهارم و سايت «گوگل» فارسي در رتبه پنجم قرار دارد.
در ميان نهادهاي دولتي، سايت وزارت كشور با رتبه 186هزار و سايت وزارت خارجه با رتبه 197 هزار در مكان‌هاي اول و دوم هستند.
در موضوع ورزش نيز خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) با رتبه 472 هزار، پربيننده‌ترين سايت به شمار مي‌رود.
اما در ميان سايت‌هاي پربيننده جهان نيز سايت «ياهو» با جذب 30 درصد كاربران اينترنتي، رتبه اول را در ميان سايت‌ها به خود اختصاص داده و سايت «مايكروسافت» (MSN) و «گوگل» در جايگاه دوم و سوم قرار دارند.
در ميان سايت‌هاي خبري، سايت «سي.ان.ان» با رتبه 28، سايت «بي.بي.سي» با رتبه 31، و سايت خبري مربوط به آب‌وهوا با رتبه 70 در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند.
سايت «نيويورك‌تايمز» با رتبه 86 و «واشنگتن‌پست» با رتبه 235 به همراه «يو.اس.اي. تودي» با رتبه 271، «گاردين» با رتبه 451، «MSNBC» با رتبه 486، خبرگزاري «رويتر» با رتبه 504، «نيويورك‌پست» با رتبه 661 و «وال‌استريت‌ ژورنال» با رتبه 668 از ديگر سايت‌هاي پربيننده خبري به شمار مي‌روند.
شيوه تعيين رتبه سايت‌هاي اينترنتي در سايت Alexa
Alexa سايت‌ها را بر حسب ميزان بازديد هر صفحه اينترنتي به وسيله ميليون‌ها Toolbar رتبه‌بندي مي‌كند و تمام اطلاعات ذخيره شده را محاسبه و به صورت مقايسه‌اي اندازه‌گيري مي‌كند و سرانجام به رتبه‌بندي نمايش داده شده در سايت، دست مي‌يابد.
Traffic Rank (رتبه بر حسب تعداد كاربر):
رتبه‌بندي، بر مبناي اطلاعات جمع‌آوري شده از سه ماه كار Toolbar ميليون‌ها كاربر انجام مي‌شود و رقمي است، حاصل از تعداد صفحات ديده شده و تعداد كاربر (Reach)[كاربر يا Reach در اين تعريف، درواقع به يك پايانه يا دستگاه كامپيوتري واحد گفته مي‌شود.
در نخستين گام، Alexa تعداد كاربر و تعداد صفحات ديده‌شده هر سايت اينترنتي را در يك روز محاسبه مي‌كند و فهرست اصلي خود را بر اساس اندازه‌گيري ميانگين اين دو كميت در مدت زمان مشخص، شكل مي‌دهد. (بنابراين رتبه هر سايت، هم تعداد كاربران آن را نشان مي‌دهد و هم تعداد صفحات ديده شده به وسيله آن كاربران).
نمودار تغييرات سه ماهه هر سايت، با مقايسه رتبه كنوني آن سايت با رتبه آن در سه ماه گذشته تعيين مي‌شود. مثلا تغييرات سه ماهه، در اول جولاي، تفاوت ميان رتبه‌ سايت مورد نظر در فصل نخست سال را با رتبه‌ آن در فصل دوم سال نشان مي‌دهد

سايت‌ها و وب‌سايت‌ها
محور محاسبه تعداد بيننده براي سايت‌ها، در سطح domain است و همه بخش‌هاي داخلي و مياني مرتبط، به عنوان قسمت‌هايي از آن سايت در نظر گرفته مي‌شود، زيرا در يك domain قرار دارند.
Reach
Reach تعداد كاربرها را محاسبه مي‌كند. Reach به صورت درصدي از تمام كاربران اينترنت ـ كه سايت مشخصي را بازديد مي‌كنند ـ ظاهر مي‌شود. مثلا اگر سايتي مثل yahoo (ياهو) Reach 28% دارد، يعني اينكه در يك ميليون كاربر اينترنت، به طور متوسط 280 هزار نفر به اين سايت (ياهو) مراجعه مي‌كنند. Reach در Alexa تعداد كاربرها در يك ميليون است. ميانگين‌هاي هفتگي و ماهانه Reach، با گرفتن ميانگين از تعداد روزانه Reach در مدت مورد نظر ـ مثلا در يك هفته يا يك ماه و ... ـ است.
Reach Rank، رتبه‌بندي همه سايت‌ها تنها بر اساس تعداد كاربرهاي آنهاست. تغييرات سه ماهه از مقايسه تعداد كاربرهاي كنوني سايت و افزايش رتبه آن نسبت به سه ماه گذشته است.

Page view (صفحات بازديدشده):
Page view، صفحاتي را كه به وسيلهToolbar كاربران، بازديدشده محاسبه مي‌كند. چند بار ديدن يك صفحه از سوي يك بيننده در يك روز، تنها يك بار حساب مي‌شود و صفحات بازديدشده بر حسب شمار كاربرها، ميانگين تعداد بازديد از يك صفحه به وسيله چند بيننده در يك روز است. رتبه بندي Page view رتبه‌بندي كل سايت‌ها، تنها بر اساس تعداد صفحات بازديدشده است (نه صفحاتي كه يك بيننده بازديد كرده است)، تغييرات سه ماهه تعداد صفحات بازديدشده كنوني يك سايت هم، در مقايسه با سه ماه پيش آن تعيين مي‌شود.




April 15, 2004 11:01 AM






advertise at nourizadeh . com