May 07, 2004

گرفتاريهاى وزير دفاع بريتانيا

05.05.2004
جفرى هون وزير دفاع بريتانيا روزهاى پرتلاطمى را ميگذراند

واژه ى «سه پلشك» از آن واژه هاى فرهنگ كوچه در ايران است كه «قاپ بازان» به شنيدنش رودرهم مى گردند. سه پلشك البته اگر با آمدن ميهمان و زايمان زن خانه همراه باشد ديگر روزگار انسان به سياهى شب مى شود. در مورد وزارت دفاع بريتانيا و آقاى «جفرى هون» و ارتش بريتانياى كبير دقيقا مثل فارسى اين روزها، تحقق عينى پيدا كرده است.

از يكسو جنجال شكنجه اسراى عراقى و مرگ مشكوك حداقل شش عراقى در بازداشتگاههاى ارتش بريتانيا گريبان جفرى هون و ژنرال مايك جاكسون وزير دفاع و فرمانده ارتش بريتانيا را گرفته است، و همزمان افشاگرى هاى روزنامه گاردين درباره ى رشوه ى ۶۰ ميليون پاوندى شركت «B.A.E» يا بريتيش ايرواسپيس به شاهزاده تركى بن ناصر داماد اميرسلطان وزير دفاع سعودى و تعدادى از نظاميان سعودى در چهارچوب قرارداد چند ميليارد دلارى اليمامه موقعيت وزير دفاع و مسئولان بلندپايه دفاعى بريتانيا را متزلزل كرده است. و اين دو مسئله با يك مورد سوم همراه شده است كه آن فروش قطعات يدكى و تجهيزات موتور هواپيما به جمهورى اسلامى است.

البته مقامات رسمى بريتانيا با اين توجيه كه وسايل فروخته شده به ايران استفاده غيرنظامى هم دارد و در صنايع نفت از آنها استفاده مى شود فروش اين قطعات يدكى و تجهيزات را موجه جلوه مى دهند. و از سوى ديگر در رابطه با رشوه هاى پرداخت شده در گوشى مى گويند طى دو دهه بيش از ۱۵ ميليارد پاوند به عربستان تجهيزات نظامى، وسايل يدكى و خدماتى و آموزش فروخته شده است و ۶۰ ميليون پاوند در مقابل ۱۵ ميليارد پاوند بال مگسى است كه به پيشگاه سليمان عرضه شده است.

در جريان سفر كمال خرازى وزير خارجه جمهورى اسلامى به لندن، قرارداد خريد قطعات يدكى و تجهيزات نظامى مورد استفاده در صنايع نفت به امضا رسيد. بريتانيا در پى شروع جنگ ايران و عراق فروش اسلحه و تجهيزات نظامى را به دو كشور ممنوع اعلام كرد اما وقتى كشتى هاى لوجستيكى خارك و لاوان به ايران تحويل داده شد و هاوركرافتهاى ساخت انگليس نيروى دريايى ايران چند نوبت از قطعات يدكى واصله از بريتانيا برخوردار شدند، معلوم شد پشت پرده دلالانى موفق شده اند به طريقى رضايت سازندگان اين تجهيزات را فراهم كنند.

در رابطه با جنجال تصاوير سربازان انگليسى در حال شكنجه ى اسراى عراقى نيز امروز وزير مشاور در امور دفاعى انگليس كه مسئوليت نيروهاى نظامى كشور را عهده دار است، يعنى آقاى آدام اينگرام در گزارشى به پارلمان گفت: در رابطه با ۳۳ مورد مرگ و قتل اسراى عراقى تحقيقاتى صورت گرفته و يا در جريان است. در اين ميان كميته اى كه رياست آن با پيتر مندلسون وزير سابق و دوست نزديك تونى بلر و نماينده پارلمان است تحقيقات خود را پيرامون درستى و يا ساختگى بودن تصاوير چاپ شده در ديلى ميرور دنبال مى كند.

خبرنگاران پارلمانى در محل پارلمان انگليس گزارش داده اند كه اينك شمار بيشترى از نمايندگان در واقعيت تصاوير ترديد دارند. بر پايه ى خبرى كه امروز منتشر شد، يك شركت تامين محافظان امنيتى در عراق با كمك يك گروه مخالف جنگ و چند نشريه اين تصاوير را ساخته است. آقاى اينگرام از سردبير ديلى ميرور «پير مورگان» خواسته است هرچه زودتر هويت سربازى را كه در تصوير چاپ شده در ديلى ميرور پيشاب خود را بر اسيرى مى ريزد فاش كند.
عليرضا نورى زاده -صداى آلمان

May 7, 2004 07:23 PM






advertise at nourizadeh . com