May 25, 2004

نقش غيرمستقيم جمهورى اسلامى در برانگيختن ايالات متحده در حمله به عراق

عليرضا نورى زاده، - صداى آلمان
در دو كنفرانس مطبوعاتى بسيار مهم در لندن، تونى بلر نخست وزير، از يكسو و جفرى هون وزير دفاع به همراه همتاى عراقى خود دكتر علاوى، ساعاتى پس از پخش سخنان بسيار مهم پرزيدنت جورج بوش در مورد عراق، مسايل مربوط به انتقال قدرت به عراقيها، نقش نيروهاى ائتلاف پس از ۳۰ ژوئن و چگونگى اعمال حاكميت توسط عراقى ها در امورى هم چون امنيت ملى و مسايل نظامى را مورد بحث قرار دادند.

همزمان روزنامه گاردين با اشاره به نقش غيرمستقيم جمهورى اسلامى در برانگيختن ايالات متحده در حمله به عراق به فردى اشاره كرده است ، كه پيش از اين در گزارشهاى مربوط به آقاى احمد چلبى رييس كنگره ملى عراق و عضو شوراى حكومتى به او اشاره كرده بوديم.

اين فرد كه يك كرد شيعه عراقى است و آراس حبيب نام دارد، مدتها اطلاعاتى را از جانب ايران در رابطه با پروژه هاى اتمى و شيميايى عراق به امريكا مى داده است. اما بعد از سرنگونى صدام حسين او نقش رساندن اطلاعات محرمانه امنيتى و نظامى از عراق به جمهورى اسلامى را برعهده داشته است. در اين حال تونى بلر نخست وزير بريتانيا در رابطه با تخليه خاك عراق گفت پس از انتقال حاكميت نيروهاى ائتلاف در همكارى با يك دولت مستقل مسئوليت كمك رسانى به اين دولت در برقرارى نظم و آرامش و بازسازى عراق را ايفا خواهد كرد.

جفرى هون وزير دفاع بريتانيا نيز يادآور شد: ترتيبات جديدى در نوع فعاليتهاى نيروهاى ائتلاف، مراكز استقرار آنها و مدت اقامت آنها در عراق اتخاذ خواهد شد. وزير دفاع عراق آقاى دكتر علاوى نيز با اشاره به اينكه زمان اقامت نيروهاى ائتلاف طولانى تر از يكسال نخواهد بود، تاكيد كرد دولت آينده عراق از حق وتو در مورد بسيارى از مسايل امنيتى و نظامى برخوردار خواهد بود.

در مصاحبه مطبوعاتى امروز نخست وزير بريتانيا تونى بلر در رابطه با دستاوردهاى نيروهاى ائتلاف در عراق گفت؛ اگر بتوانيم على رغم همه ى خسارات عراقى مستقر و دمكراتيك را احيا كنيم، كار بزرگى را صورت داده ايم. بلر ادامه و يا خروج نيروهاى ائتلاف از عراق را منوط به توفيق حكومت آينده اين كشور در برقرارى نظم و آرامش دانست و تاكيد كرد پس از ۳۰ ژوئن، رويدادها به دقت زير نظر خواهد بود و با دولت مستقل عراق همآهنگى هاى لازم در همه زمينه ها به عمل خواهد آمد.

در رابطه با بحران روابط تهران و لندن، نخست وزير بريتانيا حاضر به پاسخى روشن نشد و اين در حالى است كه تظاهرات روزهاى اخير در برابر سفارت بريتانيا در تهران و تهديدهاى محافل تندرو در تهران نسبت به اخراج ديپلماتهاى انگليسى و يا اشغال سفارت، واكنشهاى حادى كه در لندن در پى داشته است به گونه اى كه چند رسانه خواستار فراخواندن ديپلماتها و تعطيل سفارت بريتانيا در تهران شدند(.25.05.2004)

ارسال صفحه به دوستان چاپ


نظرتان را براى ما بنويسيد


















May 25, 2004 07:42 PM






advertise at nourizadeh . com