August 17, 2004

از لندن تا نجف، تلاش براى حل مشكل نجف ادامه دارد

عمل جراحى قلب آيت اله العظمى سيد على سيستانى، مرجع اعلاى تشيع، با موفقيت كامل انجام گرفت. درست در آن روزى كه نيروهاى نظامى دولت موقت عراق با يارى نيروهاى ائتلاف كه نظاميان امريكايى اكثريت آن را تشكيل مى دهند، حصار در اطراف حرم امام اول شيعيان در نجف را تنگتر كردند و همزمان با تظاهرات گسترده ى دولتى در ايران عليه عمليات نجف، رگهاى گرفته ى قلب آيت اله سيستانى باز شد و مرجع اعلاى تشييع بعد از ماهها تحمل درد و رنج جسمى و روحى توانست ساعاتى را در آرامش به خواب رود.

گو اينكه سيستانى از دو هفته پيش در بيمارستان ولينگتون در شمال لندن بسترى ست، اما بازديدكنندگان او در بيمارستان به خوبى مى توانند نگرانى هاى او را از ميان سخنان نزديكانش درك كنند. سيستانى نگران است از اينكه قدسيت مرقد امام على توسط غوغاسالارانى كه نام ارتش مهدى بر خود گذاشته اند، شكسته شود. او از ويرانى نجف و كشتار ساكنان بيگناهش توسط طرفين نزاع در رنج است. او مى داند كه دكان داران دينى كه بعضا با عنوان خوارج جديد از آنها ياد مى شود، به تنها چيزى كه فكر نمى كنند، پاسداشت و حرمت گذارى به مقدسات مذهبى ست.

يك روزنامه نگار شيعه عراقى كه به ديدن آيت اله آمده مى گويد: «وزير كشور عراق اخيرا با ارائه ى مدارك مستند، پرده ازدخالتهاى سپاه قدس سپاه پاسداران در درگيرهاى نجف برداشته است. جعبه جعبه سلاحهاى نوساخت جمهورى اسلامى در نجف توزيع مى شود و تلويزيون بغداد تصاويرى را پخش مى كند كه در آن يك جنگجوى نقاب پوش به زبان فارسى به جنگجويان ديگر دستوراتى را براى تيراندازى صادر مى كند.»

با آنكه آقاى سيستانى در نجف نيست، اما نفوذ او همچنان تعيين كننده ى بسيارى از تحولات در عراق و به ويژه در گستره ى پيروان مذهب اهل بيت است. حجت الاسلام حسين صدر از روحانيون سرشناس عراق كه ارادت بسيار به آقاى سيستانى دارد و اخيرا از لندن به بغداد رفته تا در كنفرانس كنگره ملى عراق حضور يابد، بامداد امروز از محل كنفرانس، جزييات طرح به راه عقل كشاندن مقتدا صدر را فاش مى كند. صدر به كنگره پيشنهادى مى دهد كه هم از سوى كنگره و هم از جانب دولت عراق مورد تاييد قرار مى گيرد. حجت الاسلام حسين صدر مى گويد: «هياتى از سوى كنگره عصر امروز به نجف مى رود. اين هيات پيشنهاداتى را به مقتدا صدر ارائه خواهد كرد، كه به موجب آن مقتدا بايد از حرم حضرت على بيرون آيد، افراد سپاه مهدى سلاح زمين گذارند و مقتدا نيز هم چون ديگر شخصيت هاى سياسى و مذهبى عراق بخت خود را در ميدان سياست بدون اسلحه آزمايش كند.»

براساس طرح حسين صدر كه مورد تاييد آيت اله سيستانى است، سلطه دولت بايد بر نجف و همه ى شهرهاى عراق برقرار شود. در مقابل نيروهاى نظامى عراق و ائتلاف از بازداشت و پيگرد قضايى نيروهاى ارتش مهدى خوددارى خواهند كرد و در صورت امكان به اين نيروها اجازه داده خواهد شد به ارتش و يا پليس بپيوندند. قلب سيستانى در بيمارستان ولينگتون، از شنيدن اخبار موافقت مقتدا صدر با طرح كنگره ملى آرام مى گيرد و كاروان ميانجى هاى كنگره ملى با دعاى خير سيستانى به سوى نجف حركت مى كند.

عليرضا نورى زاده، صداى آلمان

August 17, 2004 10:34 AM






advertise at nourizadeh . com