September 08, 2004

بريطانيا همچنان اميدوار به حل مشكل پرونده اتمي ايران

بار ديگر تصوير شيخ سفيد موی و خوب چهره صفحه ی نخست روزنامه های بريتانيا را می پوشاند. تصوير شيخی سفيد موی که با واژگانش وزير خارجه ی پرمتانت و جلال دولت فخيمه ی بريتانيا را به چنان خنده ای کشانده است که تا کمر در برابر او خم می شود. در نوامبر گذشته تصوير ماه، تصويری از شيخ سفيد موی در کنار وزير خارجه ی بريتانيا و همتايان آلمانی و فرانسوی اوست.

در آن تاريخ جعبه ی جادويی اتم که در ايران اسلامی می رفت با کمک کارشناسان پاکستانی و اکرائينی کره اي گشوده شود، به حکم عقل گرايی شيخ خوبروی و اشارات مهرآميز وزير خارجه ی بريتانيا و دو همتای آلمانی و فرانسويش در نيمه راه بسته شد. اما چندی بعد وزير خارجه ی بريتانيا، آقای جک استروا، باخبر شد که شيخ مهربان در بازی شطرنج قدرت فعلا به قلعه ی برده شده است و سربازان دون پايه مشغول تاخت و تاز شده اند و قصد دارند که بمب اتمی بسازند و البته اسراييل را نابود کنند.
سرنوشت جعبه ی جادو نيز در اين ميان معمای بزرگی شد که مفتاح گشودن آن در دست شيخ خوبروی، حسن روحانی، نبود. اگرچه شهروندان بريتانيايی چندان اعتنايی به وزیر خارجه ی کابينه ی تونی بلر ندارند، اما در مقابل، در تهران، او کشته و مرده ی بسيار دارد. همتای ايرانييش دکتر کمال خرازی، ناظم پيشين مدرسه ی علوی تهران، همچون جک استروا سابقه ی فرهنگی دارد و گوی سياست را با چوگان ادبيات می زند. به همين دليل نيز آن دو می توانند ساعتها با يکديگر گفتگو کنند و اغلب به تفاهم برسند.
با اين همه انتقادات شديد دوست لندنی جمهوری اسلامی، جک استروا، از سياستهای پر از شبهه و ابهام تهران در تعامل با آژانس بين المللی انرژی اتمی و همينطور گزارشهايی که از جانب ايالات متحده در اختيار اتحاديه ی اروپا قرار گرفته است و همگی حکايت از آن می کند که در ايران دو برنامه ی اتمی در دست است. يکی برای استفاده ی صلح آميز از اتم و ايجاد نيروگاههای اتمی و ديگری برای دستيابی به سلاح هسته ای.
خرازی به صدا در می آيد. او بر اين باور است که جمهوری اسلامی با داشتن دوستی چون وزير خارجه ی بريتانيا اينک احتياج به هيچ دشمنی ندارد. طی ۴۸ ساعت و در زمانی که پارلمان بريتانيا از استراحت تابستانی باز می گردد، ابرهای سياه سوءظن آسمان روابط تهران و لندن را پر می کنند. جمهوری اسلامی که از گزارش مقدماتی آژانس بين المللی انرژی اتمی شادمان بود رو ترش می کند و به نوشته ی روزنامه های بريتانيا همه گاه نگاه جمهوری اسلامی متوجه ایالات متحده است و مسئولان ايران بر اين باورند که اگر فشارهای امريکا نبود، اروپا و حداقل آلمان و فرانسه و بريتانيا با جمهوری اسلامی راه می آمدند. اما اين امريکاست که بطور مستمر در حال تحريک و توطئه عليه رژیم اسلامی ايران است.
به نظر می رسد بار ديگر حکمت و خردگرايی آقای حسن روحانی مشکل گشاست. با وصول اولين اشاره به تهران در اين زمينه آقای روحانی عازم هلند می شود. کشوری که اينک رياست اتحاديه ی اروپا را در دست دارد. گو اینکه در پارلمان بريتانيا صداهايی هست که همچنان بر اين باورند که بايد جمهوری اسلامی را زير فشار شديد قرار داد، اما حداقل آقای جک استروا از اين که روحانی بار ديگر مسئوليت گفتگو با اتحاديه ی اروپا و آژانس بين المللی انرژی اتمی را عهده دار شده است، خوشحال است.
او می گويد روحانی شخصيتی ست که می تواند بر مشکلات غلبه کند و در عين حال ارتباط گسترده ای هم با راس قدرت دينی ايران، آيت اله خامنه ای، دارد و هم روابط او با رييس جمهوری منتخب حسنه است.


عليرضا نور‌ى زاده صداي آلمان از لندن



September 8, 2004 12:30 PM






advertise at nourizadeh . com