September 23, 2004

بحران عراق و گروگانگيريها بر فضاى سياسى بريتانيا سايه‌افكن شده است

وحشت از مشاهده ی سر بريده ی Kenneth Bigley، آخرين گروگان از ۳ گروگان آمريکايی و انگليسی، بيش از ۴۸ ساعت است که بر فضای سياسی و رسانه ای بريتانيا سايه انداخته است. ابومصعب الزرقاوی که اينک به کابوسی مهيب عليه دولت و ملت عراق و غرب به صورت عام و امريکا و انگليس به شکل خاص درآمده است، مطابق آنچه روزنامه گاردين کشف کرده است، خود در ذبح ۲ گروگان امريکايی شرکت داشته است.

روايت هولناک يک گروگان آزاد شده ی لبنانی از ذبح يک شهروند مفلوک مصری توسط شيخ عبداله الجنابی، يکی از مشايخ ترور و ارعاب در فلوجه، چنان رعب آور است که چند روزی اذهان عمومی در بريتانيا را به خود مشغول داشته است. حال اگر قاتل، ابومصعب الزرقاوی باشد، می توان تصور کرد که روايت ابعاد تلخ تری بگيرد.

وزير کشور بريتانيا که مبارزه با ”ترور مقدس” را از ۲ سال پيش سرلوحه ی اعمال خود قرار داده است، ماه گذشته با دريافت گزارشهايی از پاکستان، مبنی بر اينکه يک تروريست ليبی يايی اينک سرپرستی گروهی از تروريست ها را برعهده گرفته است که هدفشان ضربه زدن به بريتانيا و شهروندان اين کشور است، مصمم شد در کنگره ی آینده ی حزب کارگر طرح جديدی را ارائه دهد که به موجب آن روزگار کسانی که مشکوک به ارتباط با گروههای تروريستی هستند، سياهتر خواهد شد.

۲ روز پيش يک الجزايری که ۳ سال به طور موقت در زندان بود، آزاد شد و وزارت کشور اعلام کرد، اينک مطمئن شده است که ارتباطات اين الجزايری به سنگينی آن نيست که زمان بيشتری را در زندان بماند. اما همچنان تعداد زيادی از مسلمانان، از جمله ۱۱ جوان مسلمان از خانواده های آسيايی، در زندان هستند و تحقيق درباره ی فعاليت ها و ارتباطات آنها ادامه دارد.

تقريبا در بريتانيا همه متفق القولند که در صورت به قتل رسيدن Kenneth Bigley، شهروند اسير بريتانيايی، جامعه خواستار تنگتر شدن فضای زندگی برای مسلمانان و بويژه افراطی ها خواهد شد.

ابومصعب الزرقاوى در جهاد خود عملا باعث آزار و تحقير بسياری از مسلمانان در جوامع غربی، از جمله بريتانيا، شده است که ميليونها مسلمان ساکن آن تا پيش از ترور مقدس زندگی آسوده ای را در کنار ديگر شهروندان داشته اند.

رهبران جامعه ی مسلمان بریتانیا طی هفته های اخير کوشش بسيار کردند تا با انتشار اعلاميه ها و دادن اطمينان به جامعه که آنها عليه جامعه بريتانيا نيستند، کابوس اسلام انقلابی را از جامعه بريتانيا برطرف سازند. اما همچنان در خيابانهای بریتانيا به مسلمانان به چشم ديگری می نگرند و اگر مسلمانی ريشی بلند داشته باشد يا بانوی با حجاب در خيابان ظاهر شود، برای شهروند عادی بريتانيايی که هر روز ريشوها و نقابداران را در تلويزيون مشاهد می کند، آنها نيز نمايندگان ”ترور مقدس” هستند.

عليرضا نورى زاده براي صداى آلمان از لندن

September 23, 2004 03:44 AM






advertise at nourizadeh . com