October 07, 2004

ديدار جک استراو از بغداد از راه کردستان

جک استراو از روزی که در کنار دکتر حسن روحانی دبير شورايعالی امنيت ملی جمهوری اسلامی با خنده ای به وسعت همه ی چهره اش، آشکار ساخت نظر لطف ويژه ای به رژيم اسلامی ايران دارد، در جمع مخالفان رژيم اسلامی به توجيه گر سياستهای ايران در عرصه ی جهانی موسوم شد. اما حداقل در سفر اخير او به عراق آنهم از راه کردستان، همه ی نشانه ها حکايت از آن دارد که حقه ی مهر وزير خارجه بريتانيا، ديگر به آن نام و نشانی نيست که بود.


روزنامه های کرکوک و اربيل و سليمانيه هرکدام در لابلای سطور گزارشهای سفر استراو و ديدارش با رهبران اتحاديه ميهنی و حزب دمکرات کردستان، اشاراتی به هشدارهای او دارند که در خلوت گفته است، لازم است کردها همه ی تلاش خود را به کار ببرند تا مانع از ان شوند که رژيم ايران از نفوذ خود برای تاثيرگذاری روی انتخابات عراق استفاده کند.

استراو در عين حال در رابطه با کرکوک كه اينک به ارم عماد کردها و ترکمن های عراق و قلعه حصين عربها تبديل شده است و به رهبران کرد گوشزد کرده است، فعلا بايد موضوع کرکوک و اينکه چه کسانی حق زيستن در آن را دارند به بعد از انتخابات موکول کرد. به معنای ديگر کرکوک را همين گونه که هست بپذيريد تا فردا روشن شود که اين شهر نفت خيز بيشتر به چه کسانی تعلق دارد.

صدام حسين در دهه ی هشتاد و نود در پرتو سياست انفال، هزاران کرد را از کرکوک و اطراف آن به نقاط دوردست در جنوب و غرب عراق کوچاند و زمين و خانه آنها را به عربهای سنی وفادار به خود داد. وزير خارجه بريتانیا از کردستان عراق راهی بغداد شد تا در کنار آقای برهم صالح، معاون نخست وزير، تاکيد کند بريتانيا نيز هم چون ایالات متحده با تمام نيرو از برگزاری انتخابات آزاد در عراق در ژانويه آينده حمايت می کند.

اما آيا اين همه ی هدف وزير خارجه بریتانيا در روزهای خونين عراق بود؟ تقريبا همه ی ناظران مسايل عراق و خاورميانه در کنار روزنامه های بريتانيا متفق القولند که وضعيت گروگان بريتانيايی، آقای کنيت بيگلی که در دست تروريستهای اسلامی وابسته به ابومصعب الزرقاوی بيشتر از ۳ هفته است که به اسارت گرفته شده، در صدر مسايلی ست که جک استراو در بغداد پيرامون آن با مقامات عراقی به گفتگو نشسته است.

بيگلی که همراه با ۲ همکار امريکايی خود به اسارت تروريستها درآمد، يک مهندس ۶۲ ساله ايرلندی الاصل است که بخت بيشتری از دو همکار امريکايی خود داشت که به دست تروريستها در برابر دوربين گردن زده شدند.

دو هفته پيش رهبران مسلمان بریتانيا از جمله دکتر عبداله در سفری به عراق با رهبران عشاير و روحانيون سنی اين کشور گفتگو کردند تا راهی برای آزادی بيگلی پيدا کنند. بعضی گزارشها حاکی ست گروگانگيرها پشت پرده قرار گذاشته اند در برابر دريافت جان بهايی گزاف بيگلی را آزاد کنند.

سفر جک استراو به عراق در زمانی انجام می گيرد که تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، وارد خرطوم پايتخت سودان شده است، همان جايی که از دو روز پيش ميزبان محمد خاتمی رييس جمهور ايران است. با آنکه خاتمی امروز سودان را به مقصد مسقط، پايتخت عمان آخرين کشور در سلسله ديدارهايش ترک کرد، اما بعضی از آگاهان از احتمال گفتگوی پنهانی تونی بلر و خاتمی سخن می گويند. مقامات رسمی بريتانيا و جمهوری اسلامی اين شايعات را تائيد نکرده اند.

عليرضا نوری زاده براي صداى آلمان از لندن

October 7, 2004 03:38 AM






advertise at nourizadeh . com