June 06, 2005

تاثير پيروزي حزب الله در انتخابات پارلماني بر نفوذ ايران و سوريه در لبنان

به دنبال پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان، علیرضا نوری زاده کارشناس خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: هرچه لبنان استقلال واقعی خودش را پس بگیرد، حضور جمهوری اسلامی و سوریه درجنوب لبنان و سایر مناطق کمتر خواهد شد. وی می افزاید: در انتخابات مرحله اول در بیروت 19 نماینده ای که انتخاب شدند، همه از مخالفان سوریه هستند، در انتخابات مناطق جبل و عالیه، مخالفان سوریه به رهبری ولید جنبلاط اکثریت را خواهند داشت و انتخابات شمال لبنان صحنه زورآزمایی بین مخالفان و طرفداران سوریه خواهد بود.
Download file

با پيروزي حزب الله لبنان و متحدان شيعه آن در جنوب لبنان، بار ديگر نگاه ها به دو مرحله ديگر اين انتخابات دوخته شده كه قرار است در دو منطقه ديگر كشور لبنان برگزار شود. نتيجه اين انتخابات شكل مجلس آينده لبنان را تعيين خواهد كرد. سياوش اردلان از راديو فردا از عليرضا نوري زاده، كارشناس مسائل خاورميانه مي پرسد نفوذ سوريه و ايران در جنوب لبنان تا چه حد تحت تاثير پيروزي حزب الله لبنان قرار مي گيرد.
سیاوش اردلان (رادیو فردا): نفوذ سوریه و ایران در جنوب لبنان تا چه حد تحت تاثیر پیروزی حزب الله لبنان قرار خواهد گرفت؟

علیرضا نوری زاده (کارشناس خاورمیانه): نتایج انتخابات جنوب لبنان قابل پیش بینی بود. نسبت مشارکت بسیار پایین است. در روستاهای مسیحی که اصلا نسبت خیلی پایین است و در جاهای دیگر هم نسبت 45 درصد است، بنابراین معلوم بود که نتایج انتخابات چه خواهد شد.

س. ا: اما نفوذ سوریه و ایران در جنوب لبنان کمتر می شود یا بیشتر؟

علیرضا نوری زاده: به هر حال، جنوب لبنان بعضی از قسمتهایش به عنوان پایگاههای سنتی برای شیعیان و همینطور ایران و سوریه تبدیل شده و به میزانی که لبنان استقلال واقعی خودش را پس بگیرد، حضور جمهوری اسلامی و سوریه هم درجنوب لبنان و سایر مناطق کمتر خواهد شد. یادمان باشد که در انتخابات مرحله اول در بیروت 19 نماینده ای که انتخاب شدند، همه از مخالفان سوریه هستند. این است که بیروت معمولا حرف اول را می زند و در عین حال انتخابات مناطق جبل و عالیه که در آنجا انتخابات مخالفان سوریه به رهبری آقای جنبلاط که اکثریت را خواهند داشت، و همینطور شمال لبنان باقی مانده که صحنه زورآزمایی بین مخالفان سوریه و طرفداران سوریه است.

س. ا: این صحنه زورآزمایی آیا توازنی پیدا کرده در بحث خلع سلاح حزب الله لبنان یا فقط بازیگران خارجی مثل آمریکا هستند که می خواهند به گونه ای حزب الله لبنان را زیر فشار بگذارند و خلع سلاح کنند؟

علیرضا نوری زاده: ببینید، فرانسه و ایالات متحده که در پشت قطعنامه 1559 بودند، زمانی که متوجه حساسیت موضوع در لبنان شدند، به طور تلویحی پذیرفتند موضوع خلع سلاح به بعد از انتخابات موکول شود و بعد توسط عوامل لبنانی مساله مطرح شود.

س. ا: حالا که حزب الله لبنان اینقدر رای آورده، چطوری است؟

علیرضا نوری زاده: این تغییری در شکل نقشه سیاسی پارلمان لبنان چندان نخواهد داشت. حزب الله همان تعداد نمایندگانی را که داشته، دو تا کمتر و بیشتر خواهد داشت. آن مساله مهمی نیست. مساله این است که در کل اکثریت در پارلمان آینده لبنان با مخالفان سوریه خواهد بود و دولتی که تشکیل می شود مقرر خواهد کرد که با حزب الله چگونه تعامل بکنیم. به نظر من حزب الله با تثبیت حضور سیاسی خودش در لبنان به مرور چندان نیازی به اسلحه نخواهد داشت.

س. ا: حالا این انتخاباتی که در لبنان برگزار شد، بعد از قتل یکی از خبرنگاران مخالف سوریه در لبنان صورت گرفت، شما فکر می کنید جایگاه ترور به عنوان ابزار سیاسی در آینده لبنان چقدر کاربرد داشته باشد؟

علیرضا نوری زاده: ببینید، کشته شدن آقای سمیر قصیر بسیاری ناگهانی بود و علیرغم این که مخالفان می دانستند که خطر کاملا بر طرف نشده، اما گمان می کردند ضمانتهای بین المللی و تهدیدهایی که آمریکا به سوریه کرده، موثر خواهد بود. وقتی آقای قصیر به قتل رسید او به عنوان یک منتقد تند زبان سوریه و دستگاه امنیتی لبنان و سوریه هدف قرار گرفت و همه انگشتها به سوی دمشق و ژنرال جميل السيد، رئیس سابق استخبارات لبنان نشانه رفت. این نشان می دهد در جاهایی امنیتی ها حتی رعایت مصالح خودشان و دولتشان را نمی کنند و دست به اقداماتی می زنند که بعدا دولت بهای سنگینی بابت آن می پردازد. الان دولت سوریه به شدت نگران است چون در ماجرای قتل رفیق حریری هم کاملا پایش به میان آمد. این است که من فکر نمی کنم مساله خطر کامل زایل شده، هنوز کسانی چون آقای جنبلاط و سعد الحریری در خطرند، ولی می توان گفت که فشارهای ایالات متحده و فرانسه می تواند عامل موثری باشد برای این که این خطرها را کمتر کند.

June 6, 2005 06:55 PM






advertise at nourizadeh . com