July 12, 2005

تکرار مناظر تلخ درگيری ميان نيروی انتظامی و مردم

سردار سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم پس از انتصاب به مقام فرماندهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، برقراري امنيت ملي به گونه اي كه شايسته جمهوري اسلامي باشد و ايجاد محيط آرام و امن براي شهروندان ايراني را از مهمترين وظايف نيروي انتظامي توصيف كرد. اين در حالي است كه سرگرد حميد اندرزچمني معاون اجتماعي و ارشاد نيروي انتظامي استان تهران از آغاز طرح كنترل و برخورد با مظاهر علني فساد خبر داد. عليرضا نوري زاده، روزنامه نگار، در مصاحبه با راديو فردا این انتصاب را پاداشي به نيروي بسيج به خاطر نقشي كه در انتخابات اخير رياست جمهوري اسلامی ايفا كرد، توصيف مي كند. او مي گويد: مي توان انتظار داشت كه در آينده اي خيلي نزديك دوباره آن مناظر بسيار تلخ و خشونتبار درگيري بين نيروهاي انتظامي و مردم و به ويژه جوانان تكرار شود.
Download file

آيت الله خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي فرمانده جديد پليس كشور را منصوب كرد. در همين حال پليس بر شدت سختگيري به بدحجاب ها يا آنچه مظاهر فساد در مكان هاي عمومي ناميده، افزود.
مسعود ملك (راديو فردا): سردار سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم يك روز پس از انتصاب به مقام فرماندهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در مصاحبه با تلويزيون دولتي ايران برقراري امنيت ملي به گونه اي كه شايسته جمهوري اسلامي باشد و ايجاد محيط آرام و امن براي شهروندان ايراني را از مهمترين وظايف نيروي انتظامي توصيف كرده است.
اين در حالي است كه سرگرد حميد اندرزچمني معاون اجتماعي و ارشاد نيروي انتظامي استان تهران روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايرنا از آغازطرح كنترل و برخورد با مظاهر علني فساد در مراكز تفريحي و گردشگاه هاي استان تهران خبر داد. سرگرد چمني هدف از اجراي چنين طرحي را تامين و حفظ امنيت عمومي، جلب رضايت شهروندان و مقابله با ناهنجاري هاي اجتماعي ذكر كرده است. به گفته معاون اجتماعي و ارشاد نيروي انتظامي استان تهران، در اجراي طرح مبارزه با مظاهر فساد، برخورد قانوني با بي حجابي و بدحجابي شناسايي و جمع آوري زنان خياباني و دختران فراري، شناسايي مكان هاي فساد، جمع آوري اراذل و اوباش و نظارت وسيع تر بر عرضه كنندگان محصولات فرهنگي در دستور كار قرار گرفته است.
اسماعيل احمدي مقدم فرمانده جديد نيروي انتظامي جمهوري اسلامي كه پيش از اين جانشيني فرماندهي نيروي مقاومت بسيج را بر عهده داشت و همزمان فرمانده بسيج منطقه تهران نيز بود، از نيروهاي نزديك به محمود احمدي نژاد به شمار مي رود.
عليرضا نوري زاده، روزنامه نگار و كارشناس مسائل ايران در مصاحبه با راديو فردا انتصاب اسماعيل احمدي مقدم به فرماندهي نيروي انتظامي از سوي مقام رهبري جمهوري اسلامي را پاداشي به نيروي بسيج به خاطر نقشي كه اين نيروها در انتخابات اخير رياست جمهوري ايران ايفا كردند توصيف كرد. آقاي نوري زاده در پاسخ به پرسش راديو فردا درباره واكنش احتمالي شهروندان عادي خاصه جوانان ايراني به سختگيري هاي اخير اجتماعي كه پيش از اين بر عهده نيروهاي سپاه و بسيج بوده اما با انتصاب احمدي مقدم به نيروهاي انتظامي گسترش مي يابد مي گويد:
عليرضا نوري زاده: زلزله اي در محيط سياسي ايران رخ داده كه مردم عادي هم نمي توانند بركنار از آثار اين زلزله باشند. جامعه به تامل افتاده، در خود دارد مي نگرد چرا چنين شد؟ چگونه شد كه ناگهان احمدي نژاد از صندوق هاي راي سر در آورد. اين است كه هنوز ما نمي توانيم انتظار يك واكنش اساسي داشته باشيم، اما ترديدي نيست. كافي است چند ماه آقاي احمدي نژاد بيايد و آن وعده هايي كه داده براي مردم روشن شود كه اين وعده ها درست نبوده، ايشان آن رابين هود خيالي كه تصويرش مي كنند نيست و تنها قصد او اين است كه جامعه را با آن كدهاي خيلي راديكالي كه در نظرشان است از نظر احكام اسلامي زير فشار قرار دهد. اين است كه جامعه جوان ما طبيعتا واكنش نشان خواهد داد. يعني هرگز شما در تاريخ مشاهده نمي كنيد كه يك حاكميتي بتواند اولا آن مجموعه آزادي هايي را كه به هر طريقي به دست آمده از مردم بگيرد و ساعات را به عقب برگرداند. چه برسد به ايام و چه برسد به ماهها و سال ها. بنابراين مي توان انتظار داشت كه در آينده اي خيلي نزديك دوباره آن مناظر بسيار تلخ و خشونتبار درگيري بين نيروهاي انتظامي و مردم و به ويژه جوانان تكرار شود. و اين ماه عسلي كه بوجود آمده بود بين نيروهاي انتظامي و مردم خيلي سريع خاتمه پيدا كند.

م . م: لازم به يادآوري است سردار سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم جانشين محمدباقر قاليباف، فرمانده پيشين نيروي انتظامي جمهوري اسلامي مي شود كه به منظور شركت در انتخابات رياست جمهوري ناگزير به استعفا از مقام خود شد.

July 12, 2005 03:10 PM






advertise at nourizadeh . com