August 12, 2005

هجوم به مزار يک مرج تقليد ضد حکومت آيت الله خامنه ای

ماموران امنيتي قم با هجوم به زناني كه بر مزار آيت الله سيدمحمد حسيني شيرازي در آرامگاه معصومه فاتحه مي خواندند و كتك زدن زنان عراقي و كويتي و بستگان آيت الله فقيد، دو تن از بستگان وي را بازداشت كردند. عليرضا نوري زاده روزنامه نگار در لندن، در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: آيت الله شيرازي، با نظام ولايت فقيه مخالف بود و در عين ‌آقاي علی خامنه اي را هم فقيه نمي دانستند.
Download file


در اعلاميه اي كه از سوي خانواده اين مرجع شيعه در روز پنجشنبه منتشر شد، از فحاشي ماموران حكومتي به زنان حاضر در صحنه سخن رفته و گفته شده سيد حسين شيرازي و سيدكاظم فالي از نزديكان آيت الله شيرازي پس از چند ساعت بازداشت آزاد شدند. دكتر عليرضا نوري زاده تحليلگر مسائل ايران در لندن در مصاحبه با راديو فردا مي گويد:
عليرضا نوري زاده: مرحوم آيت الله شيرازي در سال هاي آخر عمرش درگيري هاي زيادي با نظام داشت، نه اين كه خود ايشان شخصا درگيري داشته باشند، چون آيت الله شيرازي 15 سال از سال هاي پاياني عمر را از خانه شان خارج نشد. يعني درواقع ايشان چون آقاي خامنه اي را به رسميت نمي شناخت و نظام را قبول نداشت، اصلا از خانه بيرون نيامد. حتي در زماني كه فرزندان ايشان را گرفتند و ماجراي آتش زدن پسر ايشان علامه مرتضي شيرازي داستان عجيبي بود كه سپس فاش شد كه ايشان را آقاي فلاحيان رويش نفت ريخته بود و آتش زده بود كه آثار سوختگي بر بدن ايشان زماني كه بيرون آمد كاملا مشهود بود. داماد ايشان آقاي فالي را و شمار ديگري و حتي فرزند كوچكشان را گرفتند و سرانجام اينها موفق شدند از كشور فرار كنند و آيت الله شيرازي بدون ديدن فرزندانش درگذشت. زماني كه جسد ايشان را مي خواستند دفن كنند پيروانشان كه در ميان آنها نه فقط ايراني ها، بلكه تعداد زيادي از عراقي ها، بحريني ها و اهالي كشورهاي حاشيه خليج فارس هم بودند، اجازه ندادند جسد آيت الله شيرازي در آن محلي كه منظور بود دفن شود. خانواده تصميم گرفتند جسدشان را در منزلشان دفن كنند. اما آنجا را هم اجازه ندادند، جسد را اطلاعات دزديد و خودش رفت در محلي دفن كرد. بعد از آن حتي فاتحه خواني در مقبره ايشان نيز با مشكل روبرو بود. برادر ايشان آيت العظمي سيدمحمدصادق شيرازي كه الان طرفداران و مقلدين مرحوم شيرازي از ايشان تقليد مي كنند، در جايگاه برادر نشست، ولي مانند ايشان آن عقايد و مسائل و نقطه نظرهايي را كه تمام جريانات سياسي و فرهنگي و اجتماعي را در نظر مي گيرد، ايشان ندارد. ايشان يك فقيه سرشناس است. با اين همه آزار شيرازي ها يا پيروان آقاي شيرازي متوقف نشد. جرياني كه سه شب پيش اتفاق افتاد به اين صورت بود كه شماري از بانواني كه در ميان آنها تعدادي از بانوان كويتي و بحريني هم بودند، براي فاتحه خواني به مقبره آيت الله شيرازي رفته بودند. در آنجا ماموران اطلاعات قم آمده بودند جلويشان و مانع شده بودند و خانم ها اعتراض كرده بودند. عده اي از نيروهاي انتظامي و ماموران اطلاعات از دادگاه ويژه ريخته بودند و خانم ها را به شدت كتك زده بودند. فرزند آيت الله محمدصادق شيرازي به اتفاق يكي از روحانيون سرشناس، آقاي فالي كه از بستگانشان هستند مي روند معترض مي شوند، آنها را هم مي گيرند و آنها را هم مضروب مي كنند و اين ماجرا در قم حالت نگراني و ناراحتي زيادي ايجاد كرده و بسياري از روحانيون و علما حتي درسشان را به خاطر اعتراض به اين مساله تعطيل كردند و به هر حال اين ماجرايي است كه مي تواند در صورت عدم آزادي اين خانم ها و فرزند آيت الله سيدمحمد شيرازي و حجت الاسلام فالي ممكن دامنه بالا بگيرد. براي اينكه شيرازي ها به علت اعتقاد عجيبي كه به آيت الله شيرازي داشتند و الان به برادر ايشان، واقعا آمادگي اين را دارند تا آخرين مرحله بروند و اين را نشان دادند. مي روند و تا پاي جان مي ايستند و دفاع مي كنند و اجازه نمي دهند هتك حرمت شود. و الان اينها بسيار عصباني هستند به خصوص كه به حرمت بانوان تعدي شده و بانوان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

مريم احمدي (راديو فردا): آرامگاه آيت الله شيرازي در قسمت زنانه است. آيا هجوم نيروهاي انتظامي به آن قسمت پذيرفته شده است؟

عليرضا نوري زاده: ابدا. و به همين علت عرض مي كنم اعتراضي كه هست اين است كه چطور آقايان اجازه دادند يك عده مامور بريزند و خانم هايي را كه بي سر و صدا مشغول فاتحه خواني بودند يعني اصلا نه شعار سياسي در آنجا داده شده و همينطور كه عرض كردم تعدادي از اين خانم ها اصلا ايراني نبودند، كويتي و بحريني بودند و بنابراين حضور اين خانم ها را هم تحمل نكردند و به طور كلي از زمان درگذشت آيت الله شيرازي يك نوع شيرازي زدايي از جانب دستگاه هاي مربوطه انجام شده. وكلاي ايشان را آزار دادند، افرادي را كه با برادر ايشان مربوطند، اينها را تهديد كردند. يك فضاي ارعاب را برقرار كردند و مانع از اين شدند كه شيرازي ها بتوانند همان خط و ربط و راه را ادامه دهند. چون اين نكته گفتني است كه يگانه مرجعي كه درباره مسائل امروزي مانند دموكراسي، حتي راجع به شبيه سازي، راجع به مسائل خيلي مدرن و معاصر صحبت كرده آقاي شيرازي است. بنابراين يك موجي از جوانان متدين به ايشان اعتقاد دارند و بعد از درگذشتشان هم از برادر ايشان تقليد مي كنند.

م . ا: شما در ابتداي صحبتتان اشاره كرديد به مخالفت آيت الله شيرازي با آقاي خامنه اي. آيا اين به دليل اين بوده كه مرجعيت آقاي خامنه اي را قبول نداشتند يا اين كه اصولا با اصل ولايت فقيه مخالفت داشتند؟

عليرضا نوري زاده: ايشان به طور كلي مخالف ولايت فقيه بودند و در عين حال ‌آقاي خامنه اي را هم فقيه نمي دانستند. مرحوم آيت الله شيرازي كتابي دارد هم به زبان فارسي و هم عربي در رابطه با حكومت كه در آن ايشان بر اين باور است: شورايي از فقهاي اعظم اين شورا در مسائل مربوط به دين و قضايايي كه به نوعي ارتباط با دين پيدا مي كند بايد نظر مشورتي بدهد به حكومت و ايشان هم معتقد به حكومت عرفي بود و به هيچ وجه معتقد نبود كه يك روحاني برود بشود رئيس جمهور يا يك روحاني بشود ولي فقيه. نقطه نظراتش از خيلي جهات نزديك به آيت الله سيستاني بود و معتقد بود روحانيت نبايد در امور تنفيذي و اجرايي مداخله داشته باشد.



August 12, 2005 12:25 AM






advertise at nourizadeh . com