August 18, 2005

معرفی سه چهره ديگر از اعضای کابينه پيشنهادی احمدی نژاد

با گذشت چند روز از وزرای پيشنهادی کابينه محمود احمدی نژاد، همچنان بر سر سوابق و فعاليت های آنان ادامه دارد. عليرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحليلگر مسائل ايران در لندن، به معرفی سه چهره ديگر از وزرای پيشنهادی احمدی نژاد می پردازد...
Download file

عليرضا نوری‌زاده (روزنامه‌نگار، لندن): (منوچهر متکی) در آغاز انقلاب در درگز رياست کميته‌ها را عهده‌دار بود و بعد به عنوان نماينده به مجلس می‌آيد وبعد از آن در موجی که بعد از برکناری مرحوم قطب‌زاده در زمان وزارت امورخارجه کوتاه مدت آقای ميرحسين موسوی، يک موجی از افراد وارد وزارت امورخارجه می‌شوند. ايشان در حاليکه نماینده مجلس بود، در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کند و بعدا در دوران وزارت امور خارجه آقای ولايتی به وزارت امورخارجه می‌رود و خيلی جالب است که به جای اينکه ایشان در آغاز یک مقام پائين داشته باشد، خيلی سریع ترقی می‌کند و اين به دليل همان ارتباطش با دستگاه‌های امنيتی و سپاه بود. بعد، در مقام مديرکل اروپای غربی، در مقام معاون کنسولی وزارت امورخارجه، و بعد هم، وقتی سفير می‌شود، در دورانی که در سفارت ايران در ترکيه است – ا يشان در ژاپن و ترکيه سفير بود -- در ترکيه زمانی است که حداقل سه تن از افسران وابسته به نهضت مقاومت ملی و همينطور گروه درفش کاويانی ترور می‌شوند و دوتن از افراد مجاهدين خلق در ترکيه ربوده و در اتوموبيل سیاسی سفير به ايران برده می‌شوند که بعدها باعث اعتراض دولت ترکيه شد. ايشان بعد از روی کار آمدن آقای خاتمی، مدتی وزارت امورخارجه را ترک کرد بعد رفت به سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی که کارش تعيين وابستگان فرهنگی در کشورهای مختلف بود، در واقع يك وجه تازه‌ای از دستگاه‌های اطلاعاتی و با آنجا کار می‌کرد، و بعد هم دوباره به مجلس برگشت و در کميسیون امنيت ملی و روابط خارجی، ايشان بخش روابط خارجی را در کنار آقای علاءالدين بروجردی، عهده‌دار بود.

حميد فاطمی (راديوفردا): عليرضا نوری‌زاده، وزير پیشنهادی برای تصدی وزارت ارشاد را چنين معرفی می‌کند.

علیرضا نوری‌زاده: آقای حسين صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمان نمی‌کنم هيچ دوره‌ای از آغاز انقلاب تا امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنين شخصيتی را به خودش ديده باشد. حتی دوران سياه آقای ميرسليم، در برابر چشم‌اندازی که پيش ماست، دوران سفيدی می‌نمايد. آقای صفارهرندی فردی است که از همان آغاز در سپاه بوده. ايشان در مقام معاونت فرماندهی سپاه جنوب، شخصی است که نظارت داشت بر کشتار رهبران سنی و به خصوص ائمه و علمای اهل سنت در بندرعباس و در استان ساحلی و هرمزگان و همينطور در بلوچستان و بابت اين ماموريت که به خوبی انجام داد، بعدها رئيس دفتر سياسی سپاه و عضو هيات عالی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران می‌شود و در آن مقام هم باز ايشان نظارت ويژه‌ای داشته بر مبارزاتی که عليه اهل انديشه و فرهنگ در ايران می‌شده. بنابراين، انسانی بود که با نقاب فرهنگ، کارهای امنيتی و سرکوب را برعهده داشته. رفتن ايشان به کيهان به همراه آقای حسين شريعتمداری، در واقع امنيتی کردن کيهان بود و اينکه يک موسسه مهم مطبوعاتی در دست ايشان و آقای در دست ايشان و آقای حسين شریعتمداری، تبديل شد به يک پايگاه امنيتی برای سرکوبی اندیشه و فرهنگ در کشور.
ح.ف.: و در باره مصطفی محمد نجار، وزير پیشنهادی دفاع.

علی‌رضا نوری‌زاده: آقای مصطفی محمدنجار از ابتدا کار عملياتی داشته و امنيتی. يعنی در حوزه عمليات در کردستان بوده، در جنوب کشور بوده، در بلوچستان بوده، در لبنان بوده و ايشان همه جا حضور فعال داشته و حال، يک افسر عملياتی و افسر اطلاعاتی در مقام وزیر دفاع، که نياز به يک مديريت خيلی قوی دارد، چه کار خواهد کرد، هيچ معلوم نيست ولی می‌توان گفت چون ايشان به همان حلقه تعلق دارد به این مقام برگزيده شده.



August 18, 2005 12:27 PM






advertise at nourizadeh . com