September 19, 2005

تمرين سپاهيان پاسدار و بسيج برای سرکوبی اعتراض های مردمی

در مانوور سه روزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عناصر بسيجی، سه نوع برخورد با اجتماعات مردمی و آنچه «اغتشاش و ناآرامی» توصيف شد، از جمله سرکوبی از طريق لباس شخصی ها، و سرکوبی با سلاح گرم وسرد و انتقال زخميان به بيمارستانها، مورد تمرين قرار گرفت. عليرضا نوری زاده، کارشناس امور ايران، در مصاحبه با راديوفردا می گويد:
Download file

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و واحد داوطلبی این سپاه، بسیج، از روز پنجشنبه رزمایشی سه روزه برگزار کردند و هدف آن به گفته بهروز خادم‌حسینی، فرمانده سپاه شمال، مقابله با ناآرامی‌های شهری عنوان شد. رزمایش به گفته این فرمانده در سه مرحله انجام شد. در مرحله نخست با حضور اغتشاشگران فرضی، دو گردان عاشورا با لباس شخصی به مقابله با افراد شورشی پرداختند و در مرحله دوم، با سلاح سرد و یونیفورم وارد عمل شدند. در مرحله سوم دو گردان عاشورا با سلاح گرم و تجهیزات ضدشورش به منظور متفرق کردن اغتشاشگران و آرام‌سازی و پاک کردن، دست به عمل زدند. انتقال زخمی‌ها، بخشی از عملیات امدادرسانی و عادی‌سازی قلمداد شد. این قبیل رزمایش‌ها در حالی انجام می‌شود که محمود احمدی‌نژاد از کابینه 70 میلیونی سخن گفته و به تکرار از مهرورزی دولت اسلامی دم زده است.

رادیوفردا با اشاره به رزمایش موسوم به «ضد اغتشاش» از علی‌رضا نوری‌زاده، تحلیلگر مسائل ایران می‌پرسد، چرا جمهوری اسلامی ضرورت آمادگی با اغتشاش در سطح گسترده شهری را احساس کرده و برای مقابله با چنان اغتشاشی، رزمایشی سه روزه با شرکت هشت گردان عاشورا و یک گردان الزهرا برگزار کرده است.

علی‌رضا نوری‌زاده (تحلیگر اوضاع ایران، لندن): مهم‌ترین دغدغه امروز نظام جمهوری اسلامی، آن است که اگر پرونده ایران به شورای امنیت منتقل شود، و تحریم‌ها علیه ایران آغاز شود، در آن صورت واکنش این تحریم‌ها در سطح جامعه چه خواهد بود؟

یکی از عمده‌ترین مسائلی که کارشناسان نظام روی آن بحث می‌کنند و امروز در سطح عالی در بین سران نظام مطرح است این است که اگر تحریم‌ها شامل تحریم بنزین باشد برای نمونه، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کشوری نفت‌خیز مثل ایران که به علت بی‌برنامگی الان نزدیک به شصت درصد از بنزین مورد نیاز خود را از خارج می‌آورد و کشوری که در روز 70 میلیون لیتر بنزین دارد مصرف می‌کند، طبعا متوقف شدن ورود بنزین چه فاجعه‌ای خواهد بود، و همینطور تحریم‌های دیگری که می‌تواند ضربه به نظام بزند.

این است که از هم‌اکنون دارند برنامه‌ریزی می‌کنند این مانورهای چپ و راستی که دارند انجام می‌دهند، تماما برای این است که نیروهای خود را آماده کنند برای مقابله با یک شورش عمومی، با یک بحران عمومی. در نظر بگیرید، انتخاب آقای اسماعیل احمدی‌مقدم به عنوان فرمانده نیروی انتظامی بعد از دورانی که سردار سرتیپ پاسدار قالیباف تلاش کرد که به نیروهای انتظامی وجهه‌ای بدهد و هم ظاهر آنها را در نزد مردم تغییر بدهد و هم رفتار آنها را تابع قانون و ضابطه بکند، ما متاسفانه شاهد آن هستیم که یک پاسدار بسیجی، یک افسر بسیجی، که فرمانده شده، دارد نیروهای بسیجی را که تابع هیچ ضابطه‌ و برنامه‌ای نیستند و همینطور نیروهای لباس شخصی را برای سرکوبی مردم وارد عرضه کارزار می‌کند و همین مانوورهائی که الان برنامه‌ریزی کرده‌اند، مانوور بدون سلاح گرم، مانور با سلاح گرم، و مانوور برای مرحله بعد از سرکوبی، اینها تماما همان طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هائی است که به اعتقاد من با واقعیت تطبیق نمی‌کند.

نظام در برابر یک شورش عمومی یا یک نافرمانی مدنی گسترده آنچنان عاجز است که تمام همین کسانی که الان می‌بینیم در مانوورها شرکت می‌کنند، احتمال دارد که برگردند و به سوی مردم بروند، چون به هرحال این نیروها هم از مردم دور نیستند. این است که اینها فقط می‌تواند انعکاس‌اش این باشد که تلاش کنند مردم را به وحشت بیاندازند و به جای اینکه یک برنامه‌ریزی درست بکنند ویک اصولی را پیروی بکنند، تماما در جهت این هستند که مردم را در خوف و رجا نگه دارند.

از سوی دیگر، در هیچ دوره‌ای از تاریخ معاصر ما، به این اندازه که نظامی اقلیت‌ها را در ایران تحریک کرده، هیچ دوره‌ای را ندیدیم. الان شما می‌بینید بی‌دلیل نظام تلاش می‌کند در هر نقطه از ایران که اقلیت‌های ایرانی زندگی می‌کنند، کسانی که اغلب مرزداران ایران بودند و حافظ حدود و ثغور ما در طول تاریخ، اینها را چنان آزرده می‌کنند... عرب‌های ایرانی را در خوزستان دیدیم که باشان چه کردند، در کردستان دیدیم که با کشتن شوانه قادری و رفتاری که با مردم کردند به گونه یک نیروی اشغالگر با مردم رفتار کردند.

الان می‌بینیم که وزیر جدید کشور، با یک نگاه امنیتی، که از وزارت اطلاعات با خودش آورده، افرادی را به استانداری و معاونت‌های سیاسی انتخاب می‌کند که این افراد نه مقبولیت محلی دارند و نه از جنس مردمی هستند که برآنها حکومت می‌کنند.

آقای عبدالحمید رئوفی‌نژاد، که یک پاسدار است، او را استاندار کرمان می‌کند، استانی که به هرحال در طول سالهای اخیر به علت اینکه بعضی از سران نظام به آنجا تعلق خاطر ویژه داشتند و زادگاه‌شان بوده، شاهد یک تحول بوده، دانشگاهش تحول پیدا کرده، ولی می‌بینیم کسی را که در سرکوبی دانشجویان در 18 تیر جزو 24 فرمانده‌ای است که به آقای خاتمی اخطار می‌کند و می‌گوید باید دانشجویان را سرکوب کرد، می‌شود استاندار کرمان.

یا در سیستان و بلوچستان، آقای حبیب‌الله ده‌مرده را که فردی است شیعه مذهب، فارسی زبان، از زابل، می‌گذارند برای استانداری بلوچستان و سیستان و طبیعتا معلوم است که اقلیت سنی‌مذهب بلوچ نسبت به انتصاب ناراضی باشد. این است که برای من تعجب‌آور است که چگونه یک نظامی خود به دست خود اسباب نارضائی مردم را گسترش می‌دهد و بعد تنها در برابر واکنش مردم سرنیزه نشان می‌دهد و این است که ما داریم مانوور انجام می‌دهیم که بتوانیم شما را بهتر سرکوب کنیم.

September 19, 2005 04:28 PM






advertise at nourizadeh . com