September 21, 2005

شكايت جمهوري اسلامي از صدام حسين تنها يك اقدام نمايشي است

محمدجواد منتظري معاون دادستان كل كشور خبر از تهيه متن نهايي شكايتنامه جمهوري اسلامي از صدام حسين رئيس جمهوري پيشين عراق داده است. عليرضا نوري زاده كارشناس مناسبات ايران و كشورهاي عربي در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: در زماني كه جمهوري اسلامي تمام امكانات را داشت براي شكايت از صدام حسين و نظامش به خاطر جنايت هايي كه مرتكب شده بودند عليه مردم ايران، ترجيح داد سياست نزديكي و مودت را با عراق در پيش گيرد .عليرضا نوري زاده مي گويد: در آغوش كشيدن صدام حسين توسط آقاي ولايتي و بعد آقاي خرازي از ياد مردم ايران نرفته و شگفتا امروز كه صدام حسين بركنار شده و خودم مردم عراق پرونده بسيار سنگيني عليه جنايات او مفتوح كردند، جمهوري اسلامي ژست شاكي را گرفته و عليه صدام حسين شكايت مي كند...
Download file

عليرضا نوري زاده كارشناس مناسبات ايران و كشورهاي عربي اضافه ميكند:
در زماني كه جمهوري اسلامي تمام امكانات را داشت براي اين كه شكايت از صدام حسين و نظامش به خاطر جنايت هايي كه مرتكب شده بودند عليه مردم ايران و حتي كساني در سپاه پاسداران پيگير قضيه بودند، در آن زمان جمهوري اسلامي ترجيح داد سياست نزديكي و مودت را با عراق در پيش گيرد كه آنچه براي جمهوري اسلامي اهميت داشت اين بود كه عراقي ها از عواملي كه در اختيار داشتند عليه جمهوري اسلامي استفاده نكنند. سفرهاي متعدد مقام هاي رژيم به عراق و مقامات عراقي به ايران و در آغوش كشيدن صدام حسين توسط آقاي ولايتي و بعد آقاي خرازي از ياد مردم ايران نرفته و شگفتا امروز كه صدام حسين بركنار شده و خودم مردم عراق پرونده بسيار سنگيني عليه جنايات او مفتوح كردند كه حتي يكي از اين پرونده ها برايش كافي است، جمهوري اسلامي ژست شاكي را گرفته و عليه صدام حسين شكايت مي كند. شكايت به كجا؟ وقتي جمهوري اسلامي حتي با رژيم سرنگون شده عراق قرارداد امنيتي امضا كرد، آيا در انديشه مصالح ايران، غرامات و جناياتي كه صدام عليه ايران مرتكب شده بود، نبودند؟ اقدام جمهوري اسلامي به جز يك اقدام نمايشي و نوش داروي پس از مرگ سهراب نيست.

جمشيد چالنگي (راديو فردا): يعني مي فرماييد از اين طريق چيزي عايد ايران نخواهد شد؟

عليرضا نوري زاده: به هيچ وجه. به جهت اين كه زماني كه سازمان ملل به طور تلويحي عراق را شروع كننده جنگ قلمداد كرد و به معناي ديگر عراق را طرف تجاوزگر به رسميت شناخت، يعني قبول كرد كه تجاوز كرده، زماني بود كه جمهوري اسلامي اگر قطعنامه 598 را مي پذيرفت، تمام حقوق متوجه ايران بود و ايران به حقوقش مي رسيد، اما اشكال كار در اين است كه از زمان صدور قطعنامه 598 تا زماني كه آيت الله خميني جام زهر قطعنامه را سر كشيد، يك سال زمان است. در اين زمان عراق طرف مورد تجاوز قلمداد شد. رژيم جمهوري اسلامي حق مسلم ايران را براي مجازات رژيم عراق و گرفتن غرامت از اين رژيم به باد داد و زماني هم كه جنگ پايان گرفت، تمام توجه جمهوري اسلامي اين بود كه روابط را با صدام حسين مستحكم كند. سفير مبادله كردند، سفارتهايشان را باز كردند، قراردادهاي تجارتي و آمد و رفت زوار را منعقد كردند و نفت عراق را به طور قاچاق از طريق ايران به فروش مي رساندند.



September 21, 2005 06:01 PM






advertise at nourizadeh . com