October 04, 2005

نگراني جناح راست از سابقه اطلاعاتي وزير كشور

محمد خوشچهره عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم درباره افزايش جريان مخالف مصطفي پورمحمدي وزير كشور در مجلس هشدار داد. سابقه اطلاعاتي امنيتي آقاي پورمحمدي هنگام رسيدگي به صلاحيت او در مجلس هم مطرح شد. عليرضا نوري زاده تحليلگر مسائل ايران در لندن در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: حضور آقاي پورمحمدي در وزارت اطلاعات با توجه به سوابق امنيتي ايشان مناسبتر بود، به همين دليل حتي نمايندگاني كه در كل از احمدي نژاد حمايت مي كردند هم با حضور وي در وزارت كشور مخالفت كردند...
Download file

مريم احمدي (راديو فردا): محمد خوشچهره عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم درباره افزايش جريان مخالف مصطفي پورمحمدي وزير كشور در مجلس هشدار داد و گفت: پورمحمدي بايد دقت كند، زيرا ممكن است اين مخالفت ها به استيضاح كشيده شود. آقاي خوشچهره پيشتر هم در رابطه با انتخاب استانداران از سوي وزير كشور گفته بود پورمحمدي در كميسيون ها قول داده بود در انتخاب استانداران با نمايندگان هماهنگ باشد. انتخاب استانداراني كه سابقه امنيتي اطلاعاتي دارند، با مخالفت هايي روبرو شده است. سابقه اطلاعاتي امنيتي آقاي پورمحمدي هنگام رسيدگي به صلاحيت او در مجلس هم مطرح شده بود. يكي از نمايندگاني كه در مخالفت با انتخاب آقاي پورمحمدي به عنوان وزير كشور صحبت كرد، الياس نادران بود. استدلال آقاي نادران اين بود كه در وزارت كشور اصل بايد بر برائت مردم باشد. در حالي كه يك عنصر اطلاعاتي اصل را بر عدم برائت مي گذارد. اين نماينده مجلس ابراز نگراني كرده بود كه در صورت تاييد آقاي پورمحمدي به عنوان وزير كشور شايد مجلس مجبور شود طرح دو فوريتي ادغام دو وزارتخانه كشور و اطلاعات را بدهد. در مصاحبه با عليرضا نوري زاده تحليلگر مسائل ايران در لندن مي پرسم در صورت ادامه روند كنوني آيا استيضاح محتمل تر است يا وضعيتي كه آقاي نادران پيش بيني كرده بود.
عليرضا نوري زاده: زماني كه آقاي احمدي نژاد فهرستي را از نامزدهاي شخصيت هايي كه در نظر ايشان شايستگي عضويت در دولت را داشتند تهيه كردند، در برابر وزارت كشور چند اسم نوشته شده بود. از جمله اسلامي يكي آقاي پورمحمدي بود و يكي هم آقاي محسني اژه اي و جالب اين است كه بعدا در تقسيم كار آقاي اژه اي به وزارت اطلاعات رفت و آقاي پورمحمدي به وزارت كشور.

در حالي كه قاعدتا حضور آقاي پورمحمدي در وزارت اطلاعات با توجه به سوابق امنيتي ايشان و سالها معاونت و قائم مقامي وزير اطلاعات، مناسبتر بود. به همين دليل زماني كه ايشان معرفي شد به مجلس، حتي نمايندگاني كه در كل از احمدي نژاد حمايت مي كردند و معتقد بودند زمان، زماني است كه بايد چهره هاي تازه اي وارد قدرت شوند، اينها هم مخالفت كردند. مثلا آقاي الياس نادران از جمله كساني بود كه خود از بنيانگذاران مجموعه آبادگران و ايثارگران است و در عين حال خود او هم سوابق امنيتي بسيار دارد. شايد به دليل همين آگاهي و درايتش به شئونات امنيتي بود كه ديديم در آغاز مخالفت كرد با حضور آقاي مصطفي پورمحمدي در وزارت كشور.

چون وزارت كشور حداقل در دوران حكومت آقاي محمد خاتمي با توجه به حضور آقاي عبدالله نوري و سپس آقاي موسوي لاري و معاوناني كه وجهه نسبتا خوبي داشتند در ميان مردم، مطبوعاتي ها و اصلاح طلبان، از يك وزارتخانه سركوبگر كه نمادش قهر و خشونت باشد، دور شد. به خصوص كه در سال هاي اخير در دوران فرماندهي سرتيب قاليباف بر نيروهاي انتظامي، باز نيروهاي انتظامي موفق شدند چهره سازي كنند و ترميم كنند آن چهره مشوحشان را نزد افكار عمومي.

به اين ترتيب وزارت كشور به نوعي با مردم آشتي كرده بود. حالا تصورش را كنيد باز آقاي پورمحمدي برگشته به وزارت كشور و نگراني امثال الياس نادران به خاطر حقوق مردم نيست، بلكه آنها معتقدند دو وزارتخانه امنيتي كه هر دو به دنبال پرونده سازي براي مردم هستند، در نهايت كار را به تضاد و تعارض مي كشانند و عليرغم رفاقت و دوستي و نزديكي بين آقاي محسني اژه اي و پورمحمدي، سرانجام اينها با هم رويارو خواهند شد. الان هم ما اين را مي بينيم.

در كنار اين قضيه گزينش هاي آقاي پورمحمدي نشان دهنده يك عقليت و نگرش كاملا امنيتي است. آقاي سعيدي مديركل اطلاعات استان اصفهان كه در همان جا معروف به خشونت و پرونده سازي بود، مي آيد مي شود مديركل وزارت كشور. يا كسي مي آيد جاي آقاي مبلغ را مي گيرد كه باز گذشته امنيتي دارد. در مورد استانداران همانطور كه نگاه مي كنيم مي بينيم بيشتر استانداران يا سوابق امنيتي داشتند يا وزارت اطلاعاتي بودند يا از آن بخش از سپاه بودند كه در خدمت كارهاي امنيتي بوده.

همه اينها طبيعتا ايجاد نگراني حتي براي كساني مي كند كه با اميدواري به آقاي احمدي نژاد و كابينه اش نگاه مي كردند. الان در مجلس يك نوع درواقع تعارض و تضاد را در حال گسترش مي بينيم. راست هاي سنتي يا محافظه كاران سنتي چندان خشنود نيستند از حضور پورمحمدي در وزارت كشور. همينطور آنهايي كه موسومند به نيروهاي خط امام و رهبري كه باز ايثارگران و آبادگران هم به نوعي با آنها در پيمان هستند، ناراحت هستند. حتي وابستگان به آن مجموعه خود آقاي احمدي نژاد يعني جمعي كه با ايشان به قدرت رسيدند مثل گروه شهرداري.

به نظر مي رسد حضور آقاي پور محمدي فقط براي خشنودي يك فرد آنهم رهبر جمهوري اسلامي است كه گمان من بر اين است در آينده با تشديد تضادها رهبر جمهوري اسلامي نيز از وزارت كشور چندان خشنود نخواهد بود.


October 4, 2005 09:18 PM






advertise at nourizadeh . com