October 05, 2005

جلوگيري از هماهنگي ميان فرماندهان و بدنه سپاه

در هفته ها و ماه هاي اخير آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي شمار قابل توجهي از فرماندهان نظامي را تغيير داده است. عليرضا نوري زاده كارشناس مسائل ايران در لندن در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: هر كدام از اين فرماندهان در پست هاي ديگري در حكومت گمارده شدند تا از ابرار نارضايتي ها جلوگيري شود. آقاي نوري زاده مي گويد: روساي دواير عقيدتي سياسي و نمايندگي ولي فقيه در نيروهاي نظامي از جمله سپاه اجازه نمي دهند به فرماندهي كه آنقدر امكان داشته باشد با افراد خودش يگانه شود و ارتباط نزديك عاطفي و عملي پيدا كند و به اين علت آمد و شد اينها چندان تاثيري در بدنه سپاه ندارد. به گفته عليرضا نوري زاده تعقيب سياست جلوگيري از ارتباط گرفتن رهبران سپاه با بدنه نهادي كه بر آن نظارت دارند، كاملا آگاهانه است زيرا از ارتباط و محبوبيت اين افراد با بدنه تحت فرماندهيشان احساس خطر مي شود....
Download file

مريم احمدي (راديو فردا): اين تغيير و تحولاتي كه در سپاه شد، رهبران را جابجا كردند. خب معمولا وقتي كه يك مقامي را از پستش برمي دارند، در بدنه تشكيلات طرفداران آن شخص يك جور نارضايتي هايي پيش مي آيد. آيا از اين نارضايتي ها شما خبر داريد و اگر بوجود نيامده آيا به دليل عدم ارتباط يا بيگانگي بدنه سپاه با رهبرانشان نيست.

عليرضا نوري زاده: اين را در نظر بگيريد كه اين افرادي كه عوض شدند، اگر بازنشسته مي شدند، خانه نشين مي شدند در سپاه خب مي شد اين صحبت را كرد. اما به اينها كارهاي ديگري دادند. براي نمونه آقاي سرتيپ جعفري فرمانده زميني نيروي سپاه را آقاي خامنه اي مي آيد مامور تشكيلات تازه اي مي كند با بودجه اي بسيار زياد و سر و صداي فراوان به عنوان مركز تحقيقات راهبردي سپاه و همين طور فرماندهان ديگري كه جابجا مي شوند بلافاصله در نطقه ديگري كار پيدا مي كنند.

اما آن بخش از صحبت شما هم كاملا درست است، مجموعه اي كه به عنوان فرماندهان سپاه از بدنه سپاه جدا شدند، منهاي سرلشگر پاسدار يهيي رحيم صفوي كه داراي ارتباطات بسيار نزديكي با مجموعه هاي مختلف در سپاه است. چون سپاه از يك خط فكري و مجموعه تشكيل نشده و مجموعه هاي مختلفي دارد. غير از ايشان كه احتمالا دليل بر تحملشان و نگاه داشتنشان همين مساله ارتباطشان و در عين حال پاكدامنيش از نظر مالي است. غير از ايشان ساير افرادي كه در سپاه بودند يا مقاماتي داشتند فقط در چارچوب همان حوزه مسئوليت خودشان احتمالا با چند نفر در ارتباط بودند. ارتباطات اينها هيچ وقت گسترده نبوده و اصولا دولت جمهوري اسلامي و روساي دواير عقيدتي سياسي و نمايندگي ولي فقيه در نيروهاي نظامي از جمله سپاه اجازه نمي دهند به فرماندهي كه آنقدر امكان داشته باشد با افراد خودش يگانه شود و ارتباط نزديك عاطفي و عملي پيدا كند.

اين است كه طبيعتا آمد و شد اينها چندان تاثيري در بدنه سپاه ندارد، مگر اين كه يك شخصيت هايي مثل خود آقاي يهيي رحيم صفوي يا شخصي با اعتبار سرتيپ پاسدار محمدباقر ذوالقدر باشد. به هر حال ديديم ايشان هم كه آقاي خامنه اي يك مقدار از قدرت گيريش نگران بود، وقتي منتقلش كردند به مركز تحقيقات راهبردي، سپس بلافاصله آقاي لاريجاني ايشان را به عنوان مشاور برد كه حالا گفته مي شود حكم قائم مقامي هم به ايشان داده ولي هنوز تاييد نشده. به هر حال منظورم اين است كه اين افراد جاي ديگر مي نشينند و فعلا از مسئوليت هاي بالا برخوردار هستند.

م . ا: تعقيب يك چنين سياستي يعني جلوگيري از ارتباط گرفتن رهبران سپاه با بدنه نهادي كه بر آن نظارت دارند، آيا آگاهانه است؟

عليرضا نوري زاده: به طور قطع چنين چيزي آگاهانه است. يك مثال مي زنم، يكي از موفق ترين افسرهاي ارتش در كار خودش كه موفق شد در مدتي بسيار كوتاه نيروي زميني ما را كه بسيار آسيب ديده بود در جنگ و بعد از آن هم به آن نرسيده بودند، سرتيپ ناصر محمدي فر فرمانده نيروي زميني بود. تغيير ايشان و آوردن تيمسار دادرس اصلا معنا ندارد. چرا بايد چنين تغييري صورت بگيرد، در حالي كه ايشان برنامه چهارساله بازسازي را در واحدهاي مختلف نيروي زميني و هوانيروز داشت انجام مي داد. يا تغيير فرمانده سابق هوانيروز سرتيبپ عقيقي روان كه او هم همينطور بود. ناگهاني در حالي كه ايشان برنامه ريزي جديدي را داشت پياده مي كرد بركنارش كردند. چون آنقدر محبوب شده بودند اينها در ميان افرادشان كه اين محبوبيت ايجاد نگراني كرده بود.



October 5, 2005 12:34 AM






advertise at nourizadeh . com