October 17, 2005

ارتباط انفجارهای مرگبار در اهواز و مذاکرات اتمی ايران و اروپا از ديد سه صاحبنظر

شش قربانی انفجارهای اهواز روز سه‌شنبه طی مراسمی به خاک سپرده شدند. محمود احمدي نژاد، رئیس جمهوری اسلامی گفت حکومت ایران در باره انفجارهای روز دوشنبه به بریتانیا مشکوک است. دكتر محمدرضا جليلي استاد انستيتو مطالعات بين الملل در ژنو، در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: حکومت ایران فشارهای روانی برای تاثیرگذاشتن بر مذاکرات اتمی ایجاد می‌کند. عليرضا نوري‌زاده روزنامه‌نگار در لندن مي گويد: روابط دو كشور در مسير تشديد و اختلافات گسترده‌تر پيش مي رود و پرونده اتمي ايران و موضع بريتانيا خيلي تاثيرگذار بود. حسن هاشميان استاد دانشگاه در تهران مي گويد: دست‌هايي پشت پرده به اختلافات ميان ايران و بريتانيا دامن مي زند.
Download file

امروز دوشنبه مراسم تشييع و تدفين شش تن از قربانيان انفجار بمب در اهواز در اين شهر برگزار شد. در همين حال رئيس جمهوري اسلامي محمود احمدي نژاد و شمار ديگري از مقامات كشوري و لشگري انگشت اتهام را در اين انفجارها به سوي انگلستان گرفته اند.
حميد فاطمي (راديو فردا): با اظهارات محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در جلسه ديشب يكشنبه هيات دولت، اتهامات جمهوري اسلامي ايران به انگلستان امروز (دوشنبه) اوج بيشتري گرفت. محمود احمدي نژاد در جلسه هيات دولت گفت: ما به نيروهاي انگليسي در ارتكاب اقدامات تروريستي به شدت مشكوك هستيم.

ناصر سوداني نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي كه عضو شوراي تامين استان خوزستان نيز هست، كار را تا جايي پيش برد كه از اعتراف يك فرد دستگيرشده ياد كرد. نماينده اهواز امروز دوشنبه به خبرگزاري فارس گفت: فرد دستگير شده يك فريب خورده است كه به آموزش ديدن خود توسط نيروهاي انگليسي در عراق اعتراف كرده است. ناصر سوداني افزود: عوامل خارجي با هدايت انگليس مكار و جنايتكار، تيم هايي را در عراق براي ايجاد ناامني و رعب و وحشت در خوزستان آموزش داده اند.

اما ديروز حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي گفته بود بدون داشتن دليل و مدرك بايد از گمانه زني پرهيز كرد.

حميدرضا آصفي: ما هم بدون انگليسي ها بدون سند و مدرك صحبت نمي كنيم. لذا ابتدا بايد اسناد و مدارك را سازمان ها و ارگان هاي ذيربط اطلاعاتي امنيتي بررسي كردند و سپس مشخص مي شود كه آيا كسي پشت اين انفجارها بوده يا خير. ولي فعلا بايد از حدس و گمانه زني پرهيز كرد، چون هيچ چيزي مشخص نيست.

امروز غلامرضا شريعتي معاون سياسي امنيت استانداري خوزستان از دستگيري كسي در اين ماجرا و به دست آمدن مدارك محكمه پسند سخني نگفت، بلكه اظهار داشت بر اساس يك سري شواهد به سرنخ هايي دست يافته ايم كه در حال بررسي آن هستيم، ولي چون در مرحله تحقيق هستيم، بناي اظهارنظر در اين خصوص را نداريم. اما او نيز ارتباط بمب گذاران را به عوامل خارج از مرز حتمي دانست. در مورد احتمال دست داشتن انگلستان در انفجارهاي لندن دكتر محمدرضا جليلي استاد انستيتوي مطالعات عالي بين الملل در مصاحبه با راديو فردا مي گويد:

دكتر محمدرضا جليلي: تا آنجايي كه من اطلاع دارم در مورد اهواز هيچ نوع سند و مدركي تا كنون ارائه داده نشده كه ثابت كند كشور بريتانيا در اين كار دست داشته. به نظر من بعيد است كه دولت بريتانيا واقعا در اين كار دخالت داشته باشد.

ح . ف: و حسن هاشميان استاد دانشگاه در تهران و كارشناس مسائل خوزستان و كشورهاي عرب مي گويد:

حسن هاشميان: هر کسی که پشت این قضیه ایستاده به اعتقاد من تلاش می‌کند که رابطه ایران و انگلیس را از وضعی که اکنون دارد، وخیمتر کند. در روزهای اخیر از سوی مطبوعات ایران حملات وسیعی بر ضد انگلستان شد و از طرف انگلیسیها هم اتهامات شدیدی، بدون این که این اتهامات را ثابت کنند، بر علیه ایران صورت گرفت.

ح . ف: در همين حال به گزارش خبرگزاري مهر اقليت هاي ديني كشور از ساعت 10:30 صبح امروز دوشنبه در اعتراض به آنچه برخورد نامناسبت انگليس با پرونده هسته اي كشورمان عنوان شد، در مقابل سفارت انگلستان در تهران شعار مرگ بر انگليس سر دادند. دكتر محمدرضا جليلي امكان ارتباط اين دو پرونده را با يكديگر چنين بررسي مي كند:

دكتر محمدرضا جليلي: مساله هسته اي ايران بدون شك اختلافاتي بين ايران و كشورهاي اروپايي من جمله بريتانيا كه نقش اساسي در اين مذاكرات داشته بوجود آورده و طبيعتا مي شود اين را در نظر داشت كه از سوي ايران مقداري فشارهاي رواني، ديپلماتيك ايجاد مي شود كه تاثير غيرمستقيمي در جريان مذاكرات هسته اي هم داشته باشد.

ح . ف: عليرضا نوري زاده روزنامه نگار در لندن و كارشناس مسائل خاورميانه در اين خصوص چنين نظري دارد:

عليرضا نوري زاده: اينها همه نشان دهنده اين است كه روابط دو كشور در مسير تشديد و اختلافات گسترده تر پيش مي رود و شايد بتوان گفت پرونده اتمي ايران و موضعي كه بريتانيا گرفت خيلي تاثيرگذار روي اين مساله بود كه اين سوء تفاهم را به اختلافات داخلي تبديل كند.

ح . ف: و در اين ميان سفر هيات نمايندگان 12 شركت بخش خصوصي انگلستان به ايران براي بررسي سرمايه گذاري هاي مشترك سفري كه براي 13 آبان برنامه ريزي شده بود، براي مدتي نامشخص به تعويق افتاد.


October 17, 2005 09:26 PM






advertise at nourizadeh . com