November 23, 2005

سفر رئیس جمهوری عراق به ایران در آستانه انتخابات عراق

در آستانه انتخابات عراق جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه وارد تهران شد تا با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی و دیگر مقامات ایران دیدار کند. علیرضا نوری زاده، کارشناس خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: هدف طالبانی این است که به جمهوری اسلامی اطمینان دهد که عراق اجازه نخواهد داد از اراضی آن علیه جمهوری اسلامی استفاده شود، و بخواهد که جمهوری اسلامی سیاست یکدست و روشنی را نسبت به عراق ادامه دهد. وی می افزاید طالبانی به عنوان رئیس جمهوری همه عراقیها و نه فقط به عنوان رهبر یک حزب کرد به تهران می رود.
Download file

جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق امروز وارد تهران شد. آقای طالبانی در اقامت سه روزه خود در ایران، با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی و دیگر مقامات تهران دیدار خواهد کرد. طالبانی تا پیش از رسیدن به ریاست جمهوری در عراق نیز با دولت ایران روابط دوستانه ای داشت. سفر وی به تهران که در آستانه انتخابات عراق صورت می گیرد، از سوی ناظران سیاسی با اهمیت تلقی شده است. دکتر علیرضا نوری زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا سفر جلال طالبانی به تهران را این گونه ارزیابی می کند:
دکتر علیرضا نوری زاده (کارشناس مسائل خاورمیانه): در میان مسئولان عراقی آقای جلال طالبانی کسی است که در طول سالهای گذشته همه گاه روابط نزدیکی با ایران داشته. علیرغم همه مشکلاتی که در طی این دو سه ساله اخیر بین ایران و عراق وجود داشته و شکایاتی که گروههای مختلف عراقی از مداخلات جمهوری اسلامی می کردند، آقای طالبانی سعی کرده در یک فاصله معینی از این شکایات بایستد، بدون این که آن را تایید بکند، اگر جایی هم لازم بوده، تلاش کرده که دامان جمهوری اسلامی را از اتهاماتی که به او زده می شود یا بری بکند یا به هر حال موضع دوست مشفقی را بگیرد که اگر هم لب به شکایت می گشاید، این شکایات به صورت پنهانی است. بنا براین به نظر می رسد که ایشان به ایران می رود و هدفش در واقع این است که به جمهوری اسلامی اطمینان دهد که در عراق جدید اجازه داده نخواهد شد که از اراضی عراق علیه جمهوری اسلامی استفاده شود، و در عین حال دوستانه بخواهد که جمهوری اسلامی سیاست مشخص و روشنی را در عراق ادامه دهد، نه این که سپاه یک سیاست را داشته باشد و وزارت خارجه یک سیاست و در عین حال در رابطه با منطقه کردستان یک مذاکراتی بکند مبنی بر گسترش روابط اقتصادی. این کار را آقای طالبانی موفق شد با ترکها بکند و در واقع آن نگرانیها و دشمنیهایی که ترکیه نسبت به مساله برپایی یک خودمختاری کردی در شمال عراق داشت به مرور تعدیل شود. الان هم، هم اطمینان خاطر به جمهوری اسلامی بدهد و هم بتواند از امکانات اقتصادی ایران برای کمک رساند به منطقه کردستان به بویژه منطقه سلیمانیه که همچنان زیر نگین او اداره می شود، کمک بگیرد.

جمشید چالنگی (رادیو فردا): نزدیکی آقای طالبانی به تهران آیا باعث نگرانیهایی در داخل خود عراق؛ در میان اهل تسنن نخواهد شد و همینطور در کشورهای منطقه؟

علیرضا نوری زاده: شاید آقای طالبانی با آن حکمت و درایت و مهارت خود در ممارست و سیاست یکی از معدود رهبرانی در عراق بوده که اصولا مورد انتقاد قرار نگرفته به علت روابط دوستانه اش با تهران. به بیان دیگر ایشان همیشه خط قرمزها را رعایت کرده و در ارتباط و نزدیکی تا آنجا رفته که در واقع در مقام یک رئیس جمهوری یا یک زعیم سرشناس کرد عراقی می تواند برود. به هیچ وجه وارد برنامه های ریز خصوصی با جمهوری اسلامی نشده، برخلاف برخی از احزاب شیعه نه به اندیشه ولایت فقیه اعتقادی دارد و اصولا یک آدم سکولار است و قائل به جدایی دین از دولت و مورد احترام همه گروههای سیاسی اعم از شیعه و سنی و کرد و عرب و غیره در عراق است. به این ترتیب می توان گفت طالبانی به تهران می رود به عنوان رئیس جمهوری همه عراقیها و نه فقط به عنوان رهبر یک حزب کرد.


November 23, 2005 10:32 PM






advertise at nourizadeh . com