December 02, 2005

مروری بر قتل‌های زنجيره‌ای پس از هفت سال: بخش دهم بازجوئی از همسر سعيد امامی

در بخشهای پیشین شنیدید که چگونه تیمی از درون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی طی سالها دهها نویسنده و دگراندیش را به قتل رساند. مدتی بعد فشارهای داخلی و افکار عمومی وزارت اطلاعات پذیرفت گروهی از داخل این وزارتخانه این قتلها را انجام داده اند و سعید امامی یکی از مدیران برجسته وزارت اطلاعات به عنوان طراح اصلی قتلهای زنجیره‌ای اعلام شد. سعید امامی دو ماه پس از قتل فروهرها بازداشت و خبر مرگ وی بر اثر خودکشی شش ماه بعد از بازداشتش منتشر شد. در این بخش نوار گوشه ای از نوار صدای بازجویی از فاطمه دری، همسر سعید امامی نیز پخش می شود.

Download file

در بخشهای پیشین شنیدید که چگونه تیمی از درون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی طی سالها دهها نویسنده و دگراندیش را به قتل رساند. مدتی بعد فشارهای داخلی و افکار عمومی وزارت اطلاعات پذیرفت گروهی از داخل این وزارتخانه این قتلها را انجام داده اند و سعید امامی یکی از مدیران برجسته وزارت اطلاعات به عنوان طراح اصلی قتلهای زنجیره‌ای اعلام شد. سعید امامی دو ماه پس از قتل فروهرها بازداشت و خبر مرگ وی بر اثر خودکشی شش ماه بعد از بازداشتش منتشر شد.
علی سجادی (رادیو فردا): متن بازجوییهای سعید امامی هرگز به دادگاه نرفت و مسئولان پرونده بازجوییهای وی را از این پرونده خارج کردند. عبدالکریم لاهیجی حقوقدان ساکن پاریس می‌گوید که سعید امامی را سالها پیش جزو هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در ژنو دیده بود.

عبدالکریم لاهیجی: سالها پیش از روی کار آمدن سید محمد خاتمی، پروژه قتل روشنفکران، اندیشمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که در هر حال سرسازگاری با جمهوری اسلامی نداشتند، در وزارت اطلاعات تهیه شده بود و رئیس این پروژه هم از سالهای پیش سعید امامی بود و سفرهایی هم به خارج از ایران این شخص با هیاتش می‌کرده و تمام اینها هم پاسپورتهای دیپلماتیک در دست دارند. پس از این که عکس سعید امامی برای نخستین بار منتشر شد، من خودم به شخصه دیدم که این قیافه را قبلا در مرکز سازمان ملل در ژنو بارها دیده بودم، جزو هیات نمایندگی جمهوری اسلامی.

ع. س: سعید امامی از مدیران بلند پایه وزارت اطلاعات که نزدیک به هشت سال مسئول بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات بود، طبعا از مقامهای مورد اعتماد جمهوری اسلامی محسوب می شد و دوستانی هم در بدنه نظام داشت. داستان خودکشی سعید امامی به این صورت بود که در روزهای پایانی ماه خرداد، خبر مرگ وی بر اثر خودکشی با داروی نظافت یا واجبی انتشار یافت. هر چند که در همان زمان هم عده‌ای مرگ سعید امامی را مشکوک دانستند، اما حداقل نتیجه این بود که بازجوییهای وی که احتمالا حاوی اسرار مهمی بود، از دور خارج شد.

از جمله کسانی که خودکشی سعید امامی، یا اسلامی را قبول نداشتند، روح الله حسینیان اولین دادستان انقلاب وزارت اطلاعات و دوست سعید امامی بود. آقای حسینیان در سخنرانی در مدرسه حقانی قم در مورد خودکشی سعید امامی گفت: «راجع به خودکشی‌اش سئوال کردم که سعید اسلامی توسط چه چیزی خودکشی کرد؟ ایشان فرمودند: دارو. گفتم: ببینید هفتاد نفر از بچه‌های اطلاعات رفتند داخل غسالخانه و جنازه ایشان را دیدند، معذرت می‌خواهم، می‌گویند دارو هم استفاده کرده و خودش را هم تمیز کرده بود. چند بسته شما به ایشان دادید؟ می‌گوید: یک بسته. می‌گویم: خب، یک بسته چقدر باقی می‌ماند که خورده باشد و مرده باشد؟ می‌گوید: دکترها گفته‌اند که محلول یک استکان. گفتم: آخه باباجون، آخه ما خودمان یک زمانی قاتل بودیم، یک زمانی زندانبان بودیم، تا کنون صدها نفر واجبی خوردند ونمردند، آخه چطور با یک استکان آنهم که شما می‌گویید بردید بلافاصله به بیمارستان و شستشو دادید، این خورد و مرد؟ می‌گوید: نه نمرد، چهار روز زنده ماند و خوب شده بود. حتی تماس هم گرفتند با ما که بیایید و ببریدش، که یک مرتبه اعلام کردند ایست قلبی کرده و بیایید و ببرید که تمام کرد.»

روح الله حسینیان از دوستان نزدیک سعید امامی بود و در مراسم شب هفت وی نیز شرکت کرد و در آنجا اعلام کرد که سعید اسلامی از درب امام حسین وارد بهشت شده. روز جمعه هفتم مرداد مراسم چهلم سعید امامی در قطعه 73 بهشت زهرا برگزار شد. در این مراسم فقط همسر و چند تن از بستگان وی در حالی که توسط ماموران وزارت اطلاعات همراهی می‌شدند، در مراسم شرکت کردند. چندی بعد حجت‌الاسلام فخرالدین صابری، نماینده رامسر و تنکابن در مجلس ششم گفت که شاه کلید قتلها را باید در کسانی جستجو کنیم که در مجالس ترحیم سعیدامامی بودند. بهرحال سعید امامی که از مدیران ارشد اطلاعاتی ایران بود خود قربانی پروژه درازمدت حذف شهروندانی که برای نظام خطر دارند شد. و حتی پای خانواده اش نیز به میان کشیده شد. در زمستان 2001 علیرضا نوری زاده در برنامه با علیرضا میبدی در تلویزیون ملی ایران در کالیفرنیا فیلم بازجویی از همسر سعید امامی را توسط بازجویان جمهوری اسلامی پخش کرد. در این فیلم نشان داده می شد که چطور بازجویان نظام از همسر کسی که سالها از مدیران ارشد نظام بود و از همراهان همسر آیت الله خامنه ای است بازجویی می کنند. این فیلم به حدی تلخ و دردناک بود که فردای پخش آن از تلویزیون ملی ایران مهدی کروبی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به این قبیل اعمال بشدت اعتراض کرد و آنرا دردناک خواند. بخش هایی از این بازجویی بسیار تلخ و غیرانسانی و مشمئز کننده است که حتی نقل آن غیرممکن است. اما توجهتان را به بخش هایی که قابل پخش است جلب می کنم.

(صدای فیلم بازجویی):

صدای بازجوی اول: پاشو وایستا. اونجا نمی زنم. می خوام فقط حرف بزنم.

صدای بازجوعاملی: ...اسرائیل رفتنش را تخفیف بگیر.

صدای فاطمه دری، همسر سعید امامی: من اسرائیل نرفتم.باور نکنید نرفتم.

صدای بازجوی اول: آقای عاملی بزنید. ببینید الان روی فرم اومده. رو فرم شیطانی ها، نه روی فرم... تنظیمش کنیم بالانس بشه، بعد...

صدای بازجوعاملی: اسرائیل را توضیح بده.

صدای فاطمه دری: من اسرائیل نرفتم

صدای بازجوعاملی: خب ما اگه کاری کردیم که رفته باشی چی؟ هان؟

صدای فاطمه دری: اصلن تا بحال اسرائیل نرفتم.

صدای بازجوعاملی: می ری. ما می فرستیمت. نسبت تو به سعید نسبت خانم من به منه؟ نه. مگه تو خانم سعید بودی؟ هان جواب بده.

صدای فاطمه دری: بله. بله.

صدای بازجوعاملی: خانمش بودی؟ تو مسائل جنسی هم تو زنش بودی؟ هان؟ تو زن اون بودی؟ چرا این بچه ها را نمی آریم اینجا بنشونیم. اصلا بریم اون اتاق. دوربین را بذاریم بچه ها را هم بیاریم دونه دونه رابطه هاشونو بگن.

بازجوی دیگر: زیاد شدن دیگه تو اون اتاق جا نمی شن.

صدای بازجوعاملی: ببین راه برخورد با این شخصیتو من بلدم. با خودت برخورد نمی کنم. تیپ هایی مثل تو را اگه دستشون را قطع کنند ناراحت نمی شن. باید جیگرشونو بسوزونند. من جیگرتو... بزودی یک خبرهایی بگوش ات خواهد رسید. اونوقت می فهمی که وقتی گفتی مجتبی امیری دیگه نباید مسخره بازی درآری.

صدای فاطمه دری: مسخره بازی در نمی آرم.

صدای بازجوعاملی: حالا بزودی خبرهایی بگوش ات می رسه. خبرها از بیرون می رسه. شما خیلی شیک بما ضربه زدی. ما باید خیلی ساده باشیم که ضربه را به کف پات وارد کنیم. ضربه را به جیگرت وارد می کنیم. و جیگر گوشه ات. و همینطور ادامه می دیم می ریم جلو. عصاره اون خونواده کثیفی. حالا می خوای با ما بجنگی؟

صدای فاطمه دری: من قصد جنگ ندارم. برای چی بجنگم؟

صدای بازجوعاملی: ببین همون بلایی را که الان سر بابای سعید آوردیم، خب؟ که زمین لیس می زنه، خب؟ اون بلا می آد توی خونواده ات. هی گفتم نذار مسائل بکشه به داداشات. اگه تو درست برخورد کنی بخاطر حفاظت کارهم شده باید سفید نگه داریم.

صدای فاطمه دری: آخه شما بمن می گین کی ها را به کی وصل می کردی. من وقتی اطلاع ندارم من چی بگم؟

صدای بازجوعاملی: ...اینجا وایستاده بود، همینجا سعید هم همین جا. خوبه؟ با همین فاصله. تو هم توی این وسط بودی. چه شکلی نقش رابط را بازی کردی؟ (با خشم) گوش بده. اونکه این را گفته بقیه اش هم گفته. بهت رحم نکردند. بدبخت امروز یک فاحشه جاسوسه کثیفی.

صدای فاطمه دری: آقای عاملی ببینین...

صدای بازجوعاملی: خانم مومنه عفیفه. می خواهی بقیه اش هم بهت بگم؟ سرتو بگیر بالا. فیلم نیا. نیگا کن منو. نیگا کن. نمی تونی ادا درنیار.

صدای فاطمه دری: من ادا در نمی آرم.

صدای بازجوعاملی: یه زن یهودی.

ع. س: علیرضا نوری زاده در این باره می گوید

علیرضا نوری زاده: زمانی که شکنجه خانم فاطمه دری همسر سعید امامی بدست ما رسید و اینها را از تلویزیون ماهواره ای پخش کردیم وصدایش را روی اینترنت گذاشتیم اینها چنان لطمه ای به نظام زد معلوم شد که افرادی که تا دیروز ندیمه همسر رهبر بودند می توانند بیاورند و چنین اعمال شنیعی را با آنها انجام دهند و چنین حرفهایی را به زنی بزنند که حداقل همه می دانند زنی پاکدامن بوده. حالا اگر شوهرش آدمکش بوده آن بانو زنی پاکدامن و متدین بود. یعنی معلوم شد این نظام به هیچ چیز اعتقاد ندارد.

ت.ع: فردا شب بخش پایانی رشته گزارش های قتل های زنجیره ای را خواهید شنید.



December 2, 2005 02:51 AM






advertise at nourizadeh . com