February 19, 2006

زندانیان سیاسی در معرض خطر مرگ، ناآرامی های کردستان و تخریب حسینیه دراویش گنابادی در قم

اعلام شد حجت زمانی اعدام شده است، اما هنگامی که خانواده او برای دریافت مجوز ترخیص جسد به دادگاه انقلاب مراجعه کردند، از اعدام آقای زمانی اظهار بی اطلاعی شد. پس از اعلام خبر خودکشی الهام افروتن، مدیرکل زندان های استان تهران گفت: حال وی خوب است. وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری همه عوامل انفجارهای اخیر اهواز خبر داد. علیرضا نوریزاده می گوید: نگرانی در خانواده های زندانیان سیاسی تشدید شده است.
Download file

اخبار حقوق بشر
صد تن از روشنفکران جهانی از جمله نوآم چامسکی خواستار آزادی عبدالفتاح سلطانی شدند. پیمان پیران زندانی سیاسی در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در زندان گوهردشت به تحریک عوامل زندان، زندانیان جنایی با سلاح سرد به زندانیان سیاسی تعرض کردند. هنوز چند تن از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در زندان به سر می برند، از جمله منصور اصانلو، منصور حیات غیبی، ابراهیم مددی، یعقوب سلیمی، علی زادحسینی و محمدابراهیم نوروزی گوهری. سازمان گزارشگران بدون مرز به مناسبت سالگرد زندانی شدن مجتبی سمیع نژاد وبلاگ نویس بیانیه ای منتشر کرد و گفت: جمهوری اسلامی با کسانی که فقط به ابراز عقاید خود بر روی اینترنت می پردازند، مانند جنایتکار رفتار می کند. علی افصحی روزنامه نگار که به اقدام علیه امنیت ملی متهم بود بازداشت شد. مصطفی کزازی مدیرمسئول روزنامه «صدای عدالت» به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی روز هفتم اسفند محاکمه می شود. سعید پورعزیزی مدیرمسئول روزنامه توقیف شده بهار دهم اسفندماه به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به مسئولان، تشویش اذهان عمومی، انتشار مطالب خلاف واقع و اتهام های دیگر محاکمه می شود. نشریه دانشجویی «نسیم شمال» در دانشگاه صنعتی اصفهان در پی شکایتی از سوی واحد قرآن نهاد رهبری توقیف شد. امیر اسحاقی دانشجوی دانشگاه یزد به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال محکوم شد. فرید هاشمی دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران محاکمه شد. جمعی از تشکل ها، کانون ها و نشریات دانشجویی دانشگاه زنجان از نحوه برخورد با فعالان دانشجویی از جمله دستگیری یاشار حکاک پور اعتراض کردند.

سرنوشت زندانیان سیاسی در معرض خطر مرگ در جمهوری اسلامی

مریم احمدی (رادیو فردا): پس از روزها نگرانی و بی خبری سرانجام اعلام شد حجت زمانی اعدام شده است. خانواده حجت زمانی که به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق و بمب گذاری محکوم به اعدام شده بود، اتهامی که خود وی هرگز نپذیرفت، در مصاحبه با رادیو فردا، دریافت خبر اعدام حجت زمانی را تایید کردند.

امیرمصدق کاتوزیان (رادیو فردا): سوسن زمانی، خواهر حجت زمانی همزمان با برگزاری مراسم سوگواری در خانه اش گفت: دیشب مسئولان حکومتی به او خبر دادند که حکم اعدام برادرش ده روز پیش به اجرا گذاشته شده است، ولی هنوز نازه به ما تحویل داده نشده.

م . ا: با این حال بنا بر گزارش ها هنگامی که خانواده حجت زمانی برای دریافت مجوز ترخیص جسد به دادگاه انقلاب مراجعه کردند، دادگاه انقلاب از اعدام حجت زمانی اظهار بی اطلاعی کرده و از خانواده او خواسته است سه روز دیگر مراجعه کنند تا از واقعیت امر مطلع شوند.

دیگر خبر بحث انگیز هفته مربوط به خانم الهام افروتن روزنامه نگار نشریه تمدن هرمزگان بود که چند هفته پیش به خاطر نوشتن مقاله ای که توهین به مقدسات جمهوری اسلامی تلقی شد، همراه با شش نفر دیگر از دست اندرکاران این نشریه بازداشت شد. روز پنجشنبه هفته گذشته به نقل از استاندار هرمزگان گفته شد خانم افروتن اقدام به خودکشی کرده و قبلا نیز دو بار دست به خودکشی ناموفق زده بوده است. این خبر باعث حدث و گمان هایی شد. اسد مذنبی روزنامه نگار در کانادا که خود اهل بندرعباس است، در این باره گفت:

اسد مذنبی: با دوستان در بندرعباس تماس داشتم و به من گفتند شایعات زیاد است در این باره که ایشان را کشتند و اگر شما عکس العمل نشان دهید و مساله را مطرح کنید، بالاخره حکومت مجبور خواهد شد به این مساله عکس العمل نشان دهد و این مساله درست بود، زیرا بلافاصله امروز ایسنا گزارش داد که اعلام شده ایشان سالم است و در زندان اوین است. خبرنگاری که با من صحبت می کرد به استانداری مراجعه کرده برای صحبت با استاندار که شما همچین مساله ای را مطرح کردید که با حالت بسیار بدی ایشان را از استانداری بیرون کردند و گفتند شما روزنامه نگاران محلی به هیچ وجه حق ندارید راجع به این مساله مطلب بنویسید و اجازه داده نشد با استاندار صحبت کند ایشان. ولی در شهر شایعات مبنی بر کشته شدن الهام فروتن زیاد است. جالب این است که هیچ کس نمی داند خانم فروتن و همکارانشان در کجا هستند و هیچ کس هم توضیح نمی دهد.

م . ا: گرچه مدیرکل زندان های استان تهران گفت: حال خانم افروتن خوب است و در زندان اوین به سر می برد، اما تردیدها و نگرانی ها ادامه دارد. همچنان که تردید خانواده های خوزستانی که عضوی از آنها در زندان به سر می برد. محسنی اژه ای وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری همه عوامل انفجارهای اخیر اهواز خبر داد و گفت: برخی از این افراد در دستگاه های قضایی نیز محکوم شدند. در مورد دستگیرشدگان در رابطه با ناآرامی های خوزستان مصاحبه ای داشتیم با علیرضا نوریزاده، تحلیلگر سیاسی در لندن.

علیرضا نوریزاده: خبرهایی که به ما رسید، حاکی از این بود که حداقل هفت تن از جوانانی که در تظاهرات اخیر اهواز دستگیر شدند و حتی دو تن از آنها در اهواز نبودند و در کرمان بودند، رفتند اینها را دستگیر کردند و محکوم به اعدام. نکته جالب این بود که در ادعانامه ای که علیه اینها گذاشته بودند، اشاره شده بود اینها ترویج وهابیت را می کردند. نخست گفته بودند که انگلیس و آمریکا پشت سر انفجارها بوده، بعد مدعی شدند یک گروه تجزیه طلب به دنبال این کار است و الان استاندار خوزستان آقای امیر حیاتی می آید می گوید این افراد کار تبلیغ وهابیسم را می کردند و قبل از تنفیذ حکم اینها در یک مصاحبه شرکت کردند که ما فیلمش را پخش می کنیم. این مساله بسیار خانواده ها را نگران کرده بود. زیرا شما زمانی اشاره به تنفیذ یا اجرای حکم می کنید که حکم اعدام باشد. زیرا در موارد دیگر نیازی نیست که ایشان بگوید قبل از اجرای حکم اینها حرفهایی زدند. این نشان دهنده این است که حکم را انجام دادند. همین بازی نسبت به شمار دیگری از زندانیان سیاسی در هفته های اخیر اعمال شد از جمله حجت زمانی و مثلا خانم افروتن. اینها مسائلی است که نگران کننده است. زمانی که استاندار که خود یکی از سران سپاه پاسداران است و به خوزستان فرستاده شده با ماموریت سرکوبی عرب های ایرانی در خوزستان، وقتی ایشان اتهام ترویج وهابیت را به اینها می زند، این اتهام مساله ای است که اصلا قابل قبول نیست، چون همگان می دانند عرب های ایرانی در خوزستان تماما شیعه مذهب هستند، یعنی شما حتی یک قبیله عرب خوزستای سنی مذهبی نمی شناسید و اصلا هل سنت در آنجا فعالیتی ندارند. اگر بلوچستان می گفتند یا حتی کردستان یا نقاط سنی نشین کسانی درصدد ترویج اندیشه سلفی برآمده اند، کما این که در مورد شماری از شخصیت های برجسته سنی مذهب در بندرعباس، بلوچستان و شمال ایران مطرح کردند و آنها را کشتند، ولی در خوزستان این امر قابل قبول نیست. به همین دلیل باز این مساله نگرانی های بیشتری ایجاد کرد که چه عاملی باعث می شود آقای استاندار نخست بگوید اینها قبل از اجرای حکم مصاحبه کردند و بعد اشاره کند به این که اینها وهابیت را ترویج می کردند.

م . ا: آقای نوریزاده برخی خانواده ها به شدت نگران بودند و حتی فکر می کردند ممکن است حکم اجرا شده باشد. آیا شما در این زمینه خبری دارید؟

علیرضا نوریزاده: بله من با یکی از این خانواده ها صحبت کردم، حتی در یک مورد پدر یکی از افرادی که جانش در خطر است، بسیار نگران بودند و بر این باور بودند که فرزندانش را کشتند و اکنون هم هیچ اطمینان خاطری ندارند، زیرا باز بنا بر مورد آقای حجت زمانی و یا در مورد خانم الهام افروتن اینها همه ایجاد نگرانی می کند که با چه رفتاری اینها با خانواده ها علاوه بر این که عزیزان اینها را در چنگ دارند، به گونه ای رفتار می کنند که یک عذاب مستمر تا روشن شدن تکلیف اینها با خانواده ها باشد.

م . ا: به نظر می رسد هم در مورد حجت زمانی، هم در مورد الهام افروتن و هم در مورد دستگیرشدگان اهوازی، نحوه خبررسانی مسئولان جمهوری اسلامی به گونه ای است که خانواده این محکومان نیز مشمول مجازات می شوند. بودن در بیم و امید. این موضوع را با حسین باقرزاده فعال حقوق بشر در بریتانیا در میان گذاشتیم.

حسین باقرزاده: توجه بفرمایید که مجازات اعدام خودش یک مجازات ضدانسانی است که از بقایای دوران وحشیت بشر است که متاسفانه هنوز در برخی جوامع باقی مانده از جمله ایران که یکی از بالاترین ارقام اعدام را در جهان دارد، ولی غیر از این مساله، باید دید برخورد جمهوری اسلامی با خانواده های این زندانیان و محکومان به اعدام چطور است. این یک نوع شکنجه است که بر خانواده های زندانیان سیاسی روا می رود و به نظر من از مقوله مجازات گروهی است که بر اساس قوانین بین المللی محکوم است.

ناآرامی ها در کردستان

م . ا: به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در ناآرامی هایی که در پی تظاهرات به مناسبت هفتمین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان در شهر ماکو برگزار شد، هفت نفر کشته، 25 تن زخمی و تعدادی دستگیر شدند. احمد اسکندری فعال سیاسی کرد در سوئد در مصاحبه با رادیو فردا از خاکسپاری شماری از کشته شدگان خبر می دهد.

احمد اسکندری: گویا روز شنبه تشییع جنازه سه نفر بوده، ولی پنج تن هنوز در سردخانه هستند و اجازه تشییع داده نشده و اسامی چند تن از کشته شدگان هم مشخص شده. منطقه هنوز متشنج است، در تهران هم تعدادی از دانشجویان و استادان دانشگاه طباطبایی اطلاعیه ای دادند و این اقدام نیروهای انتظامی را در ماکو محکوم کردند. در شهر مهاباد هم تظاهرات هایی صورت گرفت در محکوم کردن خشونت هایی که در ماکو انجام شد.

م . ا: بنا بر خبر سازمان حقوق بشر کردستان، حکم اعدام مصطفی رسول نیا از دستگیرشدگان تابستان گذشته در شهر مهاباد در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

حمله به حسینیه درویشان گنابادی در قم

م . ا: هفته پیش در پی حمله به حسینیه درویشان گنابادی در قم، حدود هزار و 200 تن از درویشان بازداشت شدند. یک شاهد عینی در مصاحبه با رادیو فردا گفت: کسانی که برای بردن سند و گذاشتن وثیقه و آزاد کردن دستگیرشدگان به زندان رفته بودند نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند (گزارش نازی عظیما). دکتر مصطفی آزمایش نیز در مصاحبه با رادیو فردا گفت: کسانی که در معرض استنشاق گاز اشک آور قرار گرفتند به بیماری های ریوی و بیماری های پوستی دچار شدند و ظاهرا این گازها، گازهای اشک آور معمولی نبوده (گزارش شهرام میریان از آلمان). در مصاحبه با دکتر رامین احمدی پرسیدم آیا امکان دارد عوارضی که گفته می شود برخی از افراد حاضر در ماجرای تخریب و به آتش کشیده شدن حسینیه درویشان در قم از آن رنج می برند واکنش های آلرژیک باشد و نه غیرمتعارف بودن گاز های اشک آور استفاده شده؟

دکتر رامین احمدی: موادی که برای این گازها معمولا استفاده می کنند، با هم فرق می کند و تاثیر همه اینها معمولا به این صورت است: سوزش و سرازیر شدن آب از چشم، بینی، دهان و خارج پوست و علائم بالینی دیگر از جمله سرفه و بدترینش مانند حمله آسم خیلی شدید می ماند. به طور مشخص اینها بیشتر از 20 دقیقه نباید دوام داشته باشد و اغلب اینها معمولا علائم زیادی از خود به جا نمی گذارد. ولی گاز دیگری است به نام سی آر که علائمش طولانی تر است و سمی تر است. حدس من این است که اگر بعد از بیش از چندین ساعت استفاده از این گاز گذشته و همچنان هموطنان ما دچار ناراحتی هایی بودند، حکومت از گاز به نسبت سمی تری استفاده کرده باشد. البته اظهارنظر قطعی در این مورد نمی تواند کرد، تا وقتی که بتوانیم با قربانیان مصاحبه کنیم و یا ببینیم واقعا علائم چه بوده و از چه رنج می برند.

نظرها و پیشنهادهای خود را درباره این برنامه با آدرس الکترونیکی democracy@radiofarda.com یا با شماره فکس 2028287239 با ما در میان بگذارید.

February 19, 2006 09:50 PM






advertise at nourizadeh . com