June 14, 2006

نخست وزیر عراق : به کسانی که به مردم عراق رحم نمی کنند، متقابلا رحم نخواهد شد

نوری المالکی نخست وزیر عراق می گوید ابتکارعمل های جدیدش منجر به برقراری امنیت و مقابله با تروریسم شده و امکان زندگی در آرامش را برای شهروندان عراقی ساکن بغداد فراهم می کند. آقای مالکی روز سه شنبه با اعلام تقویت تدابیر امنیتی گفت در طرح جدید شدت برخورد با ناقضان قانون بسیار شدید خواهد بود و به کسانی که به مردم عراق رحم نمی کنند، متقابلا رحم نخواهد شد. دولت عراق روز سه شنبه گفت در عملیات جدید امنیتی شامل حضور بیش از 40 هزار سرباز عراقی و غیر عراقی تحت کنترل ارتش آمریکا، در بغداد نیز می شود. رئیس جمهوری آمریکا که روز سه شنبه در سفری از پیش اعلام نشده به عراق رفت گفت: اطمینان داد نیروهای آمریکایی تنها زمانی عراق را ترک خواهند کرد که دیگر به آنان نیازی نباشد. علیرضا نوری زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:
Download file

سفر جرج بوش به عراق، بیش از آن که جنبه سیاسی برای تغییر روند داشته باشد، جنبه تبلیغاتی داشت. گفته می شود ابوحمزه المجاهد، جانشین زرقاوی وعده داده است دست به اقدامات انتقامجویانه خواهد زد.
دولت تازه تاسیس عراق، حضور سربازان این کشور را به طرز چشمگیری در خیابان های بغداد افزایش داده و در عین حال ساعات برقراری حکومت نظامی شبانه نیز افزایش یافته و حمل و نقل اسلحه توسط شهروندان فاقد مجوز به خارج از خانه ها ممنوع گشته است.
مریم منظوری (رادیو فردا): نوری المالکی نخست وزیر عراق می گوید ابتکارعمل های جدیدش منجر به برقراری امنیت و مقابله با تروریسم شده و امکان زندگی در آرامش را برای شهروندان عراقی ساکن بغداد فراهم می کند. آقای مالکی روز سه شنبه دیروز با اعلام تقویت تدابیر امنیتی گفت در طرح جدید شدت برخورد با ناقضان قانون بسیار شدید خواهد بود و به کسانی که به مردم عراق رحم نمی کنند، متقابلا رحم نخواهد شد.

امروز چهارشنبه تدابیر امنیتی ِ تقویت شده در خیابان ها کاملا مشهود و چشمگیر است. محمد قادر، یکی از گزارشگران عراقی رادیواروپای آزاد، رادیوآزادی در بغداد گفت: «تعداد ایست های بازرسی و سربازان در خیابان ها افزایش یافته و طبعا صف های طولانی تری از ماشین ها در ایستگاه های بازرسی تشکیل شده است». این شهروند بغدادی اما در عین حال گفت برخی حوادث خشونت آمیز نیز در شمال بغداد و بخصوص در محله الادحمیه، بین مردان مسلح و نیروهای امنیتی رخ داده است. محله الادحمیه یکی از مقرهای شورشیان و یکی از خطرناک ترین مناطق بغداد به شمار می رود.

کارزار تبلیغاتی «همه با هم پیش به سوی جلو» یکی از بخش های طرح امنیتی نوری المالکی نخست وزیر جدید عراق پس از روی کار آمدنش در یک ماه پیش است. دولت عراق دیروز سه شنبه گفت در عملیات جدید امنیتی شامل حضور بیش از 40 هزار سرباز عراقی و غیر عراقی تحت کنترل ارتش آمریکا، در بغداد نیز می شود. نیروهای آمریکایی در این عملیات نقش کم رنگی دارند.

جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا که روز سه شنبه در سفری غیر منتظره و از پیش اعلام نشده به عراق رفت گفت: به رهبران عراقی اطمینان داده است که نیروهای آمریکایی تنها زمانی عراق را ترک خواهند کرد که دیگر به آنان نیازی نباشد. علیرضا نوری زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا گفت سفر روز سه شنبه جرج بوش به عراق، بیش از آن که جنبه سیاسی برای تغییر روند آنچه که در عراق می گذرد داشته باشد، جنبه تبلیغاتی داشت:

علیرضا نوری زاده: دولت آقای نوری المالکی در ابتدای کارش به هر حال با قتل زرقاوی و شماری از وابستگانش آن قدرت خود را نشان داد. این سفر اعتبار مالکی را بیشتر کرد و در عین حال کسانی که تصور می کردند آمریکا به علت انتقادها و فشارهای داخلی نیروهای خود را در عراق کم خواهد کرد، اینها نیز متوجه شدند که چنین برنامه ای در دست نیست. در عین حال پیوند نزدیکتری بین دولت آقای المالکی و آمریکا ایجاد شد.

م . م: این تحولات در عراق تنها یک هفته پس از کشته شدن ابومصعب زرقاوی رهبر القاعده در این کشور صورت میگیرد. گفته می شود ابوحمزه المجاهد، جانشین زرقاوی وعده داده است دست به اقدامات انتقامجویانه خواهد زد. مسئولان گفته اند هر کسی که درخیابان، اتومبیل و یا مغازه اش در حال حمل اسلحه یا هر گونه سلاح دیگری باشد، تروریست تلقی شده و فورا کشته یا بازداشت می شود. این در حالی است که از سوی دیگر گفته می شود افرادی غیر از شورشیان نیز در بغداد با خود اسلحه حمل می کنند. نبیل الحیدری، مدیر دفتر رادیوعراق آزاد در بغداد می گوید: ماموران یونیفرم به تن یا فاقد یونیفرم بسیاری در بغداد به سر می برند که هیچ کس نمیداند آنها که هستند.

نبیل الحیدری: نیروهای امنیتی بسیار زیادی وجود دارند از جمله پلیس هست با اتومبیل های رسمی؛ اعضای ارتش هستند با یونیفرمی به رنگ متفاوت و از سوی دیگر ماموران وزارت خانه های مختلف هم هستند که کاملا مسلحند. حیرت انگیز ترین مساله این است که اتومبیل هایی با سرنشینان عادی و با لباس شخصی دارند اما این افراد کاملا مسلحند، با صدای بلند فریاد میزنند و گاهی برای این که مردم راه را برایشان باز کنند تیر هوایی شلیک می کنند.

م . م: مهدی القراوی از فرماندهان ارتش عراق که برای وزارت کشور کار می کند گفت طرحی برای یکدست کردن یونیفرم ماموران امنیتی قانونی در دستور کار قرار دارد.


June 14, 2006 09:08 PM






advertise at nourizadeh . com