July 23, 2007

باز تاب يك گزارش از سفراحمدي نژاد به سوريه

خشم اسرائيل از سفر احمدي‌نژاد: نوري‌زاده اين‌بار صهيونيست‌‌ها را سركار گذاشت(سايت بازتاب)

انتشار گزارش من از سفر احمدي نژادبه سوريه وقرارداد محرمانه بين او وبشارالاسد درالشرق الاوسط كه بازتاب وسيعي در سطح جهاني داشت البته هماتطور كه در گذشته نيز اهل ولايت فقيه گزارشاتي را كه درستي آن خيلي زود ثابت شد نفي كرده بودند ٬اينبار نيز آقاي حسيني با ملاحت هميشگي زير لبي خبر را نفي كرد اما از همه جالبتر گزارشگر راديو فردا در اسرائيل بود كه ازقول يك سخنگوي فرضي نخست وزير اسرائيل كوشيد نويسنده (يعني صاحب اين قلم را) را زير علامت سوال قرار دهد.بهر حال نوشته راديو فردا و مطلب سايت بازتاب را بخوانيد و...ahmadi felestin.jpg

در حالي كه «بشار اسد»، رئيس‌‌جمهور سوريه بر تحقق پيش‌شرط حداقلي خود مبني بر عقب‌نشيني اسرائيل از بلندي‌هاي جولان براي احتمال مذاكره با اسرائيل اصرار دارد، سفر يك روزه رئيس‌جمهور كشورمان به سوريه و ديدار با قريب به اتفاق رهبران مقاومت ضدصهيونيستي، سران اين رژيم را خشمگين و هراسناك كرده است.
هم‌زمان، روزنامه سعودي «الشرق‌الاوسط» كه عليرضا نوري‌زاده، منبع بسيار موثق! اخبار آن به شمار مي‌رود، مدعي شد، احمدي‌نژاد با وعده كمك به برنامه اتمي و شيميايي سوريه!، اسد را از مذاكره با اسرائيل نهي كرده است!
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، روزنامه صهيونيستي «اورشليم‌پست» نوشت: بنا بر گزارش‌هايي، ايران با تامين سرمايه براي جنگنده‌ها، تانك‌ها و موشك‌هاي زمين به درياي سوريه، به برنامه تحقيقاتي سلاح‌هاي شيميايي و اتمي! سوريه كمك خواهد كرد و در عوض بشار اسد، رئيس جمهور سوريه هم به احمدي‌نژاد قول داده كه ادامه مذاكرات صلح با اسرائيل را در ازاي حمايت ايران از منافع سوريه در لبنان متوقف كند.
اين روزنامه افزود: جزئيات ديدار حساس رهبران دو كشور در دمشق، توسط يك مقام گمنام ايراني ابتدا به روزنامه «الشرق الاوسط» فاش شد! اين منبع ايراني گفت كه دو كشور براي تعميق روابط ديپلماتيك و نظامي خود به توافق‌هاي زيادي رسيده‌اند.

«الشرق‌الاوسط» در ادامه مدعي شد: وابستگي سوريه به ايران به علت حجم بالاي پولي كه ايران براي خريد تسليحات و كمك به بازسازي كارخانه‌هاي نظامي سوريه به اين كشور خواهد فرستاد، افزايش خواهد يافت.

اين گزارش مي‌افزايد: جداي از همكاري‌هاي اقتصادي، فرهنگي و علمي، ايران به خريد سلاح‌هاي روسي و كره شمالي از طرف سوريه كمك خواهد كرد و 1 ميليارد دلار را هم براي خريد 400 تانك پيشرفته T-72 روسي و 18 فروند هواپيماي ميگ-31 روسي و 8 فروند هليكوپتر M-8 پرداخت مي‌كند.

علاوه بر اين، ايران به سوريه براي ساخت كارخانه موشك‌هاي ميان برد كمك كرده و با تانك‌هاي ايراني و پرسنل مورد نياز به سوريه كمك خواهد كرد. نيروي دريايي سوريه هم قرار است با موشك‌هاي C-801 و C-802 چيني كه در حال حاضر در ايران توليد مي‌شوند، تجهيز شود.
در بخش ديپلماتيك نيز احمدي‌نژاد به بشار اسد قول داده تا در سرنگوني فواد سينيوره كمك كرده و براي تضمين دوباره نفوذ سوريه در پارلمان لبنان تلاش كند. اسد هم به نوبه خود موافقت كرده كه مذاكرات صلح با اسرائيل را ادامه ندهد.
خبرنگار «بازتاب» مي‌افزايد: طي دو روز گذشته، سفر دكتر احمدي‌نژاد به دمشق و ديدار وي با بشار اسد و گروه‌هاي مقاومت فلسطيني و لبناني مهم به ويژه «نصرالله»، «مشعل» و «رمضان عبدالله»، رهبران حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامي، محور اصلي گزارش‌هاي رسانه‌هاي اسرائيل را تشكيل مي‌داد.
رسانه‌هاي همگاني اسرائيل مدعي شدند که هدف محمود احمدي‌نژاد از سفر ناگهاني يک روزه به دمشق و گفت‌وگوهايي که با بشار اسد و ديگر مقامات سوري انجام داد، آن بود که سوريه را از آغاز گفت‌وگو‌هاي صلح با اسرائيل باز دارد.

از ديدگاه برخي رسانه‌هاي اسرائيلي، اظهارات احمدي‌نژاد در دمشق و سخنان او درباره آن‌که تابستان داغي در پيش است و گفته‌هايش پس از ديدار با سید حسن نصرالله مبني بر اين‌که به زودي پيروزي نصيب آنان خواهد شد، نشان آن است که او مي‌خواهد آتش بحران و تنش در منطقه را شعله‌ورتر سازد و امکان آغاز گفت‌وگو‌هاي صلح بين سوريه و اسرائيل را خنثي کند.

به ادعاي رسانه‌هاي اسرائيلي، علت رسمي اين سفر ناگهاني به دمشق (که دو روز پس از اداي سوگند بشار اسد در دور دوم رياست جمهوري انجام شد)، عرض تبريک به وي نبوده و دليل واقعي آن است که حکومت ايران مي‌خواهد سوريه را تشويق کند روند آغاز مذاکرات صلح با اسرائيل را به دست فراموشي بسپارد.

همچنين در حالي كه رژيم اسرائيل تاكنون هيچ زماني به تعهدات خود پايبند نبوده، مقامات اين رژيم كه از شرط حداقلي اسد براي آغاز مذاكرات صلح خشمگين شده‌اند، ديدار او با احمدي‌نژاد را به باد انتقاد گرفتند.

«مارک رگب»، سخنگوي وزارت خارجه اسرائيل، در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري فرانسه گفت: اين واقعيت که بشار اسد، احمدي‌نژاد را هم پيمان استراتژيک خود مي‌داند، موجب ترديد بسيار ما نسبت به صداقت سران سوريه در سخنان آنان براي صلح با اسرائيل مي‌شود.اين در حالي است كه به تازگي «شيمون پرز»، رئيس‌جمهوري اسرائيل، گفته بود که هيچ گزينه ديگري جز آغاز مذاکرات صلح با سوريه وجود ندارد.


و اينك گزارش راديو فردا:
ايران

محمود احمدی نژاد پنجشنبه گذشته برای دیدار با مقامات سوری به این کشور سفر کرد.
واکنش ها به گزارش «کمک مالی ایران به سوریه»میترا فرهمند (اسراییل)


دفتر نخست وزیری اسراییل به گزارش کمک یک میلیارد دلاری ایران به سوریه واکنش نشان داده و درباره صحت آن ابراز تردید کرده است.

واکنش دفتر نخست وزیری اسراییل به گزارشی بود که روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط روز شنبه منتشر کرده بود.

این دفتر اعلام کرده که منبع خبری مزبور را برخوردار از امانت و صداقت کافی نمي داند و درباره درستی اين گزارش ترديدهای جدی دارد.


دفتر نخست وزيری اسراییل اعلام کرد که از کانال های کافی ديپلماتيک برای بررسی ميزان درستی يا نادرستی اين ادعاها برخورداراست.

ديدارهای احمدی نژاد با رهبران تشکل های فلسطينی مخالف صلح با اسراییل و نيز با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، در سفر يک روزه او به دمشق، صداقت نداهای صلح خواهی را که پيوسته در هفته های اخير ازسوی رییس جمهوری سوريه در مورد لزوم انجام گفت و گوهای صلح با اسراییل مطرح شده، زير سوال می برد.

دفتر نخست وزیری اسراییل
ديپلمات های دفتر نخست وزيری اسراییل گفتند: نويسنده اين گزارش، از مخالفان جمهوری اسلامی ايران است و روزنامه الشرق الاوسط معمولا گزارش هایی را با غرض بيان مخالفت با حکومت ايران منتشرمی کند بدون آنکه به منبع آن توجه و دقت زيادی نشان دهد.

واکنش جمهوری اسلامی به این گزارش

روز يکشنيه محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه نيز اين خبر را تبليغات رسانه ای خواند و گفت اگر معامله ميان ايران و سوريه محرمانه بوده، چگونه مطبوعات از آن باخبر شده اند.

آقای حسينی افزود اين تبليغات، «مناسبات عالی» ميان ايران و سوريه را هدف قرار داده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، گزارش روزنامه الشرق الاوسط، بر اساس مطالب عليرضا نوری زاده تهيه شده بود که او نيز اطلاعات مربوط به انعقاد قرارداد ميان سوريه و ايران را از يک منبع داخل ايران فراهم کرده است.

ابراز تردید درباره منبع الشرق الاوسط

با وجود اين، دفتر نخست وزيری اسراییل اعلام کرده که ديدارهای احمدی نژاد با رهبران تشکل های فلسطينی مخالف صلح با اسراییل و نيز با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، در سفر يک روزه او به دمشق، صداقت نداهای صلح خواهی را که پيوسته در هفته های اخير ازسوی رییس جمهوری سوريه در مورد لزوم انجام گفت و گوهای صلح با اسراییل مطرح شده، زير سوال می برد.


مفسران روزنامه های هاآرتص و يديعوت آخرونوت نيز در مقالاتی نوشته اند: در درستی منبع خبری روزنامه الشرق الاوسط ترديد زيادی دارند، حتی اگر اين روزنامه به عنوان يکی از نشريات مهم در جهان عرب مطرح باشد.

در همین حال، اويگدورليبرمن، وزير امور ايران در دولت اسراییل، در رشته مصاحبه هایی در شبانه روز اخير گفته است: بايد دولت اولمرت، حزب اصلی اوپوزيسيون را که حزب ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو است، را به هم پيمانی با کابينه تشويق کند تا اسراییل برای دست زدن به اقدامات لازم در برابر جمهوری اسلامی ايران و سوريه از حمايت کافی پارلمانی برخوردار باشد.

وزير امور راهبردی اسراییل همچنین خواهان برداشتن گام هایی از سوی دولت اسراییل در برابر تقويت محور تهران- دمشق شد.

اما رهبر احزاب چپ اسراییل، يوسی بيلين اين ديدگاه رامطرح کرده که بايد ازهر گونه اقدامی که ممکن است منطقه را به کام خونريزی جديدی بکشاند، خودداری کرد.

يوسی بيلين بر لزوم پيشبرد تلاش های اسراییل برای تشويق رییس جمهوری سوريه به انجام مذاکرات صلح با اسراییل تاکيد کرده است.

محمود احمدی نژاد در سفر پنجشنبه گذشته به سوريه و مذاکراتی که با رییس جمهوری آن کشور داشت، گويا قول داده است که ايران با در اختيارنهادن يک ميليارد دلار کمک مالی ديگر به سوريه، به ارتش آن کشور امکان دهد که به خريدهای تسليحاتی جديدی از روسيه اقدام کند.

روزنامه الشرق الاوسط

ادعای الشرق الوسط درباره کمک مالی ایران
روزنامه الشرق الاوسط در شماره روز شنبه خود، به نقل ازآنچه که «يک منبع ایرانی» ناميده ولی نام او را ذکر نکرده مدعی شده است: «محمود احمدی نژاد در سفر پنجشنبه گذشته به سوريه و مذاکراتی که با رییس جمهوری آن کشور داشت، گويا قول داده است که ايران با در اختيارنهادن يک ميليارد دلار کمک مالی ديگر به سوريه، به ارتش آن کشور امکان دهد که به خريدهای تسليحاتی جديدی از روسيه اقدام کند.»


اين روزنامه در ادعای خود، حتی فهرست خريدها را نيز ذکر کرده ومدعی شده است که «سوريه با اين کمک جديد، ۴۰۰ تانک پيشرفته تی- ۷۲ ، ۱۸ فروند جنگنده ميگ- ۳۱ و هشت فروند هليکوپتر رزمیام- هشت ازروسيه خريداری خواهد کرد.»

الشرق الاوسط همچنين به نقل ازاين منبع ناشناس، اين ادعا را مطرح کرده که «احمدی نژاد به بشاراسد قول برپایی کارخانه موشک های ميان برد داده و نيز قرار است نيروی دريایی سوريه به موشک های سی-۸۰۱ و سی- ۸۰۲ که درايران توليد مي شود، مجهزشود.»

اين روزنامه، يکسری ادعاهای ديگر را نيز در مورد جزئيات همکاري های جديد ايران و سوريه مطرح مي کند و می نويسد: احمدی نژاد در برابر، از رییس جمهوری سوريه خواسته است، از انديشه تماس های سياسی با اسراییل دست بکشد و نيز قول همکاری ايران در زمينه سقوط دولت فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، و امکان مداخله در انتخابات رياست جمهوری لبنان را داده است.


July 23, 2007 09:12 PM






advertise at nourizadeh . com