January 04, 2009

راديو فرانسه

سفر نوری المالکی و تضمین های او به ایران

nouridavoudi150.gif

علیرضا نوری زاده، موضع ایران را در تنظیم پیمان امنیتی بین عراق و آمریکا ازمحورهای اساسی مذاكرات مالكي در تهران می داند و معتقد است، ایران، با تحریک شیعیان و عوامل و گروههای وابسته به خود، در راه دولت عراق و تصویب این پیمان کارشکنی می کرد و حتی با فشار به نمایندگان شیعۀ مجلس عراق در این کار اخلال می کرد. آمریکا متعهد شد تا از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همجوار استفاده نکند. امری که دو کشور ایران و سوریه مورد نظر آن بوده اند...

Download file

نوری المالکی، امروز شنبه، سوم ژانویه، در سومین سفر رسمی خود بعنوان نخست وزیر عراق به ایران، مورد استقبال معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت. نوری المالکی در سفر دو روزۀ خود با آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد ملاقات خواهد کرد.

روزنامه های ایران محور اصلی این دیدار را همکاری های دو جانبه و مسائل مهم منطقه ای عنوان کرده اند. این روزنامه ها خبر می دهند تاکنون صد و ده سند همکاری بین دو کشور امضاء شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که نخست وزیر عراق روز جمعه در تلویزیون دولتی عرب زبان ایران، العالم گفته است است دولت او اجازه نمی دهد از خاک عراق بعنوان پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.

در عین حال به نقل از خبر گزاری فرانسه، روز چهارشنبه دولت عراق بار دیگر از تمایل کشور خود در مورد خروج سازمان مجاهدین خلق از عراق صحبت کرده، خواستار شده بود که آنان این کشور را ترک کنند. نوری المالکی در همین رابطه چنین اظهار نظر کرده است که: " اجازه نمی دهد هیچ گروه تروریستی به رابطۀ عراق با همسایگانش لطمه بزند."

در تهران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پرویز سروری گفته است: "دولت باید موضوع اخراج گروهک منافقین را از عراق، در دیپلماسی خود پیگیری کند"، به عبارت دیگر، اخراج آنها را از دولت عراق بخواهد.

این نمایندۀ مجلس می افزاید: "آمریکا زمانی از سازمان مجاهدین حمایت نمی کند که احساس کند نمی تواند از آنها استفادۀ جامعی داشته باشد."

به عقیدۀ پرویز سروری، دنیا متوجه ماهیت تروریستی این سازمان شده، وسپس می افزاید: "البته در این میان رفتارهای دوگانه و برخوردهای تبعیض آمیز هم دیده می شود. چرا که به عنوان مثال، مریم رجوی به عنوان رهبر منافقین به پارلمان اروپا می رود و سخنرانی می کند".

علیرضا نوری زاده، موضوع ایران را در تنظیم پیمان امنیتی بین عراق و آمریکا ازمحورهای اساسی آن می داند و معتقد است، ایران، با تحریک شیعیان و عوامل و گروههای وابسته به خود، در راه دولت عراق و تصویب این پیمان کارشکنی می کرد و حتی با فشار به نمایندگان شیعۀ مجلس عراق در این کار اخلال می کرد. بنابراین موافقت ایران با نسخۀ تصحیح شدۀ موافقتنامه جلب شد و آمریکا متعهد شده است تا از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همجوار استفاده نکند. امری که دو کشور ایران و سوریه مورد هدف آن بوده اند.

در مورد خواست دوم ایران یعنی اخراج سازمان مجاهدین خلق از عراق نیز، علیرضا نوری زاده اصرار دولت عراق را برای بیرون کردن مجاهدین قابل فهم می داند و می گوید:" اگر مجاهدین تحت حمایت آمریکا نبودند بیشتر از این تحت خطر قرار می گرفتند زیرا اولاً کردها بواسطۀ عملیات انفال، از آنان دل خوشی ندارند، دوماً شیعیان عراق آنها را به شرکت درعملیات جنوب عراق متهم می کنند و بعلاوه مجاهدین متحد صدام شناخته می شوند. در ضمن دولت ایران نیز ادامۀ حضور آنان را خصمانه تلقی می کند".

اما با این حال نوری زاده یادآوری می کند عراق نه از نظر الزامات بین المللی و نه از نظر انسانی این جمعیت کثیر را به ایران پس نمی دهد و با کمک آمریکا راه حلی برای آنان پیدا می کنند تا این عده به میل خود به ایران یا کشور دیگری بروند...

January 4, 2009 11:36 AM






advertise at nourizadeh . com