February 20, 2009

سايت اينترنتي صداي آمريكا

VOA_News_Site.jpg

گزارش سیاسی: دادگاه بین المللی؛ کابوسی برای سرکوبگران
19/02/2009

از عليرضا نوری زاده
AP_Lebanon210_RafiqHariri_0.jpg
در چهارمین سالروز قتل رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان، صدها هزار تن از مردم این کشور در اجتماعی پرشکوه در میدان شهدا در قلب بیروت یاد و خاطره مردی را که ورودش به سیاست ناگهانی و اثرش در لبنان جاودانه خواهد بود گرامی داشتند. رفیق حریری فرزند بازرگانی خرده پا در صیدا کشورش را که در پی 15 سال جنگ داخلی به تلی از خاک و سایه ای از روزهای خوشبخت گذشته بدل شده بود باز سازی کرد و بخشی از ثروتی را که در عربستان سعودی به دست آورده بود برای برخاستن دوباره ققنوس حاشیه مدیترانه هزینه کرد؛ بی آنکه فکر کند در حاشیه منهتن شرقی که در قلب بیروت ساخته بود پاره های تنش در گوری جای خواهد گرفت که امروز زیارتگاه عاشقان لبنان و مبارزان راه آزادی و استقلال است...

حريری و ۲۲تن از همراهانش در ۱۴فوريه ۲۰۰٥در انفجاری در بيروت كشته شدند.

نوشتن در باره حریری چهار سال پس از قتل فجیع او توسط کسانی که رو به قبله دمشق نماز میگزاردند و چهار تنشان، از جمله ژنرال جمیل السید رئیس قدرتمند سازمان امنیت لبنان در انتطار شروع کار دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل حریری و شمار دیگری از دولتمردان و روزنامه نگاران لبنان در زندان به سر میبرند، کار ساده ای نیست. آنها که به دستور مراکزی در دمشق که هویتشان بر بازرس و قاضی ویژه معین شده از سازمان ملل پوشیده نیست طرح پیچیده و بیرون از تصور قتل او را به اجرا در آوردند هرگز باور نداشتند خون حریری چندان قاتلانش را امان نمیدهد که شب را به شادی سحر کنند. رژیم بشار اسد در سوریه در وحشت و حیرت از واکنش مردم لبنان که یکپارچه خروج ارتش سوریه را بعد از سی سال اشغال عملی کشورشان فریاد میکردند و عتاب و ملامت و تهدید جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده و فرانسه و عربستان سعودی با خفت ارتش خود را از لبنان بیرون کشید آنگاه لبنانیها در نخستین انتخابات آزاد در کشورشان بدون دخالت سوریه به یاران و متحدان حریری رای دادند و آنها دولتی به ریاست فواد سینیوره دوست و همکار نزدیک حریری تشکیل دادند که با وجود توطئه های سوریه و متحد استراتژیکش جمهوری اسلامی و وابستگانشان از جمله حزب الله تا امروز پایدار مانده است.

آنچه سوریه و متحدانش را در هفته ها و ماهها و سالهای پس از حریری به تصفیه شماری از برجستگان جنبش ۱۴مارس واداشته ترس از دادگاه ویژه سازمان ملل است که با رای شورای امنیت (قطعنامه شماره ۱٧٥٧در تاریخ سی ام مه ۲۰۰٧) جهت رسیدگی به قتل حریری و یافتن قاتلانش بر پا شد.دادگاه بین المللی از همان نوع که میلوسویچ دیکتاتور صربی و جنایتکاران رواندا را محاکمه کرد.سوریه به محض آنکه جریان دادگاه جدی شد آن دسته از وزرائی را که دست در بیعت دمشق داشتند وادار کرد در جلسه هیات دولت مانع از پذیرش تصویب نامه مربوط به دادگاه بین المللی شوند. به این بهانه که موضوع مربوط به دادگاه در دستور کار جلسه قرار نداشته وزرای وابسته به جنبش امل و حزب الله عضویت خود را به صورت موقت به تعلیق درآوردند. کوتاه زمانی پس از این تاریخ نبیه بری دبیرکل سازمان امل و رئیس پارلمان لبنان عملا مجلس ملی کشور را به بهانه عدم حضور نمایندگان اقلیت که اکثرا وابسته به ائتلاف حزب الله و امل و چند حزب کوچک تابع به دمشق بودند به حال تعطیل در آورد. ماهها دولت و مردم لبنان گروگان بازی رسوای وابستگان سوریه و جمهوری اسلامی بودند .عوامل رژیم ایران و سوریه خیمه و خرگاهی در برابر سرای حکومتی برپا داشتند که تا آغاز درگیری حزب الله و امل با احزاب اکثریت پا برجا بود.

در این میان حداقل هشت تن از گروه اکثریت از جمله تنی چند از نمایندگان پارلمان یک روزنامه نگار یک برنامه ساز و مصاحبه گر سرشناس از سوی افراد ناشناسی که هویتشان بر مردم لبنان آشکار است در عملیاتی شبیه به انفجاری که به قتل حریری منجر شد جان باختند و یکی شهید زنده شد. دمشق بر این گمان بود که با کشته شدن نمایندگان اکثریت
زندگان حساب کار خود را خواهند کرد و موضوع دادگاه ویژه به فراموشی سپرده خواهد شد. اما دو پدر کشته یعنی سعد الحریری رهبر جبهه ۱۴ مارس و ولید جنبلاط ( شماره پیچیده در معادله قدرت در لبنان) که در پی قتل پدرش اندیشمند و سیاستمدار برجسته و رهبر دروزی ها سوگند یاد کرده بودروزی انتقام پدر از قاتلانش باز ستاند با آنکه بهائی سنگین برای التزامشان به سوگند خویش پرداختند اما پایداری و استقامتشان سر انجام به بار نشست و آقای "دتلف مهليس" نخستین رييس كميته‌بين‌المللی تحقيق در مورد ترور حریری یکسال پس از ترور او گفت: "يقين دارم كه سوريه در پشت ماجراي ترور حريری قرار دارد."

مهلیس بعد از تکمیل تحقیقات اولیه جای خود را به يك دادستان بلژيكي به نام "سرژ برامرتز" داد که معاونت دادستانی دادگاه بين‌المللي لاهه را برعهده داشت.
در تاریخ لبنان که حکایت ترورها صفحات بیشماری را از آن خود کرده است کسی باور نمیکرد قتل شخصیتی هرچند بزرگ چون رفیق حریری تا این حد با سرنوشت کشور پیوند داشته باشد.پیش از حریری کتاب ترور صفحات تکان دهنده ای داشته است.از فردای استقلال بشاره خوری با جان خود درخت استقلال را آبیاری کرد اما این سوریها بودند که ماشین ترورشان از بدو ورود به لبنان از حرکت باز نایستاد. قربانیان از همه طوایف و مذاهب بودند.کمال جنبلاط دروزی در کنار ریاض طه شیعه و سلیم اللوزی سرشناس ترین روزنامه نگار لبنان در سفر مرگ نا خواسته همراه دوری شمعون مارونی بودند. مفتی اهل سنت شیخ حسن خالد که حاضر نبود رو به قبله دمشق نماز گزارد تکه تکه شد وجانشینش مفتی قبانی ناچار شد با فرمول تقیه شیعیان از گزند ژنرال غازی کنعان سلطان بی تاج و تخت منصوب دمشق و پس از او جانشینش "ژنرال رستم غزاله " در امان بماند. غازی کنعان پس از آنکه نامش در صف قاتلان حریری جای گرفت با ۱۱گلوله خودکشی –اش- کردند!! رستم غزاله اما در انتظار رسیدنا احضاریه دادگاه روزهای سختی را سر میکند.
قتل حریری لبنان را یک پارچه غضب کرد. 4 سال پس از این جنایت پیر و جوان زن و مرد مسلمان و مسیحی و... چشم انتظار روزی هستند که دادگاه ویژه سازمان ملل متحد پرده از هویت آمران و عاملان بردارد.

در این میان رژیمهای دیگری نیز در منطقه هستند که به اندازه رژیم دمشق از برپائی دادگاهی چنین سخت نگرانند.
به قول رفیق خوری نویسنده آزاد اندیش لبنان این فقط بشار اسد و همکارانش نیستند که شبها به سختی خوابشان میبرد . خون حریری همان پروانه ای است که شمع افروزان را از دمشق تا تهران چندان امان نخواهد داد به آسانی شب را به سحر رسانند. حریری با ارتباطات گسترده بین اللمللی شخصیتی فراتر از یک دولتمرد لبنانی یافته بود چنین است که در چهارسوی جهان رهبرانی از نوع رئیس جمهوری سابق و حال فرانسه، نخست وزیر بریتانا و روسای جمهوری پیشین و امروز ایالات متحده به اندازه مردم لبنان دلمشغول دادگاه و نتایج محاکمات هستند.
«باراك اوباما» در آستانه چهارمين سالگرد ترور «رفيق حريري»، در بيانيه‌اي گفته است : جانفشانی حريري به هدر نخواهد رفت و آمريكا از دادگاه ويژه سازمان ملل متحد براي اين مساله حمايت می‌كند.
پرزیدنت اوباما همچنين در اين بيانيه تاكيد كرد كه آمريكا به حمايت از حاكميت و استقلال لبنان و نهادهاي مشروع و مردمی آن ادامه مي‌دهد.

ايميل چاپ

بالاترین دنباله Facebook del.icio.us StumbleUpon

--------------------------------------------------------------------------------
نظر شما:

1. قتل رفیق حریری

با درود .امید وارم این دادگاه بتواند برای اولین بار افراد متو حشی که پشت سر این جریانات خونین هستند را به مردم معرفی نماید .افرادی که برای رسیدن به قدرت از دریدن هم نو ع خود شرمی ندارند .افرادی جانی که با درست کردن باندهای تروریستی در جهان .سعی در انتشار افیون اسلام رادیکال و وحشی را دارند

February 20, 2009 03:36 AM






advertise at nourizadeh . com