May 30, 2009

بی میلی ریاض به نزدیکی با بغداد

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، دیروز (پنجشنبه) طی سخنانی از بی ثمر ماندن تلاش های کشورش برای بهبود روابط با عربستان سعودی ابراز تأسف کرد.
almaleki200.gif

نخست وزیر عراق ضمن بیان این تلکخامی افزود: بغداد دیگر به هیچ اقدامی برای نشان دادن و اثبات حسن نیت خود در برابر ریاض دست نخواهد زد، چرا که عربستان اینگونه اقدام ها را به عنوان دلیلی بر ضعف عراق تعبیر می کنند. (گفتگوي فوآدروستائي از راديو فرانسه با علي رضا نوري زاده )...

Download file

نوری المالکی گفت: عراق موفق شده است تاکنون با بسیاری از کشورهای همسایۀ خود روابطی نزدیک برقرار کند اما سعودی ها همواره در برابر عراقی ها مواضعی منفی اتخاذ کرده اند.

نخست وزیر عراق در ادامۀ سخنانش گفت: عراق برای برقراری روابطی عادی با عربستان و با رویکردی مثبت به سوی این کشور شتافته است، اما رهبران سعودی به غلط این کار عراق را حمل بر ضعف این کشور کرده اند. نوری المالکی گفت: کشور عراق کماکان آمادۀ پذیرش هرگونه ابتکار عمل از سوی عربستان است اما خود عراقی ها تمامی کارهائی را که می توانسته اند انجام داده اند و از این رو دوباره کاری از سوی عراق بیهوده است، مگر آن که این بار سعودی ها اگر قصد و نیت شان واقعاً بهبود روابط با عراق باشد، پا به جلو بگذارند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به سخنان نوری المالکی اختصاص داده است، یاد آوری می کند که کشورهای میانه رو عرب همسایۀ عراق برغم فشارهای آمریکا تا کنون در برسمیت شناختن مشروعیت دولت کنونی عراق از خود بی میلی نشان داده اند.

به عنوان مثال عربستان سعودی برغم برقراری روابط دیپلماتیک با دولت عراق در سال ٢٠٠٤، تا به امروز سفیری به این کشور اعزام نکرده است. افزون بر این، عربستان قول داده است که ٨٠٪ از بدهی ٤٠ میلیارد دلاری عراق را ببخشد اما تا کنون به این وعده نیز وفا نکرده است. البته عراق میزان بدهی خود به عربستان را تنها ١٥میلیارد دلار می داند.

***

علل اصلی سردی روابط بین عراق و عربستان و بی میلی ریاض به نزدیکی با بغداد کدامند؟ بدهی های عراق به عربستان در این میانه از چه وزنی برخورداراست؟ مقاومت عربستان در برابر خواست آمریکا مبنی بر نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای هسایۀ عراق با این کشور را چگونه می توان توجیه کرد؟

دکتر علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در لندن، در پاسخ به این پرسش ها از جمله می گوید: نزدیکی محافل و احزاب حاکم به عراق به جمهوری اسلامی ایران و به ویژه روابط نزدیک مجلس اعلای اسلامی و حرب الدعوه با تهران و سرنوشت اتباع سعودی دستگیر و زندانی در عراق علل عمدۀ این سردی روابط است.

به باور این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، مسائل مادی و بدهی های عراق به عربستان در این میان نقشی ایفا نمی کند و ریاض آماده است که در صورت حصول توافق سیاسی با بغداد در مورد بدهی ها و بخشیدن آن ها با عراق کنار آید. سرانجام این که به نظر آقای نوری زاده، عربستان برای نزدیکتر شدن به عراق در انتظار انتخابات آیندۀ این کشور و به امید به قدرت رسیدن احزاب و سازمان های دیگری به غیر از حاکمیت کنونی است.

May 30, 2009 12:35 PM






advertise at nourizadeh . com