October 14, 2009

کنفرانس همسایگان عراق در شرم الشیخ

SharmElSheikh.jpg
چشم اندازی از شرم الشیخ
وزیران کشور همسایگان عراق در روز چهارشنبه در شرم الشیخ در مصر گرد آمدند تا در مورد مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از رخنۀ مجرمان به خاک عراق و کنترل مرزهای این کشور به رایزنی و تبادل نظر بپردازند. فواد روستائي از راديو فرانسه در گفتگوئی با علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در لندن، چالش ها و امکانات این گردهمائی را در میان نهاده است.

Download file

در این گردهمائی علاوه بر همسایگان بلافصل عراق نمایندگانی از مصر، بحرین و نمایندگانی از سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیۀ عرب نیز شرکت دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر از تهران، کمیته های مقدماتی در روزهای پیش از کنفرانس طی جلساتی مقدمات کار را فراهم کرده و پیش نویس بیانیۀ پایانی را آماده کرده اند.

در گفتگوئی با علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در لندن، چالش ها و امکانات این گردهمائی را در میان نهاده ایم.

نوری زاده پس از برشمردن مسائل مورد بحث در این گردهمائی و اشاره ای فهرست وار به مشکلاتی که دولت عراق در حال حاضر با آن روبروست یادآوری می کند که از آغاز مداخلۀ نظامی آمریکا و متحدانش در عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین، آمریکا و انگلیس برای استقرار امنیت و ثبات در این کشور به همسایگان عراق نظر داشته اند و در انتظار کمک این کشورها بوده اند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر این نکته نیز انگشت می گذارد که همسایگان عراق و از جمله ایران، سوریه و حتی ترکیه با پشتیبانی از شیعیان، اهل تسنن و ترکمن های عراق به نوعی در این کشور مداخله و اعمال نفوذ کرده اند. از نظر نوری زاده ایجاد فضائی مناسب برای انتخابات پارلمانی ماه ژانویۀ آینده و وادار کردن کلیۀ احزاب و سازمان های عراقی به احترام به قواعد بازی انتخابات و بالاخره کسب مشروعیت بیشتری برای دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق و ترغیب کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی به برقراری روابط دیپلماتیک کامل با بغداد از دیگر اهداف گردهمائی شرم الشیخ است.

علیرضا نوری زاده در پایان به تحقق اهداف یاد شده در این گردهمائی دو روزه ابراز بدبینی می کند

October 14, 2009 08:39 PM






advertise at nourizadeh . com