March 20, 2010

رادیو فرانسه

آغاز اجلاس گروه چهارجانبه در بستر بحرانی چندجانبه
2010-03-19T104838Z_1765447390_GM1E63J1G9K01_RTRMADP_3_US-MIDEAST-QUARTET_0.jpg

گفتگوی ناصر اعتمادی با علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه

گروه چهار جانبه برای ترغیب مذاکرات صلح خاورمیانه (مرکب از روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اروپا) امروز در مسکو تشکیل جلسه داد و برای دومین بار طی هفتۀ اخیر طرح های جدید خانه سازی دولت اسرائیل در کرانۀ باختری رود اردن را محکوم کرد....
Download file

گروه چهار جانبه برای ترغیب مذاکرات صلح خاورمیانه (مرکب از روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اروپا) امروز در مسکو تشکیل جلسه داد و برای دومین بار طی هفتۀ اخیر طرح های جدید خانه سازی دولت اسرائیل در کرانۀ باختری رود اردن را محکوم کرد.
در این حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجۀ آمریکا اظهار داشت که در خصوص این طرح ها نخست وزیر اسرائیل سرگرم بازنگری است و پاسخ "مفید و سازنده ای" نیز به او ارایه داده است.
در کنفرانس گروه چهارجانبه علاوه بر وزرای امور خارجۀ آمریکا و روسیه، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین آشتون، بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل و تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلستان و نماینده گروه چهارجانبه شرکت دارند.
اجلاس گروه چهارجانبه همزمان است با بحران در مناسبات آمریکا و اسرائیل و نیز بمباران غزه توسط اسرائیل که به تلافی پرتاب راکت از طرف غزه به اسرائیل صورت گرفت.
پیش از شروع اجلاس، وزیر خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، ابراز امیدواری کرد که نشست مسکو بتواند به نتایج مشترکی برای تشویق ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه دست یابد.
دیروز پنجشنبه وزیر خارجۀ آمریکا در یک کنفرانس خبری با حضور همتای روس خود سرگئی لاوروف گفت که هدف اجلاس گروه چهارجانبه کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح به منظور ایجاد دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی است.
مناسبات آمریکا و اسرائیل از هفتۀ گذشته، همزمان با سفر جو بایدن به بیت المقدس، به بحران گرائید. همزمان با حضور معاون رئیس جمهوری آمریکا در بیت المقدس دولت اسرائیل خبر از ساختن ١٦٠٠ آپارتمان در بیت المقدس شرقی داد که از سوی دولت واشنگتن نوعی اهانت تلقی شد.
با این حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجۀ آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیروز طی یک گفتگوی تلفنی سعی کردند از دامنۀ بحران و تنش میان دو کشور بکاهند.
سخنگوی نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که بنیامین نتانیاهو تدابیری را برای برقراری اعتماد میان اسرائیل و فلسطین پیشنهاد کرده است.
در واکنش، وزارت امور خارجۀ آمریکا گفته است که سرگرم بررسی این پیشنهاد است ضمن اینکه به گفتگوهای خود با دو طرف اسرائیلی و فلسطینی به منظور ازسرگیری مذاکرات صلح ادامه می دهد.
هیلاری کلینتون در گفتگوی تلفنی خود با نخست وزیر اسرئیل اظهار داشت که جورج میچل فرستادۀ ویژۀ رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه یکشنبه پس فردا از نو عازم منطقه خواهد شد.
اگر چه نخست وزیر اسرائیل توضیحی در مورد پیشنهاد اعتمادبرانگیزش ارایه نداده، جراید اسرائیلی اعلام کرده اند که احتمالاً منظور نخست وزیر این کشور آزاد کردن برخی از زندانیان فلسطینی، برچیدن برخی موانع عبور در کرانۀ باختری رود اردن و انتقال تأمین امنیت برخی مناطق کرانه باختری رود اردن به تشکیلات خودگردان فلسطین است.





March 20, 2010 02:08 AM






advertise at nourizadeh . com