July 01, 2010

حمایت مصر از تلاش مسکو در راه صلح خاورمیانه

گفتگو با علي رضا نوري زاده
نوشتۀ لیدا پرچمی

Mubarak.jpg

روسیه در ادامه تلاش های خود برای صلح خاورمیانه، اجلاسی در مسکو با شرکت طرف های درگیر، برگزار می کند و مصر با حمایت همه جانبه از اجلاس مسکو در این تلاش سهیم می شود.
حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر، امروز مجدداً از ایده تشکیل اجلاسی از طرف روسیه برای بررسی روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان پشتیبانی کرد.
این اجلاس قرار است در سطح وزرا و با شرکت همه طرف های درگیر در روند صلح خاورمیانه، در مسکو برگزار شود.
احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر که امروز این خبر را در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روسی خود که در مصر به سر می برد اعلام کرد، بدون توضیح در مورد طرف های درگیر بر حمایت حسنی مبارک از طرح مسکو تأکید کرد.

Download file

به نوبه خود،سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز اظهار داشت که روسیه به تلاش در این جهت ادامه می دهد.

روسیه در ماه مارس گذشته نیز با برگزاری نشستی ازکشورهای گروه چهار در مورد خاورمیانه، سعی کرد تا مذاکرات متوقف شده صلح را به راه اندازد.

حدود یکسال و نیم پس از توقف مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین، در ماه مه سال جاری میلادی، گفتگو ها بطور غیر مستقیم با سرپرستی آمریکا از سر گرفته شد. جرج میچل نمایندگی آمریکا را در مذاکرات میان دو طرف به عهده داشت و با اینکه چند جلسه گفتگو با حضور او در این مدت برگزار شد، اما نتیجه خاصی بدست نیامد.

درعین حال،کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صدور اجازه شهرداری اورشلیم برای تخریب منازل فلسطینیان این شهر که در چارچوب یک طرح باستانشناسی صورت می گیرد، ابراز نگرانی کرد و این حرکت را مانعی در راه صلح دانست.

کاترین اشتون اسکان یهودیان در اراضی اشغالی و تخریب خانه های فلسطینیان را غیر قانونی و خلاف حقوق بین المللی خواند و گفت این کار یافتن راه حل برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل را غیر ممکن می سازد.

این مقام اروپائی، با اشاره به اورشلیم گفت که اروپا هرگز اتصال اورشلیم شرقی به اسرائیل را نمی پذیرد.

او گفت، مذاکره برای تعیین اورشلیم بعنوان پایتخت مشترک دو کشور باید ادامه یابد و اسرائیل نباید با رفتار خود به پیشرفت گفتگوهای غیر مستقیم صدمه بزند.

کاترین اشتون اعلام کرد اتحادیه اروپا از گفتگوها میان اسرائیل و فلسطینیان حمایت می کند.

علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در پاسخ به این سؤال که فعالیت های روسیه همگام با آمریکا یا در رقابت با آن انجام می گیرد، می گوید که تلاش روسیه را در رقابت با آمریکا نمی بیند ولی از آنجا که روسیه در میان کشورهای عربی جایگاه خوبی دارد، می توان امیدوار بود که حرکت وی مؤثر باشد. از سوی دیگر، کشورهای عربی نیز از دخالت روسیه استقبال می کنند زیرا حضور روسیه، نقش یگانه آمریکا را برهم می زند و به اینصورت اعراب می توانند خواسته ها و توقعات خود را از مجرای دیگری مطرح کنند.

علیرضا نوری زاده ، با اشاره به وضعیت پیچیده خاورمیانه یادآوری می کند که نه فلسطینی ها و نه اعراب هیچیک امیدی ندارند که اسرائیل با حکومت فعلی خود بتواند در راه صلح قدم بردارد.

آنها می دانند که نتانیاهو در شرایطی نیست که بتواند این موضوع را پیگیری کند. زیرا دولت نیم بندی که تکلیفش با خودش نیز روشن نیست و اقتداری ندارد، نمی تواند مبشر صلح باشد.

این تحلیلگر عقیده دارد، علاوه بر اینکه اراده واقعی برای صلح در اسرائیل وجود ندارد، آمریکا نیز به دلیل محدودیتی که از جانب لابی های پر نفوذ یهودی بر دستگاه اداریش تحمیل می شود، نمی تواند فشار زیادی بر اسرائیل وارد کند. به همین دلیل هم روند صلح، کند پیش می رود و شتابی ندارد. ........


گفتگو باعلیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه
لیدا پرچمی (06:10) 30/06/2010


Modifier

July 1, 2010 09:58 PM






advertise at nourizadeh . com