July 07, 2010

بحران در مناسبات ترکیه و اسرائیل؟

rfi_logo.png

تظاهرات ضد اسرائیلی در آنکارا
2010-06-06T154844Z_278310517_GM1E6661U7D02_RTRMADP_3_PALESTINIANS-ISRAEL-FLOTILLA-TURKEY.jpg
نوشتۀ ناصر اعتمادی
گر چه ترکیه تهدید کرده که در صورت عدم عذرخواهی اسرائیل به خاطر کشتن 9 شهروند ترک مناسباتش را با دولت یهود قطع خواهد کرد، علیرضا نوری زاده معتقد است که مناسبات دو کشور آنقدر ریشه دار و راهبردی است که رهبران دو کشور نگذارند کار به چنین بحرانی بکشد.

Download file

در صورتیکه اسرائیل به خاطر کشتن ٩ شهروند ترکیه در جریان حمله اش به کشتی های امدادرسانی به مردم غزه در ماه مه گذشته عذرخواهی نکند، ترکیه روابطش را با دولت یهود قطع خواهد کرد. احمد داووداغلو وزیر خارجۀ ترکیه با اعلام این مطلب افزده است که دولت متبوعش تا ابد منتظر پاسخ اسرائیل به این خواست نخواهد نشست. وزیر خارجۀ ترکیه در ادامه افزوده است که اسرائیل دربرابر سه گزینه قرار گرفته است : یا به خاطر کشتن شهروندان ترکیه عذرخواهی کرد یا نتیجۀ کمیسیون مستقل و بین المللی تحقیق دربارۀ حمله به کشتی های کمک رسانی به مردم غزه را خواهد پذیرفت یا ترکیه مناسباتش را با دولت یهود قطع خواهد کرد. در واکنش، وزیر خارجۀ دولت اسرائیل آویگدور لیبرمن گفت که کشورش به هیچ وجه قصد عذرخواهی به خاطر حملۀ خونین اش به کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه ندارد. وزیر خارجۀ اسرائیل پا از این فراتر نهاد و گفت : در واقع خلاف این امر موجه است. به بیان دیگر، باید دولت ترکیه از اسرائیل عذرخواهی کند لابد به این خاطر که از مبداء آن کشتی های امدادرسانی به قصد غزه و برغم محاصرۀ این نقطه از اراضی فلسطینی عازم منطقه شده بودند.
پرسش این است که آیا دوره ای حساس یا بحرانی در مناسبات اسرائیل و ترکیه آغاز شده است؟
علیرضا نوری زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است که اظهارات وزیر خارجۀ ترکیه بیشتر جنبۀ تبلیغاتی دارد و بعید است که دو کشور تا مرز قطع روابط سیاسی میان خود پیش بروند. از نظر علیرضا نوری زاده روابط دو کشور آنقدر عمیق، ریشه دار و راهبردی است که رهبران دو کشور نگذارند کار به چنین بحرانی بیانجامد. خاصه اینکه دولت ائتلافی اسرائیل، دولتی است شکننده که به همین دلیل مایل به بحرانی شدن مناسباتش با کشور مسلمانی نیست که در واقعیت تنها کشور مسلمان دوست اسرائیل به شمار می رود...

July 7, 2010 12:16 AM






advertise at nourizadeh . com