October 06, 2010

العربيه

سفر معاون احمدی نژاد بدون پوشش خبری انجام شد
دیپلماسی " خطوط هوایی " برای از سر گیری روابط ایران و مصر

Egyptiran21[1]2.jpg

علیرضا نوری زاده کارشناس مسائل عربی- ایرانی نسبت به شمار پروازهای ماهانه ابراز تعجب می کنند.

دبی – العربیه. نت

روابط ایران و مصر طی روزهای گذشته یک بار دیگر در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح شد. این بحث از آن جا نشات گرفته که در روزهای اندک گذشته، خبرهایی از توافق دو کشور برای از سر گیری پروازهای مستقیم تهران - قاهره به گوش رسیده است. خبرگزاری آلمان روز جمعه گذشته از سفر حمید بقایی معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران به قاهره خبر داد. هدف از این سفر امضای توافنامه پرواز های مستقیم دوجانبه اعلام شده است.

بنا بر این گزارش بقایی همچنین شامگاه دوشنبه از آثار باستانی الاقصر مصر بازدید کرد. اما این سفر مقام ایرانی به مصر به دور از چشم رسانه ها صورت گرفت. مقام های مصری از پوشش خبری این سفر جلوگیری کردند.

توافق ایران و مصر بر سر از سرگیری پروازهای مستقیم دو جانبه به اعتقاد برخی کارشناسان این توافق گامی مهم در جهت زمینه سازی برای از سر گیری روابط دوجانبه به شمار می آید.

روابط تهران و قاهره از سه دهه پیش قطع شده است . اما برخی دیگر از کارشناسان همچون علیرضا نوری زاده کارشناس مسائل عربی- ایرانی نسبت به شمار پروازهای ماهانه ابراز تعجب می کنند.

او معتقد است که روابط میان دو طرف تا زمانی که گفت و گوهای صریح و شفاف و به دور از غوغا صورت نگیرد، از سر گرفته نخواهد شد.

تعدادی از صاحبنظران در ایران نیز در یک تحلیل آکادمیک که نسخه ای از آن به "العربیه.نت" رسید نسبت به اهداف جمهوری اسلامی ایران ابراز تردید کردند. آن ها معتقدند از سر گیری پروازهای مستقیم دو جانبه این امکان را به تهران می دهد که از سویی تماس های مستقیم خود را با گروها های پیرو خود در مصر برقرار کند و از سوی دیگر بر روند صلح تاثیر بگذارد.

آن ها می گویند ایران از روابط با دمشق برای پیش برد استراتژی خود در خاورمیانه بسیار سود خواهد برده بود پس بدون شک تلاش خواهد کرد روابط با مصر را با تاکتیک هایی متفاوت برای تحقق این استراتژی بکارگیرد . اما به هیچ وجه ارتباط با گروه های وابسته به خود را کنار نخواهد گذاشت.

دست دادن با خنجر به دست ديگر

اما درباره سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی که همواره از آمادگی کشورش برای از سر گیری روابط کامل با مصر در سریعترین زمان ممکن سخن گفته است، علیرضا نوری زاده به این ضرب المثل فارسی اشاره می کند که : "اول برادری خود را ثابت کن بعد ارث و میراث خود را طلب کن." او همچنین به دستگیری اعضای شبکه حزب الله وابسته به ایران در مصر که قصد داشت آشوب به پا کند اشاره کرد و گفت نمی توان با کسی که خنجر به دست دارد، دست دوستی داد.

نوری زاده در گفت و گو با "العربیه. نت" تاکید کرد اختلاف های سیاسی میان دو کشور نمی تواند بر روابط تاریخی، فرهنگی و انسانی عمیق میان دو ملت تاثیر بگذارد.

او به عنوان نمونه به علاقه ایرانی ها به موسیقی مصری اشاره کرد و همچنین گفت اولین همسر شاه سابق ایران، فوزیه خواهر ملک فاروق بود.

او افزود ایرانی ها جمال عبد الناصر را دوست داشتند به ویژه این که او چندی پس از آن که صنعت نفت در زمان دولت محمد مصدق در ایران ملی شد، کانال سوئز را در مصر ملی اعلام کرد.

نوری زاده خاطرنشان کرد: "در دوره ای که روابط میان دو کشور برقرار بود، هزاران نفر از ایرانی ها به مصر رفتند. در میان آن ها صدها دانشجو بودند که به دانشگاه های مصر پیوستند و برخی از آن ها در آن جا آموزش خلبانی دیدند."

رئبس مرکز پژوهش های عربی- ایرانی ادامه داد: "پس از انقلاب اسلامی ایران، قاهره تمایلی به قطع روابط با تهران نداشت. اما بر خلاف خواسته مهندس مهدی بازرگان اولین نخست وزیر ایران پس از انقلاب، آیت الله خمینی اقدام به قطع روابط با مصر کرد. البته در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در ایران، گام هایی بسیار پراهمیت برای از سر گیری روابط میان دو کشور برداشته شد. "
ماهانه28 پرواز
نوری زاده در حالی که از از سرگیری پروازها میان دو کشور ابراز خشنودی کرد، اما از تعدا پروازهای ماهانه که به 28 پرواز در ماه می رسد، ابراز تعجب کرد.
او این سوال را مطرح کرد که آیا سنگ بزرگ علامت نزدن است ؟ یا اینکه اتفاق هایی پشت پرده در حال روی دادن است؟ آیا این توافقنامه پیامی برای اسرائیل در راستای مذاکرات صلح در خاورمیانه است؟
نوری زاده به تاسیس اولین شرکت هواپیمایی ملی ایرانی بیش از 70 سال پیش توسط یک شهروند مصری به نام احمد شفیق اشاره کرد و گفت :" او بعدها با اشرف پهلوی خواهر شاه ایران ازدواج کرد.
به گفته نوری زاده: "امروز نیز توافقنامه ای بر سر از سر گیری پروازها میان دو کشور منعقد شده است که از طرف مصر وزیر حمل و نقل هوایی این کشور امضا کرد و از قضا نام او نیز احمد شفیق است."

October 6, 2010 10:42 PM






advertise at nourizadeh . com