December 11, 2010

راديو فرانسه

rfi_logo_435.jpg

سخنان مسعود بارزانی درباره امکان استقلال کردستان عراق
نوشتۀ شاهرخ بهزادی
barezani.bmp

مسعود بارزانی رئیس دولت خودگردان کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان امروز طی سخنانی در اربیل گفت که کردها حق تعیین سرنوشت خود رادارند. این نخستین باری است که یک رهبر کرد عراق در بیانی روشن و واضح نظر خود را در مورد امکان استقلال دولت کردستان عراق اعلام میدارد...
در باره سخنان امروز مسعود بارزانی در کنگره حزب دموکرات کردستان عراق گفتگوئی انجام داده ایم با علیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم لندن.

Download file


مسعود بارزانی رئیس دولت خودگردان کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان امروز طی سخنانی در اربیل گفت که کردها حق تعیین سرنوشت خود رادارند.

این نخستین باری است که یک رهبر کرد عراق در بیانی روشن و واضح نظر خود را در مورد امکان استقلال دولت کردستان عراق اعلام میدارد.

این سخنان مسعود بارزانی در آغاز کنگره حزب دموکرات کردستان عراق که امروز(شنبه) در شهر اربیل گشایش یافت، ایراد گردید. مسعود بارزانی همچنین طی سخنانش اظهار داشت که این پیشنهاد برای بررسی به تمامی شرکت کنندگان در این گنگره ارائه میگردد.

یادآور میشویم که کردستان عراق هم اکنون از خود مختاری و خود گردانی گسترده ای در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در برابرحکومت مرکزی عراق بهره مند است.

درکنگره حزب دموکرات کردستان عراق که امروز گشایش یافت، جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و رهبر حزب اتحاد میهنی کردستان، نوری المالکی نخست وزیر عراق و ایاد علاوی رهبر حزب العراقیه حضور داشتند.

در باره سخنان امروز مسعود بارزانی در کنگره حزب دموکرات کردستان عراق گفتگوئی انجام داده ایم با علیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم لندن.

از وی میپرسیم که این سخنان میتواند بعنوان پیش درآمدی برای استقلال کردستان عراق تلقی شود؟
علیرضا نوری زاده میگوید بله و نه. در واقع در میثاق و یا مانیفست تمام احزاب کردستان عراق این موضوع که کردها حق تعیین سرنوشت خود را دارند به صراحت آمده است. اما آنها این موضوع را موکول به مناسب بودن شرایط جهانی و اقلیمی کردستان عراق کرده اند. علیرضا نوری زاده اعتقاد دارد که دلیل سخنان امروز مسعود بارزانی قبل از اینکه مربوط به استقلال کردستان عراق باشد به مسئله کرکوک مربوط میشود. وی میگوید که در ماده 140 قانون اساسی عراق پیش بینی شده است که باید در این منطقه همه پرسی صورت پذیرد و اگرکردها در کرکوک در اکثریت هستند، این منطقه ضمیمه کردستان عراق بشود.از زمان سقوط صدام حسین کردها همواره بر روی این موضوع پافشاری کرده اند و در همان حال تمام دولت های عراق موضوع همه پرسی در کرکوک را به نحوی به انحاء عقب انداخته اند. همچنین نوری المالکی نخست وزیر کنونی عراق که پیش از انتخابات در باره اجرای همه پرسی در کرکوک قول داده بود، اکنون در اجرای آن تعلل میکند . سخنان امروز مسعود بارزانی هشداری است به دولت عراق که در این باره تسریع نماید.

علیرضا نوری زاده معتقد است که طرح استقلال کردستان عراق نمی تواند در کوتاه و یا میان مدت مطرح باشد. وی میگوید که استقلال کردستان عراق را باید در بلند مدت و در چارچوب مهیا بودن فضای بین المللی و منطقه ای جستجو کرد. اما آنچه میتواند در کوتاه و میان مدت تحقق پذیرد، گسترش هر چه وسیعترخود مختاری در کردستان عراق می باشد... گفتگو با علیرضا نوری زاده 11/12/2010

December 11, 2010 06:06 PM






advertise at nourizadeh . com