December 21, 2010

راديو فردا

«نگرانی» و «ترس سیاسی» خامنه‌ای از نتیجه احتمالی دادگاه حریری

qaatarrrrrrrrrrrrr.jpg

بهروز کارونی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه با اشاره به این که امنیت در منطقه خلیج فارس تبعیض‌پذیر نیست افزود که «اگر منطقه امن باشد، همه کشورهای منطقه از آن سود خواهند برد، ولی اگر امنیت منطقه خدشه‌دار شود، همه کشورهای این منطقه نیز نا‌امن و متضرر خواهند شد.»
(گفتگو با محمد جواد اكبرين و عليرضا نوري زاده ) ...

وی این مطلب را در دیدار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، موضوعاتی چون دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری و اختلاف شیعه و سنی نیز در این دیدار مطرح شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اهمیت امنیت در منطقه، به‌ویژه در منطقه خلیج فارس، از برخی کشورهای منطقه که به گفته او «متوجه اهمیت بالای امنیت در منطقه خلیج فارس نیستند» گلایه کرد و گفت: «متاسفانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نیز به ذهنیت این کشورها و متوجه نبودن آنها به اهمیت منطقه دامن می‌زنند.»

رضا قاسمی، دیپلمات پیشین ایرانی که مقیم لندن است، به این پرسش که «آیا می‌توان میان سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران و اسناد منتشر شده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس در خصوص مواضع شماری از رهبران کشورهای عربی علیه تهران ارتباطی قائل شد؟» پاسخ می‌دهد که «اصالت این اسناد محل تردید است».

وی می‌افزاید: واقعیت امر این است که کشورهای منطقه خلیج فارس، به‌خصوص سرزمین‌های جنوبی خلیج فارس از سیاست‌های هسته‌ای ایران نگرانند و این سیاست‌ها مقداری آنان را آشفته کرده است.

تصور این که شاید بشود به نحوی ایران را از تولید سلاح هسته‌ای منصرف کرد در میان‌شان وجود دارد. و شاید هم بدشان نیاید که قدرت‌های بزرگ یک شدت عملی نشان بدهند که ایران را متوقف کند. و این شدت عمل مسلما به سود مردم ایران نخواهد بود.

در کنار بحث امنیت در منطقه خلیج فارس، موضوع دیگری که در سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، موضوع وحدت میان شیعه و سنی در منطقه بود.

وی با تاکید بر این موضوع گفت: «برخی تلاش دارند تا فضای صمیمی میان شیعیان و اهل سنت منطقه را از بین ببرند و برخی اختلاف‌های عقیدتی شیعه و سنی را به یک اختلاف اجتماعی تبدیل کنند.»

آیت‌الله خامنه ای در ادامه از این که به گفته وی در هر دو طرف ماجرا افرادی متعصب و مزدور وجود دارند، اظهار تاسف کرد و گفت که این موضوع باید هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ امنیتی کنترل شود.

نظر محمدجواد اکبرین، پژوهشگر دینی و روزنامه‌نگار در پاریس، را بشنویم که می‌گوید: «بحث اختلاف نظر میان شیعه و سنی، افق استراتژیک جهان اسلام است و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این مورد درست است، اما با توجه به زمان مطرح کردن این سخنان و شرایط سیاسی خاصی که منطقه گرفتار آن است، نیت خیری در این اظهارات مشاهده نمی‌شود و به اصطلاح به قول امام علی، سخن درستی است که مقصود باطلی را دنبال می‌کند.»

محمدجواد اکبرین: به گمان من، اگر ماجرای دادگاه رفیق حریری در پیش رو نبود و سیر طبیعی آن به سمت اختلاف میان شیعیان نزدیک به حزب‌الله و اهل سنت نزدیک به گروه سیاسی متبوع رفیق حریری پیش نمی‌رفت، این سخنان مطرح نمی‌شد.

به عبارتی من این سخنان را بیشتر حاصل یک ترس سیاسی می‌دانم تا یک تدبیر اندیشه‌ای و نظری.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این دیدار امیر قطر امنیت منطقه و همچنین وحدت شیعه و سنی را دو موضوع بسیار مهم خواند و در عین حال به اوضاع لبنان اشاره کرد و گفت که برخی به دنبال ایجاد فتنه جدید در لبنان هستند و قطر تلاش می‌کند با کمک کشورهای منطقه از این فتنه جلوگیری کند تا بر اساس مصلحت منطقه عمل شود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص اوضاع لبنان و احتمال صدور رای دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری گفت: «این دادگاه دادگاهی فرمایشی است و هر حکمی که بدهد مردود است.» او گفت که توطئه در لبنان به نتیجه نخواهد رسید.

علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی در لندن، با اشاره به این که رهبر جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سیاسی تاریخ زندگی‌اش را مرتکب شده می‌گوید:

علیرضا نوری‌زاده: آقای خامنه‌ای حکم صادر کرده، یعنی وقتی ایشان برمی‌گردد و صراحتا می‌گوید این دادگاه فرمایشی است و هر حکمی بدهد مردود است به منزله این است که جمهوری اسلامی به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد، در برابر تصمیمی که شورای امنیت گرفته حالت تمرد و عصیان به خود گرفته است.

حالا می‌بینیم در این مورد خاص آقای خامنه‌ای از تمام خطوط قرمز عبور کرده است. به اعتقاد من، نگرانی آقای خامنه‌ای بیشتر بر سر این است که اگر این ادعانامه منتشر بشود، طبیعتا حزب‌الله در معرض سوال قرار خواهد گرفت.

و وقتی حزب‌الله در معرض سوال قرار بگیرد حامیانش هم در معرض سوال قرار می‌گیرند. این است که آقای خامنه‌ای احتمالا احساس کرده که این دادگاه و ادعانامه می‌تواند مقدمه‌ای برای این باشد که نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، امیر قطر پس از دیدار با رهبر و رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه به دوحه بازگشت.

December 21, 2010 05:54 PM






advertise at nourizadeh . com