January 14, 2011

تظاهرکنندگان خواستار برکناری بن علی شدند

rfi_logo.png

2011-01-14T125241Z_949305936_GM1E71E1LPT01_RTRMADP_3_TUNISIA-PROTESTS.jpg

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
نا آرامی های تونس وارد ابعاد گسترده تری شده است. علیرغم سخنان دیروز زین العابدین بن علی رئیس جمهوری تونس و تلاش وی برای آرام ساختن مردم، امروز(جمعه) هزاران تن درخیابانهای اصلی تونس (پایتخت این کشور) طی تظاهرات گسترده ای خواستار برکناری وی شدند.بر خلاف روزهای گذشته، نیروهای انتظامی امروز با تظاهر کنندگان مقابله نکرده و عمدتاً در مسیر های تظاهرات غایب بودند ...علیرضا نوری زاده میگوید که تظاهرات با شورش جوانانی شروع شد که ...
Download file

نا آرامی های تونس وارد ابعاد گسترده تری شده است. علیرغم سخنان دیروز زین العابدین بن علی رئیس جمهوری تونس و تلاش وی برای آرام ساختن مردم، امروز(جمعه) هزاران تن درخیابانهای اصلی تونس (پایتخت این کشور) طی تظاهرات گسترده ای خواستار برکناری وی شدند.
تظاهر کنندگان ضمن خواندن سرود ملی این کشور، شعارهائی بشرح زیرمیدادند:"نه، به بن علی"، "جنبش، ادامه دارد"، درمیان صفوف تظاهر کنندگان وکلای دادگستری با پوشش سیاه بسیار چشمگیر بودند.
برخلاف روزهای گذشته، نیروهای انتظامی امروز با تظاهرکنندگان مقابله نکرده وعمدتاً درمسیرهای تظاهرات غایب بودند. با این وجود مردم تونس به آرامی راه پیمائی کردند و تاکنون هیچگونه حادثه خشونت آمیزی گزارش نشده است .امروز، همچنین تظاهرات مشابه ای در بسیاری از شهرهای تونس برگزارگردید که طی آن مردم برکناری بن علی رئیس جمهوری این کشور را خواستار شدند.
دیروز(پنجشنبه)، زین العابدین بن علی رئیس جمهوری تونس طی سخنانی که از رسانه های دولتی این کشور بطور گسترده پخش شد، ضمن قبول اشتباهات روزهای گذشته، تلاش نمود که مردم را به آرامی دعوت نماید. وی از در گیری نیروهای انتظامی با تظاهر کنندگان که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم گردید، اظهار تأسف نمود. وی اعلام نمود که قیمت نان وسایر مواد غذائی پایه را کاهش خواهد داد.رئیس جمهوری تونس همچنین اعلام نمود که برای انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال 2014 کاندیدا نخواهد بود.
یاد آور میشویم که نا آرامیها در این کشور در آغاز رنگ و بوی اقتصادی داشته و تظاهرات خیابانی جوانان در اعتراض به کمبود فرصت های شغلی و گرانی مواد غذائی بوده است. نا آرامی ها طی دو هفته گذشته تحول یافته و با اعلام حکومت نظامی ابعاد گسترده تری یافت . تظاهرات مردمی با پیش کشیدن فساد اداری موجود در رژیم و محدودیت آزادیهای اساسی، بتدریج رنگ سیاسی به خود گرفته است.
در باره رویداد های اخیر تونس و تحلیل کم وکیف تحولات آن در روزهای آینده گفتگوئی انجام داده ایم با علیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم انگلستان.

در باره رویداد های اخیر تونس و تحلیل کم وکیف تحولات آن در روزهای آینده گفتگوئی انجام داده ایم با علیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم انگلستان.

علیرضا نوری زاده میگوید که تظاهرات با شورش جوانانی شروع شد که از وضع اقتصادی تونس ناراحت بودند. این تظاهرات به سرعت رو به خشونت کشید و بسیاری از اماکن و ساختمان های اداری به آتش کشیده شد. بامداخله نیروهای انتظامی تعداد قابل توجهی از تظاهر کنندگان کشته و زخمی شدند و شرایط میرفت تا از کنترل خارج شود.اما در میانه این شورش، بتدریج جامعه مدنی تونس- روشنفکران، دانشگاهیان و دانشجویان – به میدان آمدند. در واقع آنها بسرعت متوجه شدند که اگر شورش در مسیر ی برود که آغاز شده، کشور به آتش کشیده خواهد شد.در این مرحله، با به میدان آمدن فعالان جامعه مدنی فرآیندهای ارتباطی با استفاده از سخنرانی ها، اینترنت، فیس بوک و تویتر ابعاد تازه و گسترده ای یافت. حاصل به میدان آمدن فعالان جامعه مدنی این بود که کسانی را که در خانه نشسته بودند و در حین آزردگی نگران بودند به خیابان کشید و جنبش مردمی بتدریج گسترده ترشده و رنگ سیاسی بخود گرفت...


January 14, 2011 09:16 PM






advertise at nourizadeh . com