July 10, 2011

خودنویس

نوری‌زاده: جلسه «پژوهشی» لندن «دربسته» بود؛ قرار نبود بحث‌ها عمومی شود

News_nourizadeh_418025626.jpg

گفتگوی نیک آهنگ کوثر با علیرضا نوری زاده

«مرکز مطالعات ایران وعرب» در هفته‌های پیشین، برگزار کننده کنفرانسی پشت درهای بسته بود که قرار نبود اخبار و مباحث آن
مطابق قاعده ای که در مراکزی مثل «چاتهام هاوس» رعایت میشود ، عمومی شود. علی‌رضا نوری‌زاده، مدیر این مرکز می‌گوید که برای برگزاری همایش دو روزه از هیچ دولت خارجی پولی دریافت نکرده و موضوع اصلی، بررسی عدم موفقیت جنبش سبز در مقایسه با جنبش‌های خاور میانه در «بهار عربی» بوده است...

گفتگو :Download file


برگزاری کنفرانسی دو روزه از سوی «مرکز مطالعات ایران و عرب» در روزهای گذشته، با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است. برخی منتقدان، برگزاری این همایش را تلاشی برای هماهنگ کردن اپوزیسیون خارج از کشور برای براندازی قلمداد کرده‌اند. از سویی برخی با تمرکز روی گفته‌های یکی از شرکت کنندگان که گفته می‌شود جدایی‌طلب بوده، منابع مالی کنفرانس را مشکوک خوانده‌اند. اما دکتر علی‌رضا نوری‌زاده در گفتگو با نیک آهنگ کوثر، این کنفرانس را پژوهشی خواند.

این در حالی است که العربیه به نقل از مدیر مرکز مطالعات ایران و عرب نوشته بود که «این کنفرانس برای بررسی اوضاع کشورهای منطقه وتاثیر آن بر ایران، ایجاد همبستگی بین مخالفان برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران و زمینه‌سازی برای تشکیل نظامی فراگیر با مشارکت همه قشرهای جامعه ایرانی تشکیل شده است.»

حضور تعدادی از روزنامه‌نگاران همچون نوشابه امیری و هوشنگ اسدی و احمد رافت باعث شده بود بسیاری انتظار پوشش خبری کامل‌تر این همایش را داشته باشند، اما بر اساس گفته نوری‌زاده، این روزنامه‌نگاران تنها به عنوان «ناظر» ارزیابی همایش می‌پرداخته‌اند. ریاست این گروه را هم احمد رافت بر عهده داشته است.

نوری‌زاده در گفتگو با خودنویس به شرح سابقه مرکز از سال‌ها قبل پرداخت که از دو سال پیش مدیر آن است. او گفت که این مرکز نشریه‌ای منتشر می‌کند که در جهان عرب معتبر است و قیمتی بالا دارد و اشتراکش ۱۵۰ دلار است که هزینه‌های دفتر از محل فروش این نشریه تامین می‌شود. همچنین گزارش‌هایی که این دفتر منتشر می‌کند از سوی مراکز مختلف خریداری می‌شود. نوری‌زاده تاکید کرد که مرکز از هیچ دولت خارجی پولی دریافت نمی‌کند.

نوری‌زاده در باره کنفرانس‌های پیشین گفت که کنفرانس‌های «دربسته» به زبان عربی بوده یا انگلیسی، و تعدادی از محققان عرب می‌آمده‌اند و در باره ایران به بحث و گفتگو می‌پرداخته‌اند و نتیجه این کنفرانس‌ها به شکل یک جزوه منتشر می‌کرده است.

مدیر «مرکز مطالعات ایران وعرب» گفت که امسال با توجه به رخداد مهمی مثل «بهار عربی» و همچنین توقف جنبش سبز، موضوع کنفرانس به این سمت رفت که مجموعه نقطه نظرات جامعه سیاسی ایران در مورد تحولات جامعه عرب و اینکه چرا جنبش در ایران موفق نشد را در جلسه‌ای پشت درهای بسته بر اساس قانون «چاتهام هاوس» برگزار کنیم که شرکت کنندگان تنها می‌توانستند در بیرون از کنفرانس نظرات خودشان را بگویند. کنفرانسی که ۵۰ نفر شرکت کننده داشت و ۳۰ نفر از خارج آمده بودند. نوری‌زاده گفت که قرار بود بحث‌های کارشناسی بر همین اساس به بیرون درز نکند. چون وقتی قابل انتشار شد، سر و صدا ایجاد می‌کند و هدف، آموختن و بحث کردن بوده است. ما حصل همایش هم قرار بوده به شکل جزوه سه زبانه منتشر و در اختیار مراکز علمی گذاشته شود.

نوری‌زاده همچنین در باره کمیته روزنامه‌نگاران ناظر به همایش گفت که این گروه به نکات باریک‌تر از مویی توجه داشته که ممکن است بسیاری متوجه آنها نشده باسند.

نوری‌زاده همچنین گفت که جلسه به این دلیل باز نبوده که هدف سیاسی‌ای پشت آن نبوده است. چون این جلسه «دردشناسی» بوده و افراد مختلف دیدگاه‌های خود را در این باره که چرا عرب‌ها موفق شده‌اند و ایرانی‌ها نشده‌اند را مطرح کرده‌اند یا آیا عرب‌ها واقعا موفق شده‌اند و ...اگر در پایان جلسه دستورالعملی برای رسیدن به هدف بود، باید جلوی دوربین انجام می‌شد.

نوری‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا حساسیت‌ها روی این کنفرانس ربطی به کنفرانس پاریس و همچنین ماجرای سردار مدحی دارد، تاکید کرد که این کنفرانس با ماجرای مدحی و کنفرانس پاریس کاملا بی‌ارتباط است.

با این حال، سخنان امروز نوری‌زاده با صحبت‌هایی که «العربیه» از او نقل شده اندکی متفاوت است. این روزنامه‌نگار سرشناس در گفتگو با «العربیه» به «ایجاد همبستگی بین مخالفان برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران و زمینه‌سازی برای تشکیل نظامی فراگیر با مشارکت همه قشرهای جامعه ایرانی» در کنفرانس لندن اشاره کرده که بحث را از پژوهشی بودن این همایش فراتر می‌برد،.

نوری‌زاده در پایان گفتگو با خودنویس، گفت که از این کنفرانس برای خود لباسی ندوخته و نمی‌خواهد دبیر کل جایی شود و یا جبهه‌ای درست کند. او گفت که از فضایی که ایجاد شده (میان اعضای اپوزیسیون) بسیار خوشحال شده و از دوستی نقل کرد که رژیم جمهوری اسلامی از دو کنفرانس واکنش نشان داده، یکی کنفرانس برلین که نگران بود دیوار میان خارج و داخل فرو برزید، و یکی این کنفرانس که دیوار میان اپوزیسیون فرو می‌ریخته.

گفتگوی کامل نیک آهنگ کوثر با علیرضا نوری‌زاده را می‌توانید در بخش پادکست خودنویس بشنوید.

July 10, 2011 07:39 PM






advertise at nourizadeh . com