August 07, 2011

بيانيه اعلام موجوديت و فراخوان انجمن بين‌المللی روزنامه‌نگاران ايرانی

انجمن بين‌المللی روزنامه‌نگاران ايرانی؛ در آستانه سالروز انقلاب مشروطيت؛ فعاليت رسمی خود را آغاز می‌کند.
تشکيل انجمنی برای گردهم آئی روزنامه‌نويسان ايرانی با هر انديشه و اعتقاد و سليقه، برخاسته از نياز روز جامعه ايران است که اکنون در سراسر جهان پراکنده‌اند.
هيات موسس انجمن بين‌المللی روزنامه‌نگاران ايرانی (که تا زمان برگزاری نخستين مجمع عمومی وظيفه شورای دبيران موقت را هم بعهده دارد)؛ ترکيبی از چند نسل روزنامه نويسان ايرانی است. روزنامه‌نگارانی که از نحله‌های فکری متفاوت و افق‌های سياسی – اجتماعی ناهمگون می‌آيند و برپائی انجمن را ادامه تلاش روزنامه‌نويسان ايران برای داشتن نهادی مدنی و مستقل می‌دانند...

سنديکای نويسندگان و خبرنگاران مطبوعات ايران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايرانی دو نهاد مدنی شکل گرفته توسط روزنامه‌نگاران ايرانی در دو دوره مختلف تاريخی‌اند که هر دو با بن‌بست استبداد روبرو شدند و راه فعاليت را بسته ديدند. اعضای هيات موسس انجمن بين المللی روزنامه‌نگاران ايرانی، که اکثريت قريب به اتفاق آنها عضو يکی ازاين دو نهاد و يا ديگر نهادهای بين‌المللی روزنامه‌نگاری هستند و يا بوده‌اند، با بزرگداشت همه تلاش‌های پيشين، سازماندهی جديدی را بر اساس شرايط نوين ضروری يافته‌اند. در شرايط کنونی، متاسفانه ميهن ما براساس بيانيه‌های متعدد سازمان گزارشگران بدون مرز به بزرگترين زندان روزنامه‌نويسان تبديل شده و چنانچه استناد کميته حفاظت از خبرنگاران حاکی است، بسياری از روزنامه‌نويسان ايرانی بندی استبداد هستند. استبدادی که سبب شده‌است تا جمع کثيری از روزنامه‌نگاران ايرانی کشور را ترک کنند و به فعاليت در نقاط مختلف جهان و در رسانه‌های گوناگون مشغول شوند. به اين جمع متکثر از نظر عقايد و نظريات و سليقه‌ها بايد روزنامه‌نگاران ايرانی الاصل را هم افزود که روز بروز حضور بيشتری در رسانه های غير فارسی زبان پيدا می‌کنند.
هيات موسس انجمن بين المللی روزنامه‌نگاران ايرانی با اين باور که همه روزنامه‌نگاران ايرانی با تمامی سلايق و علائق زير نام ايران و آزادی ايران و در متن حقوق بشر، قوانين مدنی و اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به هم می‌رسند، از يک سال پيش فعاليت خودرا برای تشکيل انجمن آغاز کرد.
اکنون، پايه های تشکيلاتی انجمن ريخته شده، تدابير برای نامزدی آن درانجمن بين المللی روزنامه‌نگاران به ثمر نشسته، و نسخه پيشنهادی اساسنامه و فرم درخواست عضويت آماده شده‌است.
هيات موسس برخود فرض می داند از فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران، سنديکای روزنامه نگاران ايتاليا، سنديکای روزنامه نگاران دانمارک، سازمان گزارشگران بدون مرز، خانم گلنوش نيک نژاد و آقای اميد حبيی نيا برای همکاری در شکل گيری انجمن سپاسگزاری کند.
هيات موسس با احترام به همه جانباختگان راه آزادی بيان و قلم در ايران و به ياد بلندروزنامه‌نويسان دربند، از همه اهالی رسانه‌های ايرانی دعوت می‌کند به انجمن خود بپوندند.
هيئت موسس موقت انجمن بين المللی روزنامه نگاران ايرانی:
نوشابه اميری (رئيس)
عليرضا نوری زاده (نايب رئيس)
احمد رافت (خزانه دار)
نيک آهنگ کوثر (بازرس)
هوشنگ اسدی
کامبيز فروهر
روزبه امير ابراهيمی


August 7, 2011 03:31 PM






advertise at nourizadeh . com