September 30, 2011

راديو فرانسه

rfi_logo.png

بن بست در شورای امنیت و دو دستگی در اپوزیسیون سوریه
2011-08-21T200735Z_468632169_GM1E78M0BLC01_RTRMADP_3_TURKEY-SYRIA-ASSAD_0.jpg

نوشتۀ فواد روستائی
روسیه به هیچ وجه حاضر نیست به قطعنامه ای رأی دهد که در آن از اعمال تحریم و مجازات سخنی در میان باشد. روسیه خواهان قطعنامه ای است که در آن توسل به خشونت از هر دو طرف محکوم شده باشد.( گفتگو با عليرضا نوري زاده )

Download file

مخالفان رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، که در داخل این کشور فعالیت می کنند و در اواسط ماه جاری در دمشق همایشی برپا کردند، قصد ندارند به "شورای ملی سوریه"، تشکل فعالان اپوزیسیون خارج از کشور که در استانبول اعلام موجودیت کرده است، بپیوندند.
"میشل کیلو" ، نویسندۀ سوری و یکی از فعالان اپوزیسیون در داخل سوریه، امروز (پنجشنبه) در گفتگوئی با خبرگزاری فرانسه ضمن اعلام این مطلب گفت آن دسته از مخالفان رژیم سوریه که در استانبول شورای ملی سوریه را تشکیل داده اند با مداخلۀ خارجی برای حل بحران کنونی مخالفتی ندارند حال آن که اپوزیسیون داخل کشور مخالف چنین مداخله ای است.
"میشل کیلو" که ٧١ سال دارد یکی از چهره های برجستۀ اپوزیسیون سوریه از سال ١٩٦٣،تاریخ به قدرت رسیدن حزب بعث در سوریه، به این سوست.
"میشل کیلو" گفت تن در دادن به مداخلۀ خارجی موجب خواهد شد سوریه به جای تبدیل شدن به یک کشور مستقل و آزاد به یک کشور طرفدار آمریکا تبدیل شود.
همزمان با انتشار گفتگوی میشل کیلو با خبرگزاری فرانسه، "شورای ملی سوریه" امروز در استانبول در پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از این نشست بحث و تبادل نظر در مورد ترکیب نهادهای رهبری این شوراست.
به گفتۀ سخنگوی این شورا، در نشست امروز استانبول اعضای اخوان المسلمین سوریه، گروه موسوم به "بیانیۀ دمشق"، تشکل های کرد سوریه، شخصیت های مستقل و نهاد "هماهنگی کمیته های داخل کشور" شرکت دارند.
به موازات فعالیت های اپوزیسیون سوریه در داخل و خارج از این کشور، مقامات دولت دمشق نیز به نوبۀ خود ضمن ادامۀ سرکوب شدید مردم به فعالیت های تبلیغاتی نیز ادامه داده و امروز آمریکا را به تحریک مردم به اقدام به خشونت علیه ارتش سوریه متهم کردند.
دولت سوریه در عین حال تهدید کرد که به هرگونه مداخله ای در امور داخلی خود پاسخ خواهد داد.
وزارت امورخارجۀ سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد اظهارات اخیر مقامات دولت آمریکا به خوبی نشان می دهد که واشنگتن مردم سوریه را علیه ارتش این کشور تحریک می کند.
مقامت سوری ادعا می کنند که ٧٠٠ تن از افراد نیروهای دولتی به وسیلۀ گروه های مسلح کشته شده اند.
منابع حقوق بشری در سوریه از کشته شدن نزدیک به ٣٠٠٠ نفر از مردم معترض به وسیلۀ نیروهای امنیتی خبر داده اند.
در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست دیشب (چهارشنبه شب) خود نتوانست در مورد قطعنامه ای در ارتباط با سوریه به توافق برسد.
کشورهای اروپائی در روز سه شنبه پیش نویس قطعنامۀ جدیدی را در مورد سوریه تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کردند که در آن به جای درخواست اعمال مجازات های فوری علیه سوریه، تهدید این کشور به اعمال این مجازات ها در صورت ادامۀ سرکوب درخواست شده بود.
هدف انگلیس، فرانسه، آلمان و پرتغال که این پیش نویس را تهیه کرده بودند اجتناب از عملی شدن تهدید روسیه و چین مبنی بر وتوی قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل بود.
کشورهای غربی با این پیش نویس نیز نتوانستند موافقت مسکو را جلب کنند چرا که روسیه به هیچ وجه حاضر نیست به قطعنامه ای رأی دهد که در آن از اعمال تحریم و مجازات سخنی در میان باشد.
روسیه خواهان قطعنامه ای است که در آن توسل به خشونت از هر دو طرف محکوم شده باشد.

September 30, 2011 11:29 AM






advertise at nourizadeh . com