December 01, 2011

راديو فرانسه

Radio_France_Farsi_1.jpg

2011-11-29T215615Z_1897530731_GM1E7BU0GMV01_RTRMADP_3_EGYPT-ELECTION.jpg

مرحله اول انتخابات مصر پايان يافت

گفتگو با عليرضا نوري زاده
رحمت قاسمبگلو
مکانیسم رأی گیری دراولین انتخابات پس ازسرنگونی رژیم قبلی به این صورت است که بیست هفت منطقه فرمانداری های این کشور هشتاد میلیونی به سه بخش انتخاباتی تقسیم شده است که هربخش به مرورزمان انتخابات دردو مرحله صورت می گیرد.
اولین مرحله اخذ رأی درروزهای دوشنبه و سه شنبه در٩ منطقۀ انتخاباتی صورت گرفت که از آن جمله بود دو شهربزرگ اسکندریه و قاهره. مراحل بعدی انتخابات که دو باردرهرمنطقه صورت می پذیرد، قرار است تا یازدهم ماه ژانویه ادامه یابد.
روزنامه های امروزقاهره نشانه های پیروزی اسلامیون را درصدراخباروگزارش های خود قرار داده اند. دراین حال گزارش ها حاکی است که بامداد امروزنیز خشونت ها درمیدان التحریر میان جوانان و نیروهای مسلح مصری ادامه یافت که طی آن ٧٩ نفر زخمی شدند.
پارلمان مصرکه به آن "مجمع خلق مصر" گفته می شود دارای چهارصد و نود وهشت کرسی است و نمایندگان این مجلس برای یک دوره پنچ ساله انتخاب می شوند. طبق قانون اساسی کنونی، رئیس جمهوری حق انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید را درهرزمانی دارد.
یک دوم شمارنمایندگان مجلس به کشاورزان و کارگران تعلق دارد، از این رودرهمه مناطق انتخاباتی از نامزدان این دو صنف وارد مبارزات انتخاباتی گردیده اند.

Download file

December 1, 2011 12:10 PM






advertise at nourizadeh . com