December 30, 2011

راديو فرانسه

Radio_France_Farsi_1.jpg
ناظران اتحادیۀ عرب برای بازدید از ویرانه های شهر "حمص" وارد این شهرشدند
tag_reuters_26.jpg

گفتگوي لادن فيروز بخت با علی رضا نوری زاده، روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و عرب در لندن .
دکتر علی رضا نوری زاده، روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و عرب در لندن در خصوص وظایف ناظران اتحادیه عرب، به رادیوی بین المللی فرانسه گفت: این بستگی دارد که این وظایف را از زبان چه گروهی بشنویم، اگر از زبان دبیر کل اتحادیه عرب و معاونش آقای بن حلّی باشد، می گویند که این هیئت وظیفه اش این است که به سوریه برود و در آنجا نظارت کند که هیچ نیروی مسلح نظامی در خیابانها نباشد و مردم آزادانه در خیابانها بتوانند ابراز نظر کنند، دسترسی به همه جا داشته باشند و هر لحظه که اراده کنند، بتوانند بدون اطلاع قبلی به هر کجا بروند و فقط ناظران امنیتی سوریه آنها را، برای تامین امنیت، همراهی نمایند، مطبوعات و رادیو و تلویزیونها بتوانند آزادانه فعالیت کنند و گزارشها را پوشش دهند و ...
Download file

با هر کسی که علاقمند بودند بتوانند صحبت کنند، اما نوع برداشتی که سوریها دارند بکلی متفاوت است. آنها می خواهند که از این هیئت استفاده کنند برای اینکه پرونده خونین خود را پاک کنند و یا سبک تر کنند. بنابراین همین امروز، وقتی که هیئت تصمیم می گیرد که به محل رویاروئی ها و درگیریها برود، در میدان «خالدیه» در شهر حمص، جمعیت عظیمی از مردم جمع می شوند و به گفته شاهدان حتی تا دقایقی قبل از ورود هیئت نیروهای سوری به بمباران منطقه و دستگیری مردم و کشتن آنها ادامه می دادند.

این تحلیلگر سیاسی، در پاسخ به این پرسش که در نهایت این امکان به ناظران اتحادیه عرب داده خواهد شد تا مطابق با طرح، ماموریت خودشان را انجام دهد، گفت: دولت سوریه موظف است تا دست کم این امکان را فراهم آورد که ناظران سیاسی بتوانند به محل برگزاری تظاهرات بروند و تظاهرات را مشاهده کنند. هر لحظه به جمعیت حاضر در میدان خالدیه اضافه می شود، این بدان معناست که به محض اینکه مردم نخستین نشانه ها از عقب نشینی دولت را مشاهده کردند که مجبور شد ناظران را به شهر راه دهد، بلافاصله به میدان خالدیه آمدند، تا جائیکه برپایه گزارشهای رسانه های عرب زبان هر لحظه به وسعت تظاهرات افزوده می شود. مطابق گفته های برخی از مخالفان رژیم بشار اسد، این وضعیت در نقاط دیگر نیز تکرار می شود، چون این هیئت سه قسمت شده است : یک قسمت به «ادلب» رفته است و یک گروه نیز به «درعا»، جائی که تظاهرات 9 ماه پیش از آنجا آغاز شد. بنابراین شرایط اکنون به گونه ای است که دولت سوریه در یک وضع ویژه ای قرار گرفته است، اگر مخالفت کند، اتحادیه عرب گفته است به محض اینکه نقضی در عهد دولت سوریه ببیند، پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل محول خواهد کرد.

دکتر علی رضا نوری زاده در خصوص واکنش اپوزیسیون به حضور گروه ناظران اتحادیه عرب در سوریه خاطرنشان کرد: در ابتدا اپوزیسیون از این مسئله استقبال کرد، البته با وجود بدبینی برخی افراد، در ابتدا اپوزیسیون در مجموع موافق بود و آن را یک نشانه پیشرفت می دانست و معتقد بودند که نشان دهنده آن است که رژیم عقب نشینی کرده است. ولی این تعلل اتحادیه عرب، باعث شد که دست کم 400 تن کشته شوند و این است که مردم سوریه در داخل این طرح را «طرح خودکشی» نامگذاری کرده بودند. از آن زمان به بعد بود که مواضع اپوزیسیون تغییر کرد و از جمله «شورای ملی» به شدت این طرح را مورد انتقاد قرار دادند.

December 30, 2011 08:21 PM






advertise at nourizadeh . com