January 10, 2012

راديو فرانسه

Radio_France_Farsi_1.jpg

بشار اسد قدرتهای خارجی و منطقه را به «توطئه و بی ثبات کردن سوریه» متهم کرد

2_SYRIA_0.jpg

علی رضا نوری زاده-روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران وعرب در لندن

رئیس جمهوری سوریه که این سخنان را در دانشگاه دمشق ایراد می کرد، تاکید کرد این کشور با «توطئه خارجی» روبرو است. وی همچنین کشورهای عربی را که علیه رژیم بشار اسد اعلام موضع کرده اند، به توطئه گری علیه سوریه متهم کرد و متذکر شد که این کشورها طی سالهای گذشته همواره علیه سوریه موضع گرفته اند.
در این سخنرانی که بطور زنده از تلویزیون رسمی سوریه پخش شد، بشار اسد ضمن تاکید بر انجام اصلاحات در کشور، وعده داد به محض پایان کار، قانون اساسی جدید به همه پرسی گذارده خواهد شد.
رئیس جمهوری سوریه، باردیگر تاکید کرد که هیچ دستوری برای کشتن مخالفان خود به نیروهای امنیتی صادر نکرده است و متذکر شد در هیچ کدام از سطوح دولت دستور شلیک به مردم داده نشده است.
این چهارمین سخنرانی بشار اسد از زمان آغاز اعتراضات مردمی در سوریه و نخستین سخنرانی از زمان پذیرش طرح صلح اتحادیه عرب است.
مخالفان رژیم بشار اسد، روز گذشته، گزارش ناظران اتحادیه عرب را مورد انتقاد قرار داد و آن را "گامی به عقب در راستای تلاشهای این اتحادیه که در عین حال منعکس کننده واقعیتها نیست" ارزیابی کرد.
شورای ملی سوریه همچنین خواستار ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد و ایجاد منطقه شد.
سوریه از نیمه ماه مارس ٢۰۱۱ با موجی از اعتراضات و مخالفتها نسبت به رژیم کنونی این کشور روبرو بوده است. براساس آمار سازمان ملل متحد دست کم ۵۰۰۰ نفر تاکنون به دست نیروهای حکومتی و امنیتی این کشور کشته شده اند.
سه شنبه ۱۰/۰۱/۲۰۱۲

Download file

علی رضا نوری زاده، روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و عرب در لندن در گفتگو با رادیوی بین المللی فرانسه، سخنان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به سخنانی همانند سخنان معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی تشبیه می کند، همان صحبتهائی که اظهار می کرد کوچه به کوچه و خانه به خانه مخالفان را نابود می کنیم. بشار اسد در حالیکه نیمی از سخنانش را به آشتی و صلح و برگزاری همه پرسی گذراند، در نیمه دیگر همان سخنانی بود که هشت ماه پیش، در آستانه دومین ماه این جنبش مشاهده کردیم. یعنی اپوزیسیون را دوباره به تروریسم وصل کردن هزارن سوری را که در خیابانها فریاد می زنند که «ملت سرنگونی نظام را می خواهند»، متهم کرد که تروریست هستند و با القاعده ارتباط دارند و باز همانند همه رژیمهای سرکوبگر انگشت به سوی خارجی کشید، خارجی که این بار از دید بشار اسد، آنچنان هم خارجی نیستند، همچون قطر، عربستان سعودی یا بعضی از دولتهای عربی که بطور لفظی آنها را متهم می کرد که آتش بیار معرکه اند، اینها همان برادران عربی هستند که تا چندی پیش از رژیم او حمایت می کردند به ویژه قطر، متهم کردن رسانه ها به «آتش بیار معرکه»، اینها ابزاری هستند که تمامی رژیمهای سرکوبگر در رویاروئی با بحرانهائی که مشروعیت آنها را به زیر سوال می برد به آن متوسل می شوند.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، سخنان امروز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را نشانه ضعف و یاس مطلق او ارزیابی می کند و خاطرنشان می کند که آنچه که بشار اسد امروز اعلام کرد نویدبخش یک آینده ی روشن برای مردم سوریه نبود، بلکه نشان داد که اولأ بشار، خودش آلتی در دست این نظام سرکوبگر است که از او استفاده می کنند و اقتدار به آن معنائی که پدرش از آن برخوردار بود را ندارد و موظف است که یک سلسله مطالبی را که آنها به او دیکته می کنند، اجرا نماید. علی رضا نوری زاده همچنین معتقد است که بشار اسد صدای انقلاب سوریه را هنوز نشنیده است.
این تحلیلگر سیاسی، با توجه به متهم کردن کشورهای عربی به «دخالت خصمانه» در امور داخلی سوریه، می گوید که بشار اسد و حکومتش بر این باورند که از جایگاه پیشین در برابر سعودیها برخوردار نیستند، چرا که آنها پیش از این از متحدان رژیم سوریه بودند و سوریه از کمکهای مادی آنان برخوردار بود؛ پس از قتل رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، سعودیها به سوریه پشت کردند و روابط میان دو کشور به تیرگی گرائید، اما به مرور روابط میان سوریه و سعودیها ترمیم شد. اما سعودیها حتی پیش از شروع جنبش معترضان در سوریه با مخالفان تماس گرفتند و امکانات رسانه ای در اختیار آنان قرار دادند. بدین سبب است که بشار اسد معتقد است که اگر سوریها می خواستند قادر بودند تا به این تحولات خاتمه دهند.
به گفته این تحلیلگر سیاسی، بشار اسد، اپوزیسیونی را که در خارج کشور است و به مرور انسجام بیشتری به خود می گیرد را به رسمیت نمی شناسد و آنها را عوامل استعمار و دولتهای غربی می داند. اپوزیسیون سوریه در عین حال در واکنش به سخنان امروز بشار اسد، این سخنان را توهین به مردم سوریه می داند و بیش از هرزمان خواستار انتقال پرونده سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد است و از اتحادیه عرب نیز امروز بطور رسمی خواسته اند تا پرونده سوریه را به شورای امنیت ارجاع دهد. کسی دیگر وعده های بشار را قبول ندارد؛ وعده به انجام همه پرسی، همه پرسی که حکومت کنونی سوریه برگزار نماید، از همان نوعی خواهد بود که سایر رژیمهای دیکتاتوری برگزار می کنند و همیشه نتیجه بالاتر از ٩٩ درصد آن به نفع این رژیمها است. این درحالیست که اپوزیسیون معتقد است که هرگونه مذاکره با رژیم باید برسر انتقال قدرت و رفتن بشار اسد صورت گیرد و نه تنها انجام مذاکره بر سر تشکیل دولت ائتلافی.

January 10, 2012 10:28 PM






advertise at nourizadeh . com