May 17, 2012

رادیو فرانسه

Radio_France_Farsi_1.jpg

هشدار ایران به عربستان سعودی و بحرین

aks.jpg
نوشتۀ فواد روستائی
به گفتۀ سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، هرگونه طرح و مداخلۀ خارجی در بحرین بدون توجه و احترام به رأی و خواست مردم این کشور به عمیق تر شدن زخم های موجود منجر خواهد شد. وزیر امورخارجۀ عربستان سعودی، در روز دوشنبه ایران را از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر بر حذر داشته و گفته بود این مناسبات و وحدت دو کشور هیچ ارتباطی به تهران ندارد.

گفتگو با علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار مقیم لندن

Download file

جمهوری اسلامی ایران بی اعتنا به هشدارهای عربستان سعودی که تهران را از مداخله در مناسبات کشورهای عرب از جمله عربستان و بحرین بر حذر داشته بود اعلام کرد طرح ریاض برای اتحاد میان عربستان و بحرین جز تشدید بحران در بحرین ثمری نخواهد داشت.

رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه ای که دیروز (سه شنبه) در رسانه های ایران منتشر شد اعلام کرد که هرگونه طرح و مداخلۀ خارجی در بحرین بدون توجه و احترام به رأی و خواست مردم این کشور به عمیق تر شدن زخم های موجود منجر خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است که هر گونه راه حل بحران بحرین باید مبتنی بر بذل توجه به مطالبات مردم و برآورده کردن خواست های مشروع و قانونی آنان باشد.

وزارت امورخارجۀ ایران در این بیانیه افزود، به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران قدرت واقعی در کشورهای منطقه به دولت هائی تعلق دارد که از پشتیبانی ملت های خود برخوردارند.

شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امورخارجۀ عربستان سعودی، در روز دوشنبه ایران را از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و در مناسبات عربستان و بحرین برحذر داشته و گفته بود این مناسبات و وحدت دو کشور هیچ ارتباطی به تهران ندارد.

وزیر امورخارجۀ عربستان در واکنش به بیانیۀ شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران که ضمن محکوم کردن طرح عربستان اعلام کرده بودند این طرح موجب تقویت مقاومت مردم بحرین در قبال اشغالگران خواهد شد، بیانیه را یک تهدید از سوی تهران و غیر قابل قبول خوانده بود.

وزارت امورخارجۀ بحرین نیز به نوبۀ خود دیروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه را احضار کرد و به اظهار نظرهای مقامات ایرانی در مورد روابط بحرین و عربستان و بویژه سخنان علی لاریجانی- رئیس مجلس شورای اسلامی، و حسین علی شهریاری- یکی از نمایندگان این مجلس، در این ارتباط اعتراض کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده ای که خواستار اقدام جدی مسئولان در خصوص طرح عربستان برای وحدت با بحرین شد گفته بود بحرین لقمه‌ای نیست که به سادگی از حلقوم کسی پائین برود و استفاده اش را ببرند.

وزارت امورخارجۀ بحرین در یادداشت اعتراضی که تسلیم سفیر ایران کرد خواستار آن شد که مقامات ایران از تکرار چنین اظهار نظرهائی خودداری کنند.

May 17, 2012 09:41 AM






advertise at nourizadeh . com