June 20, 2012

راديو فرانسه

Radio_France_Farsi_1.jpg

گسترش اختیارات شورای عالی نظامی
2012-06-16T174233Z_461468968_GM2E86H042601_RTRMADP_3_EGYPT-ELECTION_0.jpg

رحمت قاسم بیگلو
در مصرهواداران محمد مُرسی، کاندیدای اخوان المسلمین، اعلام می کنند که وی برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بوده و به زودی با اعلام رسمی پیروزی وی، اسلامیون، متشکل ازسلفی ها و اخوان المسلمین اداره امور مصررا دردست خواهند گرفت.

گفت و گو با علیرضا نوری زاده، مدیر مرکز مطالعات جهان عرب در لندن
Download file

دراین حال به نظرنمی رسد که ارتش قدرتمند مصربه آسانی حاضرباشد ازصحنه خارج شود.
شورای عالی نظامی مصراعلام کرده است که به محض اعلام نتایج انتخابات اداره کشوررا به غیرنظامیان خواهد سپرد، ولی ساعاتی پیش از این بیانیه رسمی فرماندهان عضو شورای عالی نظامی بیانیه ای را درمورد اختیارات ارتش در مصر نوین منتشرکردند که درآن همچنان موقعیت ارتش را به عنوان آخرین مرجع حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی تثبیت کرده اند.
درسند جدید منتشرشده ازسوی شورای عالی نظامی مصرتاکید شده است که " رئیس جمهوری آینده مصرهرکس که باشد، چه بخواهد و چه نخواهد، مدت محدودی درقدرت خواهد بود."
بخش هائی از این سند درسایت خبری روزنامه پرتیراژ "الاهرام" انتشاریافته و درآن ازجمله تصریح شده است که " شورای عالی نظامی اعضاء خود را تعیین و عضویت آنها را تمدید می کند" همچنین " رئیس جمهوری حق ندارد بدون موافقت شورای عالی نظامی دستوری به نیروهای مسلح صادرنماید".

ازمحتوای سند مصوبه ارتش چنین برمی آید، که بعد ازاین در صورت بروز جنگ و شورش های داخلی این شورای عالی نظامی خواهد بود که درباره چگونگی استفاده از نیروهای مسلح تصمیم گیری خواهد کرد.
در این سند همچنین تصریح شده است که چنانچه مجلس موسسان مسئول تدوین قانون اساسی جدید مصر در مذاکرات خود با مانعی رو به رو شود و ادامه کارآن ممکن نگردد، شورای عالی نظامی حق خواهد داشت مجلس موسسانی جدید تشکیل دهد.

لازم به یادآوری است که طبق اعلام مقامات کمیته نظارت برانتخابات مصر، قرار است نتایج رسمی انتخابات روز پنجشنبه بیستم ژوئن اعلام گردد، ولی از روز دوشنبه دو نامزد حاضر درانتخابات هریک به نوبه خود اعلام می دارند که درانتخابات ریاست جمهوری مصر پیروز شده اند.
ساعاتی پس از اعلام پیروزی محمد مُرسی ازسوی دفتر وی درقاهره، سخنگوی احمد شفیق نامزد غیرمذهبیون و ملی گرایان مصر اعلام کرد که پیروزی احمد شفیق قطعی است و " جای شک و تردیدی درآن نیست".
سخنگوی احمد شفیق با ابراز "شگفتی" از اظهارات سخنگویان محمد مُرسی گفت این چنین اظهاراتی ربودن نتایج رای مردم است.


June 20, 2012 08:25 PM






advertise at nourizadeh . com