July 05, 2012

راديو فرانسه

Radio_France_Farsi_1.jpg

چشم‌انداز آینده سوریه در نشست مخالفان در قاهره

2012-07-02T123437Z_386241056_GM1E8721JEG01_RTRMADP_3_EGYPT-SYRIA.jpg

بزرگترین نشست مخالفان رژیم بشار اسد از روز دوشنبه (دوم جولای)، به دعوت اتحادیه عرب در قاهره آغاز به کار کرد. علیرضا نوری زاده، مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن در گفتگو با لادن فیروزبخت از راديو فرانسه نشست قاهره را مهمترین نشست پس از نشست ژنو ارزیابی کرد.

Download file

و در ادامه گفت: کنفرانس ژنو، بدون یک تصمیم گیری واضح و تنها با یک مقدار توافقاتی، که هر کسی به ظنّ خود آنها را تعبیر می کند، به پایان رسید؛ کوفی عنان به گونه‌ای و هیلاری کلینتون- وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، از شروع مرحلۀ بعد از اسد سخن گفت و سرگئی لاوروف- وزیر امور خارجه روسیه، متذکر شد که رفتن رئیس جمهوری سوریه- بشار اسد، بطور قطع مطرح نیست. به هرروی اپوزیسیون سوریه، بویژه شورای ملی، از نشست ژنو بسیار دلسرد و مأیوس شد و در صحبت‌هائی که از آغاز نشست قاهره تاکنون منتشر شده است، نگرانی و تأثر از اینکه جامعه بین المللی سوریه را تنها گذارده است، مشهود بود؛ در عین حال اختلافاتی که در بین برخی از گروه‌های سوریه وجود دارد، رقابتی که بین شورا و گروه‌های دیگر، همانند هیئت انقلاب سوریه وجود دارد و حملاتی که به یکدیگر می کنند در نشست قاهره نیز مطرح بود.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب می افزاید که شرکت کنندگان در این نشست مصمم هستند تا به یک توافق اصولی برای مرحله آخر براندازی دست یابند؛ سخنرانان در اظهارات خود جامعه جهانی را ملامت کردند و از آنان خواستند تا مطابق با فصل هفتم شورای امنیت به وضع سوریه رسیدگی شود، منطقه حائل مشخص شود و همینطور پشتیبانی خود را از ارتش آزاد سوریه اعلام کردند ولی ارتش آزاد نسبت به برخی اظهارات در این نشست اعتراض داشت.

علیرضا نوری زاده خاطر نشان کرد که این احتمال می رود که بیانیه پایانی در این نشست شامل پنج یا شش بند اصلی خواهد بود و تصریح خواهد کرد که مذاکره با اسد غیرممکن خواهد بود.

July 5, 2012 06:58 PM






advertise at nourizadeh . com