July 27, 2012

راديو فرانسه

rfi_logo.png

جدایی دو دیپلمات دیگر سوریه از رژیم بشار اسد

3954A68C-09FB-4787-8C53-FFB6534AFCE4_w443_r1.jpg

مصطفی خلجی

عبد اللطيف الدباغ، سفير سوريه در امارات متحده عربی چهارشنبه جدايی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرد يک روز پیش از آن، همسرعبدالطیف الدباغ، لمياء الحريری نماينده سوريه در قبرس، به صف مخالفان بشار اسد پيوسته بود. گفت و گو با علیرضا نوری زاده، تحلیلگر مسایل بین الملل

Download file


سفير سوريه در امارات متحده عربی به دليل اخراج سفرای سوريه از کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در محل ماموريت خود حضور نداشت.

عبدالطیف الدباغ و لمیاء حريری هم اکنون در قطر به سر می برند پيش‌تر نواف فارس سفير سوريه در عراق جدايی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرده بود.

ادامه درگیری ها در حلب

ارتش سوریه امروز، پنج شنبه در اطراف حلب متمرکز شد تا حمله گسترده ای را برای علیه مخالفان بشار اسد و بازپس گیری این شهر انجام دهد.
حدود یک هفته است که نیروهای دولتی سوریه با شبه نظامیان مخالف بشار اسد در این شهر بزرگ شمال سوریه درگیر هستند.
جنگ در این شهر، که یکی از مراکز مهم اقتصادی کشور سوریه نیز به شمار می آید، برای هر دو طرف درگیر در این کشور بسیار با اهمیت است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که کنترل برخی از محلات حلب به دست نیروهای مخالف بشار اسد افتاده است.
این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام امنیتی نوشته که نیروهای ویژه سوریه دیروز و امروز در حاشیه شرقی این شرق مستقر شده و منتظر رسیدن دیگر نیروها هستند تا حملاتی را برای بازپس گیری شهر در روزهای جمعه و شنبه آغاز کنند.

مخالفان در دمشق تظاهرات می کنند

همچنین در دمشق نیز، درگیرهای در محلات مختلف ادامه دارد؛ بر اساس آماری ناظران حقوق بشر سوریه اعلام کرده اند، در درگیرهای امروز، 18 نفر کشته شدند که از این میان 13 نفر غیرنظامی بوده اند.
اما این درگیری ها، نیروهای مخالف را از ادامه اعتراضات باز نداشته است.
مخالفان بشار اسد در فیس بوک اعلام کرده اند که روز جمعه، یعنی فردا، تظاهراتی را علیه حکومت به راه خواهند انداخت و در آن شعار جنگ برای آزادی ادامه دارد سرداده خواهد شد.
همچنین امروز خبرگزاری فرانسه از وقوع درگیری هایی در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در دمشق خبر داده است.

هشدار دبیرکل سازمان ملل

این در حالی است که امروز بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در حین بازدید از سربربیتسا در بوسنی جایی که سازمان ملل نتوانست جلو کشتار 1995 را بگیرد، قتل عام در سوریه را محکوم کرد و جامعه بین المللی را برای عدم حمایت از غیرنظامیان در سوریه مورد انتقاد قرار داد. بان کی مون دیروز نیز هشدار داده بود که سوریه به سمت یک جنگ داخلی می رود.

نگرانی ترکیه از حضور کردها در مناطقی از سوریه

همچنین امروز در ترکیه نخست وزیر این کشور دولت دمشق را متهم کرده که بخش هایی از مناطق شمالی سوریه را به نیروهای پ کا کا واگذار کرده است.
رجب طیب اردوغان گفت که ترکیه این حق را برای خود محفوظ می دارد که برای تعقیب این نیروهای کرد مخالف دولت ترکیه، وارد سوریه شود.

گشایش یک پرونده در ارتباط با سوریه در پاریس

در فرانسه نیز امروز، در پی شکایت دو سازمان فدراسیون بین المللی حقوق بشر و لیگ حقوق بشر، دادسرای پاریس پرونده ای را برای تحقیق و تفحص درباره فروش تجهیزات کنترل کننده اطلاعات به سوریه از سوی شرکت فرانسوی کسمس گشود.
بر این اساس، این شرکت متهم است که بارها تجهیزات الکترونیکی به سوریه فروخته تا رژیم این کشور با استفاده از آن مخالفان و روشنفکران را زیر نظر بگیرد.

اتهام روسیه به آمریکا

و در نهایت این که امروز روزنامه فیگارو چاپ پاریس خبر داده که سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا را متهم کرده که با محکوم نکردن حمله تروریستی به مسؤولان سوری در چند روز گذشته، به طور مستقیم تروریسم را در سوریه توجیه می کند.

July 27, 2012 07:16 PM






advertise at nourizadeh . com