August 14, 2012

راديو فرانسه

rfi_logo.png

اسرائیل، نگران از نتایج تصمیم محمد مرسی در برکناری سران نظامی مصر

436x328_7340_231892.jpg

محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، روز یک شنبه ١٢ اوت، ژنرال حسین طنطاوی، فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع و سرلشکر سامی عنان، رئیس ستاد نیروهای مسلح را بازنشسته کرد.(گفتگوي لادن فيروز بخت با علی رضا نوری زاده، روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن)...

Download file

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی مقامات سیاسی و رسانه ای اسرائیل، برکناری سران نظامی مصر را تصمیمی "نگران کننده" دانسته و در عین حال تصریح کرده اند: هنوز برای اظهار نظر و ارزیابی این اقدام زود است اما باید به دقت و با وسواس آنچه را که در مصر می گذرد، دنبال کنیم.

یک مقام دولت اسرائیل که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: برای برقراری امنیت در مرزهای میان اسرائیل و مصر و در صحرای سینا، همکاری نیروهای نظامی این کشور بیش از هر زمان ضروری است.
این مقام اسرائیلی در عین حال نتایج نظامی و سیاسی این "زمین لرزه" در مصر را نگران کننده ارزیابی کرده است.
نشریات مصر نیز، روز دوشنبه، اقدام محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر را اقدامی انقلابی ارزیابی کردند. روزنامه مستقل "الوطن"، در عنوان اصلی خود آورده است: اخوان بطور رسمی در قدرت قرار گرفتند. یک روزنامه نزدیک به شورای عالی نظامی مصر نیز نوشت: دیکتاتوری اخوان المسلمین.
محمد مرسی، اما گفته است که هدفش از اتخاذ این تصمیم "محدود کردن آزادیها " در مصر نیست، بلکه هدف خدمت به مردم مصر است. محمد مرسی همچنین طرح متمم قانون اساسی موقت، که در مواردی، از جمله تعیین فرماندهان نظامی، اختیارات رئیس جمهوری را محدود کرده بود، را لغو کرد. این طرح پیش از این توسط ستاد کل نیروهای مسلح تصویب شده بود.

در پی اعلام تصمیم رئیس جمهوری مصر، برخی گزارشها حکایت از حضور دوباره مردم در میدان تحریرو جشن و پایکوبی آنان دارد.

علی رضا نوری زاده، روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن، در گفتگو با رادیوی بین المللی فرانسه گفت: با وجوداینکه تصمیم محمد مرسی برای محافلی که رویدادهای مصر را دنبال می کنند، شگفتی آور و ناگهانی بود اما رئیس جمهوری مصر از فضائی که بعد از حمله به پاسگاه نظامی در مصر ایجاد شده بود، استفاده کرد و کاری را که مدتها قصد انجام آن را داشت، انجام داد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در عین حال معتقد است که بدون حمایت ایالات متحده آمریکا و بدون مذاکرات پشت پرده، اتخاذ این تصمیم عملی نبود و از آنجائیکه نظامیان با استناد به قدرتی که دارند در برابر این تصمیم واکنش نشان دهند و عدم واکنش نظامیان به این تصمیم نشاندهنده آن است که توافق پشت پرده ای صورت گرفته است.

علی رضا نوری زاده با اشاره به این مطلب که انتخابات پارلمانی مصر نزدیک است، متذکر شد که این انتخابات می تواند تکلیف تمام گروهها در مصر را روشن نماید؛ اگر باز اسلامیها و اخوان المسلمین بتوانند اکثریت را بدست آورند، می توان گفت که دست کم برای چهار سال آینده قدرت در اختیار آنان خواهد بود.

August 14, 2012 12:02 AM






advertise at nourizadeh . com