September 01, 2012

راديو فرانسه

rfi_logo.png

نگاهی به دستاوردهای شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها برای جمهوری اسلامی
tehran conference.jpg

شانزدهمین اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران با انتشار بیانیه ای به پایان رسید. شرکت کنندگان در بیانیه پایانی اجلاس متذکر شدند مبنای تلاشهای آنان دستیابی به جهانی توام با صلح، برابری، همکاری و رفاه برای ملتها است.
گفتگو با علیرضا نوری زاده
لادن فیروزبخت

Download file




شرکت کنندگان همچنین با تاکید مجدد بر دستاوردهای گذشته جنبش و ضمن تجدید عهد با اهداف آن، بر لزوم تعهد به «تلاش در جهت کمک سازنده برای افکندن طرحی نو در روابط بین المللی بر مبنای اصولی همچون همزیستی مسالمت آمیز، همکاری منصفانه بین ملت ها و حق برابر کشورها» تاکید کردند.

جمهوری اسلامی ایران از میزبانی اجلاس کشورهای غیرمتعهد بعنوان موفقیتی در برابر کشورهای غربی که سعی دارند تا این کشور را در جهان در انزوا قرار دهند، نام می برد.

خبرگزاری فرانسه در بررسی دستاوردهای این اجلاس تاکید می کند که برخی تحلیلگران مسائل سیاسی براین باورند به رغم تمامی تلاشهای جمهوری اسلامی، پرونده هسته ای ایران، مانعی برای درخشش مجدد این کشور در صحنه جهانی بود.

امروز شنبه، نشریات داخلی ایران، از این رخداد با عنوان «بزرگترین دستاورد تاریخ ایران» یاد کرده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون، نیز در بازگشت از تهران و در توقفی کوتاه در دبی، در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: از سفرش به تهران برای وارد آوردن فشار بیشتر برای رعایت حقوق بشر و شفاف سازی برنامه اتمی ایران بهره برده است.

بان کی مون تاکید کرد انتظار دارد شاهد واکنش های مثبتی از سوی تهران باشد.

سفر دبیر کل سازمان ملل متحد به تهران واکنشهای انتقاد آمیز آمریکا و اسرائیل را بدنبال داشت. اسرائیل سفر بان کی مون به تهران را «خطائی بزرگ» برشمرده بود.

September 1, 2012 11:07 PM






advertise at nourizadeh . com