September 21, 2012

راديو فردا

F228117C-8EF3-4C5C-B264-BE83D02A3EED_w308_r1.jpg

منظور فرمانده سپاه از «آنجا» کجا بود؟
jaf.bmp
آرش حسن‌نیا
همه چیز از یک نشست مطبوعاتی و این جملات محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروع شد که روز یکشنبه در میان خبرنگاران پرشمار داخلی و خارجی حاضر شده بود:
«نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شده است با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم و به خصوص مسلمان، حرکت‌هایی و اقداماتی انجام می‌داده است و به دلیل شرایط خاصی که در منطقه جنگی لبنان و سوریه وجود داشته است، تعدادی از نیروهای قدس در این مناطق حضور داشته‌اند. اما این به منزله حضور نظامی ما در آنجا نیست. و اگر بخواهیم مقایسه بکنیم میزان حضور و حمایت نظامی که مستقیما بسیاری از کشورهای منطقه- اعم از عربی و غیر عربی- انجام می‌دهند از گروه‌های معارض در سوریه، باید بگویم چنین اقدامی از سوی ایران صورت نمی‌گیرد. اما کمک فکری و مستشاری و انتقال تجربه برای دفاع از سوریه که به قول مقام معظم رهبری در حلقه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد و ایستادگی و مقاومت می‌کند، از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.»

علی رضا نوریزاده، کارشناس امور سیاسی خاورمیانه سابقه تاریخی حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهایش در لبنان را این گونه توضیح می‌دهد

Download file

واژه «آنجا» که فرمانده سپاه پاسداران برای اعلام خبر حضور سپاه قدس از آن استفاده کرد، در عمده رسانه‌های داخلی ، کشور سوریه تلقی شد.

اما خبرگزاری فارس و خبرنگاران خارجی حاضر در نشست مطبوعاتی سرتیپ جعفری، از واژه آنجا، دو کشور سوریه و لبنان را فهمیدند.

مشکل از همین جا شروع شد. حضور سپاه در سوریه اگر چه برای آنها که ایران را به دخالت در سوریه و تحولات آن متهم می‌کردند جدید نبود، اما شنیدنش از زبان فرمانده سپاه خبر بزرگی بود.

اما از آن مهمتر تسری دادن این حضور به کشور لبنان بود که خشم میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان را به دنبال داشت.

میشل سلیمان روز دوشنبه از مقام های جمهوری اسلامی خواست تا در مورد اعزام و حضور نیروهای سپاه پاسداران در لبنان رسما توضیح دهند.

علی رضا نوریزاده، کارشناس امور سیاسی خاورمیانه سابقه تاریخی حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهایش در لبنان را این گونه توضیح می‌دهد:


«جمهوری اسلامی بعد از اینکه قرارداد طائف بسته شد دو هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای نظامی را که در لبنان داشت به ناچار بیرون کشید ولی همیشه بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ تن از افراد سپاه در لبنان بوده‌اند برای آموزش دادن به حزب الله و نظارت بر سلاح‌های سنگین حزب الله. به ویژه واحد موشکی.و این نیروها در سال‌های اخیر تلاش کردند حضور کم رنگ‌تری داشته باشند. یک بار در جریان حمله حزب الله به غرب بیروت و برقرار کردن سلطه‌اش بر مراکز گروه چهاردهم مارس و همین طور هم تلویزیون المستقبل، افرادی از سپاه دیده شدند که همان زمان مورد اعتراض قرار گرفت. ولی بسیاری از این سپاهیان در لبنان ازدواج کردند، زبان عربی آموختند و تقریبا دیگر حضورشان یک حضور محلی شده است.»

اما آن طور که آقای نوریزاده می‌گوید، بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران در لبنان به زیان متحد استراتژیک جمهوری اسلامی در آن کشور، یعنی حزب الله تمام شده است.

در لبنان این سخنان بازتاب بسیار بدی داشت. یک سلاح بسیار قوی به دست گروه چهاردهم مارس داد تا علیه حزب الله به کار ببرد . بر علیه حضور نظامی جمهوری اسلامی در لبنان.

در ادامه پس لرزه‌های گفته‌های سرتیپ پاسدار محمد علی جعفری، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را بر آن داشت تا در واکنش به درخواست رئیس جمهوری لبنان، روز سه شنبه در میان خبرنگاران، سخنان فرمانده سپاه پاسداران را رفع و رجوع کند.

او در نشست هفتگی خود یک بار دیگر توضیح داد و تاکید کرد که ایران در سوریه حضور نظامی ندارد و البته آقای مهمانپرست، رسانه‌ها را به تحریف سخنان آقای محمد علی جعفری متهم کرد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، رسانه‌ها، سخنان فرمانده سپاه را گزینشی، نادرست و به گفته او با اهداف سیاسی منتشر کرده‌اند.

دیوار کوتاه رسانه‌ها و مترجم‌ها باز هم به یاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری

September 21, 2012 02:32 AM






advertise at nourizadeh . com