October 27, 2012

راديو فرانسه

rfi_logo.png

در حاشيه ديدار امير قطر از غزه
485147541.jpg

شيخ "حمد بن خليفه آل ثانی" امير قطر روز گذشته (سه شنبه، دوم آبان ماه) وارد نوار غزه شد. وی نخستين رهبر يک کشور خارجی است که از زمان تسلط جنبش حماس بر اين منطقه در پنج سال گذشته، به نوار غزه سفر کرده است..(گفتگوي دلبر توكلي با عليرضا نوري زاده )...

Download file

حماس که در انتخابات پارلمانی فلسطينی در ژانويه ۲۰۰۶ بر جنبش فتح غلبه کرده بود، يک سال پس از آن، برای خلع قدرت از فتح، در نبردهای خونين و چند هفته ای بيش از يکصد و بيست نفر از اعضای فتح را به قتل رساند و صدها نفر ديگر از آنان را زخمی کرد و دولت مستقل خود را تشکيل داد.

کودتای تابستان سال ۲۰۰۷ حماس، منجر به دو پاره شدن حکومت فلسطينی شد و در حالی که تشکيلات خودگردان به رهبری فتح تسلط بر در کرانه باختری را ادامه داد، حماس نيز عليرغم پشت سرگذاشتن نبرد دشوار ۲۲ روزه ای در برابر ارتش اسرائيل در ژانويه ۲۰۰۸، همچنان در قدرت ماند.

امير قطر در اين سال ها با اعطای حدود ۲۵۰ ميليون دلار کمک بلاعوض برای نوسازی باريکه غزه، بزرگترين سهم را در ميان کشورهای جهان در بهبود وضعيت اين منطقه داشته است.

از سوی دیگر، نام امير قطر در کنار سران عربستان سعودی و رهبران ترکيه در يکسال و نيمی که از بحران سوريه می گذرد، از سوی حکومت های سوريه و ايران به عنوان کسانی مطرح می شود که حامی معارضين سوری هستند.

امير قطر از فرودگاه بين المللی بندر مصری العريش و در حالی که از سوی مقامات رسمی مصر مورد استقبال قرار گرفت، همراه با يک هيات رسمی مصر، با عبور زمينی از گذرگاه " الرفح" وارد غزه شد.

اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس در غزه پيشتر ورود امير قطر به غزه را "روز ملی لغو حصر" اين باريکه را ناميده بود.

***
دکتر"علیرضا نوری زاده" روزنامه نگار و کارشناس جهان عرب و ایران، در گفت وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه در ارزیابی سفر امیر قطر به غزه می گوید:« در درجه اول به دلیل روابط نزدیکی که امیر قطر با اسرائیل دارد حصاری که دورغزه بود ومانع دسترسی مردم به احتیاجات اولیه شان می شد، به نوعی شکسته می شود.»

نوری زاده معتقد است که، موافقت اسرائیل و روابط نزدیک امیرقطر با "شیمعون پرز" انجام این سفر را عملی کرده است.
وی د رادامه گفت:« امیر قطر تعهد کرده بود که یک شهرک مسکونی با هزار خانه در استان "خان یونس" در غزه خواهد که ساخت طرح های اولیه این شهرک هم آماده شده بود و با این سفر انجام این پروژه کلید خورد.»

به گفته این روزنامه نگار وکارشناس جهان عرب وایران، مصری ها موافقت کردند که اجازه عبور تجهیزات برای ساختن این شهرک در نوارغزه را بدهند و به نوعی این امر موجب ترک برداشته شدن حصار غزه شده است.

نوری زاده در خصوص روابط حماس و ایران گفت:« حماس رابطه اش را با سوریه و جمهوری اسلامی به حداقل رسانده است، حماس در یک زمانی که درتنگنا قرار گرفته بود و چاره ای جز این که دستش را جلوی آقای خامنه ای دراز کند نداشت، اما امروز که امیر قطر با سخاوتمندی میلیون ها دلار درغزه سرمایه گذاری می کند و موجب مشروع تر کردن موقعیت حماس می شود، دیگر نیازی به ایران ندارند.»

او در ادامه خاطر نشان کرد:« حماس از سر میل و اراده و اعتقاد به سراغ جمهوری اسلامی نرفت بلکه این اقدام، تنها فرصت طلبی بود برای گرفتن پول از ایران و جمهوری اسلامی در دومورد "قاهره" و "مکه" درست هنگامی که همه فکر می کردند وحدت فلسطینی ها بین "حماس" و "فتح" در حال شکل گیری است ایران با دادن پول به "حماس" مانع از وحدت فلسطینی ها شد.»

October 27, 2012 09:44 AM






advertise at nourizadeh . com