November 09, 2012

راديو فرانسه

rfi_logo.png

ایران منتظر تحقق وعده‌های اوباما است !
2010-11-02T090910Z_640245244_GM1E6B21BLC01_RTRMADP_3_IRAN.jpg

رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایرانسخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا گفت: افکار عمومی در جهان اسلام و خاورمیانه همچنان منتظر تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور آمریکا هستند...
آیا جمهوری اسلامی به شکلی به دنبال ایجاد رابطه با آمریکا است؟ آقای علیرضا نوری‌زاده- کارشناس مسایل ایران، معتقد است:

Download file

چندی بعد از آنکه جواد لاریجانی- از دیپلماتی‌های قدیمی جمهوری اسلامی، عنوان کرد در صورت نیاز ایران حاضر است در قعر جهنم با آمریکا نیز مذاکره کند، رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز عنوان کرد جمهوری اسلامی به هرگونه حسن نیت آمریکا خوش‌آمد خواهد گفت.

این اظهارات مقامات جمهوری اسلامی از هر دو جناح نزدیک به دولت و رهبر جمهوری اسلامی، باعث شد برخی از رسانه‌های خارجی، از ارسال پالس‌هایی از سوی جمهوری اسلامی برای برقراری رابطه بین تهران و واشنگتن سخن بمیان آورند.

این در حالی است که علی اکبر ولایتی- مشاور امور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی و شخص آقای خامنه‌ای، طی هفته‌های گذشته به وضوح اعلام کرده بودند جمهوری اسلامی هیچ انگیزه و تمایلی برای مذاکره و بهبود روابط با واشنگتن ندارد.

رامین مهمانپرست، در این رابطه گفته است: «دیواری از بی‌اعتمادی بین دو کشور وجود دارد که تنها می‌تواند با تجدیدنظر در سیاست‌های غلط آمریکا و احترام به حقوق ایران از بین برود».
ديوار بی اعتمادی ملت ايران به دولت آمريکا فقط می تواند در پرتو احترام به اراده و حقوق ملت ايران و بازنگری اساسی و عملی در سياست‌های نادرست گذشته دولت آمريکا کوتاه گردد.»

وی، در مورد انتخاب مجدد باراک اوباما گفت: «پيام رأی مردم آمريکا در انتخابات اخير رياست جمهوری اين کشور، پرهيز از سياست‌های افراطی و مطالبه وعده‌های داده شده مبنی بر تغيير اصولی در سياست‌های نادرست و رويکردهای پرهزينه يکجانبه‌گرايانه و لزوم توجه به وضعيت داخلی آمريکا و معيشت مردم است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در عين حال سياست‌های رؤسای جمهوری آمريکا از دو حزب دموکرات و جمهوريخواه در «۳۳ سال گذشته» را، مبتنی بر «اقدامات خصمانه» عليه منافع «ملت ايران» توصيف کرده و با اشاره به انتخاب باراک اوباما گفته است که «هر نوع ارزيابی از وعده تغيير، صرفاً بر اساس سياست عينی و عملکرد مقامات آمريکا صورت خواهد پذيرفت.»

***
آیا جمهوری اسلامی به شکلی به دنبال ایجاد رابطه با آمریکا است؟ آقای علیرضا نوری‌زاده- کارشناس مسایل ایران، معتقد است:

تا زمانی که آقای خامنه‌ای در مسند رهبری در ایران قرار دارد، جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد ارتباط با آمریکا نخواهد بود، چرا که برقراری رابطه آمریکا الزاماتی به همراه خواهد داشت، مانند حل و فصل مسایل مربوط به حزب الله لبنان، برنامه هسته‌ای و ... که جمهوری اسلامی حاضر به کوتاه آمدن در این موارد نیست.

وی با تأکید بر این مسئله که اگر آقای میت رامنی به مقام ریاست جمهوری آمریکا میرسید، شانس برقراری مذاکره و گفتگو بین تهران و واشنگتن به علت اعمال فشار بیشتر وی بر تهران ، افزایش میافت به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت:

«آقای رامنی در مورد سوریه جدی تر بود. سوریه برای جمهوری اسلامی مانند چشم اسفندیار است و اگر ایران سوریه را از دست بدهد موقعیت شکننده تری خواهد داشت و ضعیفتر خواهد شد، در نتیجه آمادگی بیشتری برای تعامل برای حل مشکلاتش نشان خواهد داد.»

November 9, 2012 02:21 AM






advertise at nourizadeh . com